T V V O O R A F :
Jagen voor fijnproevers
DANIELLE PINEDO
Op 1 januari gaat bij Veronica
deHunt van start, een spelprogramma van programmamaker Rolf
Wouters dat in mei van dit jaar zijn première op internet
beleefde. In deHunt filmen twee jongens en een meisje ('foxes'
genaamd) elkaar tijdens een 29 dagen durende voettocht van Zuid-
Nederland naar de Waddeneilanden.
Met hun reis kunnen zij maximaal 90.000 gulden winnen, mits zij niet opgemerkt worden door
televisiekijkers of internetgebruikers die hun beelden (24 uur na
opname) kunnen volgen. 'Hunters' die het drietal op video weten vast te
leggen, maken kans op een beloning van 3.000 gulden per dag, een bedrag
dat in mindering wordt gebracht op het prijzengeld van de 'foxes'.
deHunt was op internet redelijk succesvol. Waarom denkt u dat het ook
als tv-programma zal aanslaan? "Het programma trok in de eindfase
40.000 individuele internetgebruikers per dag. Een groot aantal, zeker
als je bedenkt dat deHunt alleen 'bereikbaar' was voor mensen met
zowel een goede pc als een goede internetverbinding minstens ISDN, maar
liever kabel of ADSL. Als deHunt onder die omstandigheden
aanslaat, waarom dan niet op tv? De beeldbuis is een veel toegankelijker
medium en het beeld zelf is scherper. Ik reken overigens niet op een
hype; dit programma is eerder voor fijnproevers dan voor de grote
massa."
U bent niet bang dat kijkers zullen denken: wéér zo'n
reality-programma. "Nee, want deHunt laat zich moeilijk
vergelijken met andere programma's in zijn genre. Bij Big Brother
of De Bus staat het privé-leven van deelnemers
centraal. Bij ons niet. Sterker nog: we houden hun persoonlijke besognes
zoveel mogelijk buiten beeld. Het gaat ons om de prestaties. Een ander
verschil is dat de kijker van dít reality-programma er zelf
opuittrekt. Dat maakt het veel spannender."
Op grond van welke criteria zijn de spelers geselecteerd? "Op hun
sportiviteit en fysieke gesteldheid. Deze mensen gaan een
uitputtingsslag van 29 dagen aan en worden daarbij ook nog eens
opgejaagd. Niet iedereen ziet daar de humor van in."
De kans dat tv-foxes onopgemerkt de eindstreep halen is veel kleiner
dan op internet. "Dat klopt. Naarmate de kijkcijfers groeien, zullen de
foxes al hun vindingrijkheid moeten aanwenden om niet gespot te worden.
Daar komt nog bij dat de internetvariant in de zomer werd gespeeld en de
tv-variant in de winter. Alhoewel de foxes van goed expeditiemateriaal
zijn voorzien, zullen ze in de vrieskou moeten slapen. Hun sporen zijn
in de sneeuw ook eerder te traceren."
Hebben buitenlandse omroepen al interesse getoond voor het concept?
"Jazeker, het programma is al aan negen Europese landen verkocht:
Noorwegen, Denemarken, Zweden, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk,
Spanje, Italië en Frankrijk. En geloof me, het einde is nog niet in
zicht."
deHunt preview, Veronica, 20.35-21.05u.