U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Jagen voor fijnproevers

DANIELLE PINEDO
Op 1 januari gaat bij Veronica deHunt van start, een spelprogramma van programmamaker Rolf Wouters dat in mei van dit jaar zijn première op internet beleefde. In deHunt filmen twee jongens en een meisje ('foxes' genaamd) elkaar tijdens een 29 dagen durende voettocht van Zuid- Nederland naar de Waddeneilanden.

Met hun reis kunnen zij maximaal 90.000 gulden winnen, mits zij niet opgemerkt worden door televisiekijkers of internetgebruikers die hun beelden (24 uur na opname) kunnen volgen. 'Hunters' die het drietal op video weten vast te leggen, maken kans op een beloning van 3.000 gulden per dag, een bedrag dat in mindering wordt gebracht op het prijzengeld van de 'foxes'.

deHunt was op internet redelijk succesvol. Waarom denkt u dat het ook als tv-programma zal aanslaan? "Het programma trok in de eindfase 40.000 individuele internetgebruikers per dag. Een groot aantal, zeker als je bedenkt dat deHunt alleen 'bereikbaar' was voor mensen met zowel een goede pc als een goede internetverbinding minstens ISDN, maar liever kabel of ADSL. Als deHunt onder die omstandigheden aanslaat, waarom dan niet op tv? De beeldbuis is een veel toegankelijker medium en het beeld zelf is scherper. Ik reken overigens niet op een hype; dit programma is eerder voor fijnproevers dan voor de grote massa."

U bent niet bang dat kijkers zullen denken: wéér zo'n reality-programma. "Nee, want deHunt laat zich moeilijk vergelijken met andere programma's in zijn genre. Bij Big Brother of De Bus staat het privé-leven van deelnemers centraal. Bij ons niet. Sterker nog: we houden hun persoonlijke besognes zoveel mogelijk buiten beeld. Het gaat ons om de prestaties. Een ander verschil is dat de kijker van dít reality-programma er zelf opuittrekt. Dat maakt het veel spannender."

Op grond van welke criteria zijn de spelers geselecteerd? "Op hun sportiviteit en fysieke gesteldheid. Deze mensen gaan een uitputtingsslag van 29 dagen aan en worden daarbij ook nog eens opgejaagd. Niet iedereen ziet daar de humor van in."

De kans dat tv-foxes onopgemerkt de eindstreep halen is veel kleiner dan op internet. "Dat klopt. Naarmate de kijkcijfers groeien, zullen de foxes al hun vindingrijkheid moeten aanwenden om niet gespot te worden. Daar komt nog bij dat de internetvariant in de zomer werd gespeeld en de tv-variant in de winter. Alhoewel de foxes van goed expeditiemateriaal zijn voorzien, zullen ze in de vrieskou moeten slapen. Hun sporen zijn in de sneeuw ook eerder te traceren."

Hebben buitenlandse omroepen al interesse getoond voor het concept? "Jazeker, het programma is al aan negen Europese landen verkocht: Noorwegen, Denemarken, Zweden, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Italië en Frankrijk. En geloof me, het einde is nog niet in zicht."

deHunt preview, Veronica, 20.35-21.05u.

NRC Webpagina's
28 DECEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad