T V V O O R A F :
De grote televisiejacht op gevoelens
Maarten Huygen
De eerste die er voor uit komt,
is de KRO. Die is er voor religie min god en eredienst, voor gevoel
delen. Affiches met twee Hell's Angels in de kerk - nog mediterend
over een verbouwing bij Barend en Van Dorp - en een halfnaakte
madonna. De slogan is een poging van de KRO om zich te onderscheiden van
andere omroepen die, ondanks tegenstribbelen, steeds meer tot
samenwerking worden gedwongen.
Alle omroepen willen de gevoelens van de kijkers leren kennen. De NCRV zoekt het in fatsoen, de AVRO in
civic journalism met meningen van kijkers, de VARA
suggereert het alleen te moeten doen, de VPRO is telkens anders, de
christelijke missie van de EO is duidelijk, de TROS-familie maakt zich
over het imago weinig zorgen en jeugdomroep BNN is na opname in het
publieke bestel snel aan het vergrijzen. Gevoel alleen is geen
onderscheidend kenmerk voor een publieke omroep. Iedere televisiemaker
wil gevoelens delen met zoveel mogelijk kijkers. De katholieken waren
altijd al sterk in populisme. Openbare rituelen waar het publiek dan een
traantje bij plengt. Hoog in emotie en kijk- en waarderingscijfers
scoort nog steeds de KRO met Spoorloos, waar adoptief-kinderen
uit het buitenland na een speurtocht worden samengebracht met hun
natuurlijke ouders. Avontuur, hereniging en tranen met een vleugje Derde
Wereld-solidariteit. In de jacht op gevoelens komen publiek en
commercieel samen. Sommige commerciële zenders worden serieuzer, de
publieke omroep meer populistisch. In drama wist de commerciële de
publieke soms te overtreffen. Vlotte politieseries als Blauw
Blauw en Wildschut en De Vries waren origineler en spannender
dan de meer doorwrochte en van goede acteurs voorziene Russen van
de KRO. In kinderdrama munt de publieke uit met De Daltons en
Loenatik. Sinds de geboorte van de commerciële
kwaliteitszender Net5 zijn RTL4 en RTL5 met betere programma's gekomen.
Eerst simpele, Amerikaanse aankoopjes, later eigen producties: de
dagelijkse interviewshow van Barend en Van Dorp, Kwestie van
kiezen, de zondagavonddocumentaire, een royaltyshow. Maar Bert van
der Veer, de man die de kwaliteit van RTL iets ophaalde, is inmiddels
weer vertrokken. RTL-talent Jeroen Pauw ging naar BNN en de publieke
omroep lonkt naar Barend en Van Dorp.
Commerciële programma's vinden hun nettere schaduwen in de publieke
sfeer. Tegenover het stuitende Ja, ik wil een miljonair staat
TROS' Love Letters met liefdesverklaringen tussen partners.
Koppelen is gewild. Zoekende yuppies met Robert ten Brink in Loveboat
Amorina. Twee partners in een donkere kamer nadat ze elkaar via e-
mail hebben leren kennen in The box of love. En onlangs de
multimediale Relatieman van Menno Buch.
Reality is een ander gevestigd emotie-genre met steeds meer
varianten. Sinds het veelbekeken einde van de eerste aflevering van
Big Brother, precies een jaar geleden, is de formule met
publieke, telefonische nominaties van sociale achterblijvers
vermenigvuldigd, al is het minder spraakmakend dan vroeger.
Reality is een algemeen aanvaarde manier om goedkope programma's
te maken. De deelnemers raken steeds meer gespitst op de aanwezigheid
van de camera, zodat het gevoel van gluren en betrappen minder
reëel is. We zien amateur-acteurs.
