U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

M A K E R S :
Kappers met actualiteitsgevoel

ELLEN DE BRUIN
Op 1 januari begint bij de TROS het door Endemol geproduceerde programma De TV-Kapper. Volgens producente Desiree van Grinsven zal het programma vooral het "spiegel- van-de- maatschappij-gevoel laten zien".

Dat kappers goed zijn in slap ouwehoeren is al vijfentwintig eeuwen bekend. Toen een kapper aan Philippus II, de vader van Alexander de Grote, vroeg: "Hoe wilt u uw haar geknipt hebben?", luidde het antwoord: "In stilte."

Niet iedereen deelt die aversie tegen ongecompliceerd alledaags gebabbel. Sterker nog: de vraag ernaar groeit, of in elk geval het aanbod. De Gewone Nederlander verovert de televisie en daar hoeft hij of zij niets anders voor te kunnen dan lekker sociaal praten met de al even gewone medemens. In het Big Brother-huis bijvoorbeeld, of in Taxi of De Bus. En op 1 januari begint de TROS met het Endemol-programma De TV-Kapper. Op het tijdstip van het populaire woordspelletje Lingo, maar het enige taalgevoel dat deze deelnemers nodig hebben, is een talent voor social talk. Een groep van zeven kappers runt een met camera's en microfoons volgestouwde kapsalon op het Hoofddorpplein in Amsterdam. Mensen kunnen er alleen terecht als ze niet alleen een deel van hun haar, maar ook een verhaal kwijt willen. Een aantal gesprekken wordt 's avonds uitgezonden. Verder kiezen de kappers om de paar weken hun twee 'minst goede' collega's, waarna de kijkers per telefoon of via internet bepalen wie van de twee de kapsalon moet verlaten. Er kunnen zich dan weer verse kappers aanmelden. Op 30 maart wint de 'TV-kapper van het jaar' een nog nader te bepalen "mooie persoonlijke prijs". Ondanks al dat gestem en genomineer - een 'gewone-mensenprogramma' kan tegenwoordig niet meer zonder - is het hoofddoel van De TV-Kapper "om het spiegel-van- de-maatschappij-gevoel te laten zien", zegt uitvoerend producente Desiree van Grinsven van Endemol. De kappers zijn dan ook niet alleen geselecteerd op knipvaardigheid, maar ook op de manier waarop ze met de klanten praten. Die gesprekken kunnen over van alles gaan, zegt Van Grinsven, van heel persoonlijk tot heel algemeen. "Maar we proberen wel heel erg het actualiteitsgevoel erin te krijgen. Neem die miljonair van dat tv-programma die weer ging scheiden. Daar heeft heel Nederland het over, dus zoiets zou je dan ook zien in de kapsalon. De Amerikaanse verkiezingen was ook een leuk onderwerp geweest. En Máxima is natuurlijk altijd een hot issue." En 'zwaardere' actualiteiten, zoals de vredesbesprekingen in het Midden-Oosten? "Dan moet je zo'n onderwerp wel vertalen voor een groot publiek. Ik weet bijvoorbeeld niet zoveel van politiek, maar ik heb er wel een mening over: dat je het heel erg vindt wat daar gebeurt, dat er mensen doodgaan. Als je het vanuit die vredesgedachte brengt, kan het zeker."

Van Grinsven is ervan overtuigd dat de gesprekken veel mensen zullen interesseren. "Al is het alleen maar vanuit een stukje reflectie, een stukje nieuwsgierigheid. In onze proefweek gebeurden er al fantastische dingen. Dat je elkaar aanstoot en zegt: wauw! Het is zó boeiend: mensen gaan in die stoel zitten en er gebéurt gewoon wat tussen kapper en klant. Noem het het Taxi-gevoel." Als dat al zo leuk is om naar te kijken, waarom dan nog die nominatierondes? "De sollicitatie- en ontslagprocedure bedoel je. Ja, het zou goed kunnen dat iedereen straks 'nomineren' gaat zeggen, maar je moet wel bedenken dat deze mensen elke avond naar huis gaan en kunnen reflecteren op het programma met hun familie en vrienden. Het is echt heel iets anders dan De Bus of Big Brother. Maar goed, we hebben dat element toegevoegd omdat het een hele leuke manier is om de kijker meer bij het programma te betrekken. En ook om een 'wisseling van de wacht'-gevoel te creëren, het geeft een extra dynamiek aan het groepsproces."

De TV-Kapper krijgt ook een website (www.tvkapper.nl). Daarover meldt de TROS onder meer: "Uniek aan dit project is dat de website simultaan in Duitsland online is." Wat daarmee bedoeld wordt? "In Duitsland gaat De TV-Kapper vanaf 10 januari lopen", zegt Van Grinsven. "En we hopen dat we daar een stukje synergie in kunnen vinden. Stel dat Nederland bijvoorbeeld tijdens het WK voetbal tegen Duitsland speelt, je voelt hem al, dan is het leuk als we materiaal van elkaar kunnen lenen."

Het is vooralsnog het wildste plan dat klaarligt; Van Grinsven vertrouwt erop dat opleuking niet nodig zal zijn. Er kúnnen eventueel Bekende Nederlanders in de kappersstoel plaatsnemen, dat sluit ze niet helemáál uit. Maar die moeten in elk geval niet denken dat bekend zijn voor hen genoeg is: "Ze moeten natuurlijk wel wat te vertellen hebben!" Want anders is een Gewone Nederlander minstens zo leuk.

NRC Webpagina's
30 DECEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad