NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
The Invisible Man
ANDRÉ WAARDENBURG
Wetenschappers in films komen er
vaak nogal bekaaid af. Ze zijn stapelgek, verstrooid of lachwekkend.
Terwijl het medium film toch zoveel aan hen te danken heeft. Zonder
gedreven uitvinders en hun technologische vindingen had cinema helemaal
niet bestaan. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
Anti-Verlichtingsschrijvers, gepokt en gemazeld door de Romantiek en groot
geworden op een dieet van metafysica in plaats van fysica, treft veel
blaam. Mary Shelley (Frankenstein) blies bijvoorbeeld het aloude idee
nieuw leven in dat je met Gods schepping niet mag knoeien. En de vraag
of wetenschap gelijkstaat aan vooruitgang werd graag gesteld door H.G.
Wells. Deze schrijvers vormden op hun beurt weer een dankbare bron voor
Hollywood, immer verlegen om materiaal. De Britse sciencefiction-auteur
H.G. Wells leverde stof voor onder meer The Time Machine,
Things to Come, War of the Worlds en The Invisible
Man. Dat laatste verhaal werd in 1933 verfilmd door een andere Brit,
James Whale. Whale had al eerder Frankenstein verfilmd, dus het idee van
de mad scientist was hem niet vreemd. Onlangs haalde Paul
Verhoeven het (onzichtbare) mad scientist-archetype weer van stal in
Hollow Man. Hierin is de wetenschapper ook figuurlijk
'onzichtbaar', hij is in moreel opzicht leeg. De uitwerking van de
premisse 'wat zou je doen als je onzichtbaar was' verschilt verder
nogal. Verhoevens wetenschapper gebruikt zijn onzichtbaarheid om vrouwen
te betasten en te verkrachten. Daarna volgen moordlust en machtswellust.
Bij Whale is het mensbeeld wat onschuldiger. Macht speelt een
rol, maar dat komt doordat het onzichtbaarheidsserum wat nare
bijwerkingen heeft. Dr.Jack Griffin wil graag onzichtbaar zijn om op
gemakkelijk wijze aan geld te komen, zodat hij en zijn geliefde Gloria
niet in armoede hoeven te leven. Verhoevens Sebastian Caine kreeg niet
die grondvesting in belabberde sociale omstandigheden. Omstandigheden
die in 1933, ten tijde van de grote depressie, dan ook meer betekenden
dan nu. Jammer is dat Whale's kleine boodschap niet goed overkomt, omdat
alle aandacht in de film uitgaat naar de nog steeds fenomenale
special effects. De grote boodschap - het niet mogen uitdagen van
God - komt rechtstreeks uit Frankenstein. Deze herhaling van
thema's was echter gebruikelijk in die tijd; na The Invisible Man
kwam Universal met The Invisible Man Returns, The
Invisible Woman en Invisible Agent.Herhaling en vervolgens
variatie, daar is Hollywood zichtbaar mee geworden.
The Invisible Man (James Whale, VS, 1933), zondag, BBC2, 1.55-
3.05u.
|
NRC Webpagina's
30 DECEMBER 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|