Bij de commerciële zenders neemt de herhaling van reality de
plaats van porno in. Toch scoort de RTL-soapklassieker Goede Tijden
Slechte Tijden hogere kijkcijfers. Soap is tegelijk gezelschap en
sociaal commentaar. De Big Brother-formule ging met succes naar
Duitsland maar flopte in de VS. In Nederland waren er De Bus en
de in Engeland bedachte afvalrace op een onbewoond eiland in
Expeditie Robinson - in de Verenigde Staten dit jaar een
gigantisch succes onder de naam Survivor. Even curieus als
studentikoos was Geboeid van SBS waar vijf jongeren voor vijf
dagen aan elkaar werden geketend. Op nieuwjaarsdag begint het eerst op
internet uitgeprobeerde The Hunt, waarbij kijkers geld krijgen
als ze een door Nederland trekkend drietal zelf met de camera betrappen.
Publieke omroepen die zich minder laten meeslepen met de emotiejacht
zijn de VARA, gericht op de verheffing van het volk met B&W,
Zembla, Het Lagerhuis, en de VPRO. Vreemd dat juist de zo
duidelijk publieke VARA dit jaar uit het publieke bestel wilde stappen.
De VPRO doet wel mee met de trend van de langdradige documentaire die
Nederland 1 en 3 steeds meer in haar greep heeft. Moeilijk te volgen
films, waarbij gevoelens en beelden voorop staan en de maker weigert om
de kijker bij de hand te nemen en uitleg te geven. Bij buitenlandse
televisiefestivals begint de unieke Nederlandse benadering steeds meer
op te vallen. De heldere, didactische uitlegmethode van de tweedelige
(met een Nipkow-schrijf bekroonde) VPRO-documentaire Een geschenk uit
de hemel: de slag om de Brent Spar, is sporadisch gebleven.
De kijker wordt geacht thuis ongestoord en zonder onderbreking in de
bioscoopzaal te zitten zoals bij het Internationaal Documentaire-
festival (IDFA). De verhalende benadering kan prachtige films opleveren
over een straat, een wijk, een dorp maar het maakt veel onderwerpen,
zoals globalisering in het vierluik van VPRO's DNW,
ontoegankelijker dan ze al waren. Een vierdelige serie over de Molukse
kapingen was ondanks uitgebreide research door de maker René
Roelofs arm aan duiding en bestond uit een reeks verklaringen en
herinneringen van deelnemers aan het drama. Toenmalige functionarissen
en kapers, weinig slachtoffers, waarna veel tumult en verwarring.
Vergelijk dat met de beeldrijke BBC-serie De Koude Oorlog, in
Nederland ingesproken door Joop van Zijl. Of de schitterende VRT-cyclus
over de wrede Belgische koloniale geschiedenis in de Congo. Opmerkelijk
is de ontwikkeling van internet, waar de publieke omroep voorop ligt.
Een hele week Nova en Journaal zitten in het
internetarchief. Hele radioprogramma's kunnen weer opnieuw worden
afgespeeld. Namen of feiten die op het scherm niet worden verstaan of
zijn vergeten, kunnen op internet worden gevonden. De wandeltocht van
Geert Mak, in het voetspoor van Jacob van Lennep en Dirk van Hogendorp,
is via een prachtige site van de RVU te volgen. De indeling en de
zoekfuncties van de publieke omroepsite laten te wensen over omdat alle
omroepen hun eigen domein willen behouden. Omdat aan internet nog zo
weinig te verdienen valt, hebben de commerciële omroepen daar, op
Veronica na, minder geld in gestoken. De vereniging Veronica heeft zich
losgerukt van de Holland Media Groep en wil met internet verder gaan
maar praat tegelijkertijd met de nieuwe eigenaar van Fox, Fons van
Westerloo's SBS, over een nieuwe commerciële televisiezender. Het
oude Veronica van HMG gaat ME heten, met het oog op het in elkaar laten
vloeien van internet en televisie. Een voorbeeld is De Relatieman
met contactadvertenties op de televisie, een 0900-telefoonnummer, een
krant in de kiosken en een site voor de kijker om te stemmen en filmpjes
van zoekende alleenstaanden te bekijken, of om zichzelf in de verkoop te
gooien. Gevoelens van de klant opsporen om daar aan te kunnen verdienen.
Ook een vorm van delen.