V I D E O C L I P :
Exotische tennisballen
BERNARD HULSMAN
Muziek versterkt de werking van
beelden. Bij griezelfilms is muziek zelfs onmisbaar. Zonder spanning
suggererende muziek en schrille klanken zou het effect van veel
griezelscènes heel wat minder zijn. Beroemd voorbeeld hiervan is
de douchemoord uit Hitchcocks Psycho, waarvan de beelden van het
mes, de angstige hoofdrolspeelster en het douchegordijn extra spannend
worden door de muziek van Bernard Herrmann: iiiii-iiiii-iiiii. De
filmcomponist Herrmann had allerlei wetten voor filmmuziek geformuleerd.
Lift omhoog, muziek omlaag, was er een van.
Omgekeerd kunnen beelden muziek versterken. De geschiedenis van de
videoclip kent een paar beroemde voorbeelden. Vienna van Ultravox
uit 1981 werd zelfs pas een hit, nadat er een videoclip met beelden van
onder meer een schimmel in mistig Wenen was verschenen.
Tegenwoordig zijn hits zonder beelden zeldzaam. Door de muziekindustrie
gefabriceerde sterren als Britney Spears en The Backstreet Boys zijn
zelfs ondenkbaar zonder videoclips. Zij zijn uitverkoren door
platenbonzen om hun uiterlijk: zij zijn eerst beeld en dan muziek.
De cd Music for imaginary films van het Nederlandse duo Gerry
Arling en Richard Cameron is dan ook een superieure grap. Elk van de
dertien nummers is muziek bij films die niemand kan zien: ze hebben
kleren gemaakt voor een onzichtbare keizer. Soms zijn de films
verrassend. Zo klinkt het openingsnummer als de soundtrack la Isaac
Hayes van een blaxploitation-movie, maar Arling en Cameron hebben het
blijkens de korte beschrijving en het bijbehorende affiche bedoeld voor
de Franse film Le flic et la fille uit 1968 met onder anderen
Alain Delon en Annie Girardot.
Toch hebben Arling en Cameron het niet kunnen laten om een echt filmpje
bij een van de nummers te maken. Ze kozen hiervoor 'W.E.E.K.E.N.D., een
vlot zomernummer dat volgens het cd-boekje hoort bij een film over een
avontuurlijk weekeinde van een groep door en door brave Californische
tieners die voor het eerst een weekend van huis zijn.
Maar de video die ze er ten slotte bij hebben gemaakt, lijkt in niets op
een onschuldige Amerikaanse tienerfilm. Arling en Cameron zelf, gekleed
in witte tenniskleding, staan te wachten bij een groot benzinestation in
een weiland. Er gebeurt praktisch niets tot een auto stopt en de
bestuurder de achterklep opent. Daar blijken honderden tennisballen in
te zitten. Arling en Cameron laden de ballen in een tas. De bestuurder
blijkt een tennisbal op zijn neus te hebben en ook op de trekhaak zit
een bal. Vervolgens slaan Arling en Cameron een paar ballen het weiland
in. De clip eindigt weer met het koffie drinkende en wachtende duo.
Arling en Cameron zijn populair in Japan, maar ze hebben in hun
videoclip geen enkele concessie gedaan aan hun Japanse publiek. Door het
landschap en door het absurdisme in de traditie van Hauser Orkater en
dergelijke gezelschappen hebben Arling en Cameron een door en door
Nederlandse videoclip gemaakt, die in Japan vermoedelijk als iets heel
exotisch wordt beschouwd.