B E E L D :
Historisch utopia
Maarten Huygen
Tot mijn spijt heb ik nooit een
wielewaal gehoord. Niet in het echt tenminste. Wel op de vogel-cd en
ook vorige week in De zomer van 1823: In het voetspoor van Jacob van
Lennep. Op de achtergrond van de omzwervingen van Geert Mak was
zijn lied van dudeldjoo gezet en anders niet. Ik ben bang dat er in het
voetspoor van Mak heel wat mensen tevergeefs willen gaan luisteren in
dat Groningse hoogland, mooi omdat het zo on-Nederlands leeg is.
Mak trok met zijn aanlokkelijke metaforen al hele stoeten bedevaartgangers
naar het Friese Jorwerd en ook die herberg in Steenwijk van gisteren zal
zich deze zomer op volle parkeerplaatsen kunnen verheugen. Er is zelfs
een boek bij de uitzending, zodat je de route van Jacob van Lennep en
zijn vriend Dirk van Hogendorp precies kunt volgen en de meesten zullen
dat niet zoals Mak te voet maar met de auto doen. Ik stel me deze zomer
volle dijkweggetjes voor en een plan voor een hagelwit bungalowpark,
Lennepborgh. Nu past deze historische voettocht van Mak goed in
de missie van een omroep met de naam RVU, de radio volksuniversiteit,
die normaal urenlang zonder pointe beelden van de Hema of van een
kalverslachterij achter elkaar pleegt te plaatsen. Het dagelijkse leven
van 1823 is een beter onderwerp. Ook deze negendelige serie heeft de
enigszins slordige RVU-aanpak. Met Mak zwerft een losse stem mee van
een andere maker, Theo Uittenbogaard. Die hadden ze net zo goed weg
kunnen laten. Je wil de hele tijd omkijken om te zien van wie die stem
is maar dan zie ik de muur van mijn eigen kamer. Het sterkst zijn de
afleveringen met veel archiefbeelden. Schilderijen uit die tijd van
overstromingsrampen, stadstaferelen en ook zwartwitfilm, want de
ellendige toestanden in natte woonholen, kelderwoningen en plaggenhutten
zijn tot ver in de twintigste eeuw blijven voortbestaan. Zo kon Van
Lenneps beschrijving van een soort heks worden geïllustreerd door
het zwart-wit filmpje van een oude vrouw die buiten een turfvuur
stookte. De Drentse kolonisten waren arme gezinnen uit grote steden en
van hun omstandigheden bestaan veel foto's en films. Ook het
historische programma Andere Tijden had ellendige
woonomstandigheden laten zien in de vroegere Jordaan als tegenwicht bij
de nostalgische dramaserie over Johnny Jordaan.
Zodra Mak in het centraal verwarmde heden arriveert, kan ik me de
wandluizen en schurft niet meer voorstellen. In een lege gelagzaal van
een herberg die ook toen bestond wordt Van Lenneps beschrijving
voorgelezen over de "fraaie lokken" van een freule. "De hoge japon
bedekte met tegenzin haar aantrekkelijk rijzende boezem". Die zin werkt
op de fantasie maar zodra ik dan de ruiten kleedjes op de gedekte
tafeltjes in beeld zie, stel ik me een busgezelschap etende 65-plussers
voor. Bij Lemmer zag ik Mak aan een prakje dat het midden hield tussen
een schep donkerrode kool en een homp doorbakken vlees. Dat zal
indertijd niet beter zijn geweest. Waarom moet ik de neiging tot
idealiseren van het verleden onderdrukken? Met al die hedendaagse
gemakken is het bestaan nu zoveel eenvoudiger dan toen. Toch droom ik
weg bij de gedachte aan een voettocht over een weg door
landschapscoulissen zonder auto's, Vinexwijken of bestemmingsplannen.
Uiteindelijk stel je je dan toch het gerestaureerde en opgeverfde heden
voor. Mak kan nog zo goed vertellen over het zompige moeras waar het
duo doorheen baggerde, in beeld staat de keurig begaanbare asfaltweg
die er nu loopt. De historische utopia's, waar het verleden wordt gezien
vanuit hedendaags comfort, zijn populairder dan sciencefiction. Behalve
uitgave van een boek over de voettocht, zou de RVU de verzamelde
beelden en geluiden kunnen zetten op dvd. Je zou elk tijdperk virtueel
kunnen herscheppen in een historische kaart van Nederland. Je tikt
Winsum aan en je ziet boeren en marskramers op modderwegen. In de
huiskamer. Dan blijven die schilderachtige dijk-weggetjes in het echt
leger. De uitstekende website (www.jacobvanlennep.nl) met kaartjes,
foto's, schilderijen, dagboekfragmenten en stukjes film realiseert al
een deel van deze droom.