T V V O O R A F :
Een wankelend drama
HENK VAN GELDER
Langzamerhand valt van het AVRO-
drama heel wat te verwachten: eerst was er de verrassend volwassen serie
Pleidooi en daarna kwam het veelgeprezen Oud geld dat
voorlopig nog door niemand is geëvenaard. Intussen is weliswaar dit
voorjaar ook nog de hoogst wisselvallige reeks De aanklacht
uitgezonden - losse verhalen op basis van echte Ombudsman-dossiers -
maar de nieuwe serie Wet & Waan wordt weer nadrukkelijk in de
traditie van Pleidooi en Oud geld geplaatst. Dat is bij
voorbaat een aanbeveling.
Wet & Waan, vanaf vanavond te zien, is wederom geconcipieerd door
Hugo Heinen en heeft de opzet van Pleidooi: één
vaste 'arena' waarin elke week een ander, afgerond verhaal wordt
verteld. Destijds was dat een advocatenkantoor waar de privé-
beslommeringen werden afgewisseld met steeds andere zaken. Nu zijn het
er eigenlijk twee: een officier van justitie (Huub Stapel) en een
psychiater (Marcel Hensema) die bovendien een verhouding hebben. De ene
keer zien we de officier met een zaak doende, de andere keer de
psychiater met een cliënt. En soms loopt er zelfs iets door elkaar.
Terwijl aan de privé-kant sprake is van een ietwat moeizaam op
gang komende relatie, plus de twee volwassen dochters uit het huwelijk
van de officier.
Het lijkt een gekunstelde constructie, en dat is het ook - te oordelen
naar de eerste twee afleveringen.
Zoals de serie vanavond begint, is het bijvoorbeeld net alsof Pierre
Bokma de hoofdrol speelt. Hij is een reclameman, die bij de psychiater
loopt omdat hij last van gekte heeft. In verbleekte en vertraagde
beelden worden 's mans hallucinaties vertoond, hij gaat op zoek naar
zijn echte moeder, vindt haar, ontmoet zijn broers en ziet de bron van
zijn problemen. Dan, na een half uur, is hij weg. Blijkbaar is hij
alleen maar een middel geweest om de psychiater aan het werk te zien.
Hij leek een solo te spelen, maar hij was slechts een figurant.
Vervolgens gaat het verhaal van de eerste aflevering een heel andere
kant op, want dan duikt er opeens een man op die door de buurt wordt
bedreigd omdat hij een veroordeling wegens ontucht met kinderen achter
de rug heeft.
Met de beste wil van de wereld kan ik die twee verhaallijnen niet
interessant vinden. Daarvoor zijn ze niet bijzonder genoeg.
In de tweede aflevering grijpt alles iets hechter in elkaar, omdat er
nog maar één hoofdverhaal wordt verteld. Het gaat over een
bevriend psychiater die de zwijgplicht verbreekt omdat zijn cliënt
een moord heeft opgebiecht. Werk voor de officier. Maar ditmaal is zijn
vriend, die andere psychiater, gedegradeerd tot bijfiguur.
Pleidooi hield de privé-perikelen en de zaken mooi in
evenwicht.
Wet & Waan wankelt nog tussen wal en schip. Ondanks de beeldende
regie van Ben Sombogaart en Norbert ter Hall, de terloopse dialogen en
de kwaliteit van de acteurs, wil de serie in die eerste twee
afleveringen nog niet echt tot leven komen. Ik vermoed dat de schrijvers
(Hugo Heinen, Ruud van Megen, Marieke van de Pol, Esmée Lammers
en Pieter van de Waterbeemd) te veel bordjes tegelijkertijd in de lucht
moeten houden. Hopelijk gaat dat gaandeweg beter lukken.
Wet & Waan, Ned.1, 21.07-22.00u.