M A K E R S :
Kappers met actualiteitsgevoel
ELLEN DE BRUIN
Op 1 januari begint bij de TROS
het door Endemol geproduceerde programma De TV-Kapper. Volgens
producente Desiree van Grinsven zal het programma vooral het "spiegel-
van-de- maatschappij-gevoel laten zien".
Dat kappers goed zijn in slap ouwehoeren is al vijfentwintig eeuwen
bekend. Toen een kapper aan Philippus II, de vader van Alexander de
Grote, vroeg: "Hoe wilt u uw haar geknipt hebben?", luidde het antwoord:
"In stilte."
Niet iedereen deelt die aversie tegen ongecompliceerd alledaags
gebabbel. Sterker nog: de vraag ernaar groeit, of in elk geval het
aanbod. De Gewone Nederlander verovert de televisie en daar hoeft hij of
zij niets anders voor te kunnen dan lekker sociaal praten met de al even
gewone medemens. In het Big Brother-huis bijvoorbeeld, of in
Taxi of De Bus. En op 1 januari begint de TROS met het
Endemol-programma De TV-Kapper. Op het tijdstip van het populaire
woordspelletje Lingo, maar het enige taalgevoel dat deze
deelnemers nodig hebben, is een talent voor social talk. Een
groep van zeven kappers runt een met camera's en microfoons volgestouwde
kapsalon op het Hoofddorpplein in Amsterdam. Mensen kunnen er alleen
terecht als ze niet alleen een deel van hun haar, maar ook een verhaal
kwijt willen. Een aantal gesprekken wordt 's avonds uitgezonden. Verder
kiezen de kappers om de paar weken hun twee 'minst goede' collega's,
waarna de kijkers per telefoon of via internet bepalen wie van de twee
de kapsalon moet verlaten. Er kunnen zich dan weer verse kappers
aanmelden. Op 30 maart wint de 'TV-kapper van het jaar' een nog nader te
bepalen "mooie persoonlijke prijs". Ondanks al dat gestem en
genomineer - een 'gewone-mensenprogramma' kan tegenwoordig niet meer
zonder - is het hoofddoel van De TV-Kapper "om het spiegel-van-
de-maatschappij-gevoel te laten zien", zegt uitvoerend producente
Desiree van Grinsven van Endemol. De kappers zijn dan ook niet alleen
geselecteerd op knipvaardigheid, maar ook op de manier waarop ze met de
klanten praten. Die gesprekken kunnen over van alles gaan, zegt Van
Grinsven, van heel persoonlijk tot heel algemeen. "Maar we proberen wel
heel erg het actualiteitsgevoel erin te krijgen. Neem die miljonair van
dat tv-programma die weer ging scheiden. Daar heeft heel Nederland het
over, dus zoiets zou je dan ook zien in de kapsalon. De Amerikaanse
verkiezingen was ook een leuk onderwerp geweest. En Máxima is
natuurlijk altijd een hot issue." En 'zwaardere' actualiteiten,
zoals de vredesbesprekingen in het Midden-Oosten? "Dan moet je zo'n
onderwerp wel vertalen voor een groot publiek. Ik weet bijvoorbeeld niet
zoveel van politiek, maar ik heb er wel een mening over: dat je het heel
erg vindt wat daar gebeurt, dat er mensen doodgaan. Als je het vanuit
die vredesgedachte brengt, kan het zeker."
Van Grinsven is ervan overtuigd dat de gesprekken veel mensen zullen
interesseren. "Al is het alleen maar vanuit een stukje reflectie, een
stukje nieuwsgierigheid. In onze proefweek gebeurden er al fantastische
dingen. Dat je elkaar aanstoot en zegt: wauw! Het is zó boeiend:
mensen gaan in die stoel zitten en er gebéurt gewoon wat tussen
kapper en klant. Noem het het Taxi-gevoel." Als dat al zo leuk is
om naar te kijken, waarom dan nog die nominatierondes? "De sollicitatie-
en ontslagprocedure bedoel je. Ja, het zou goed kunnen dat iedereen
straks 'nomineren' gaat zeggen, maar je moet wel bedenken dat deze
mensen elke avond naar huis gaan en kunnen reflecteren op het programma
met hun familie en vrienden. Het is echt heel iets anders dan De Bus
of Big Brother. Maar goed, we hebben dat element toegevoegd
omdat het een hele leuke manier is om de kijker meer bij het programma
te betrekken. En ook om een 'wisseling van de wacht'-gevoel te
creëren, het geeft een extra dynamiek aan het groepsproces."
De TV-Kapper krijgt ook een website (www.tvkapper.nl). Daarover
meldt de TROS onder meer: "Uniek aan dit project is dat de website
simultaan in Duitsland online is." Wat daarmee bedoeld wordt? "In
Duitsland gaat De TV-Kapper vanaf 10 januari lopen", zegt Van
Grinsven. "En we hopen dat we daar een stukje synergie in kunnen vinden.
Stel dat Nederland bijvoorbeeld tijdens het WK voetbal tegen Duitsland
speelt, je voelt hem al, dan is het leuk als we materiaal van elkaar
kunnen lenen."
Het is vooralsnog het wildste plan dat klaarligt; Van Grinsven vertrouwt
erop dat opleuking niet nodig zal zijn. Er kúnnen eventueel
Bekende Nederlanders in de kappersstoel plaatsnemen, dat sluit ze niet
helemáál uit. Maar die moeten in elk geval niet denken dat
bekend zijn voor hen genoeg is: "Ze moeten natuurlijk wel wat te
vertellen hebben!" Want anders is een Gewone Nederlander minstens zo
leuk.