U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Omroepen te koop

Maarten Huygen
Wilt u een relatie? Bel Menno Buch, ƒ1,50 per minuut. We hebben hier nog een leuk vrouwtje in de aanbieding, niet zo jong meer maar best de moeite waard. En deze man heeft een tatoeage maar hij doet het nog best aardig in bed. En deze vrouw hier is nog maar 18 jaar en gaat nu al naar de Relatieman voor bemiddeling!

Onderzoek heeft uitgewezen dat 23 procent van de vrouwen alleenstaand is. En wel 65 procent van hen is beneden de veertig! U vindt ze bij de Relatieman. U, eenzame, bent zijn nieuwe groeimarkt, bijna een kwart van alle Nederlanders. Voor slechts ƒ1,50 per minuut bent u de rest van uw leven gelukkig. Telefonisten staan voor u klaar. Maak Buch nog rijker.

Dit is de boodschap van het nieuwe Veronicaprogramma De Relatieman, zij het dat die ƒ1,50 per minuut onleesbaar was. De boodschap flitste voorbij, zodat alleen de grote letters met het telefoonnummer te zien waren en niet de kleine letters met de kosten. Ik moest de video terugdraaien voor ontcijfering. Op de internetsite staat helemaal geen prijs. Lijkt me iets voor het Commissariaat van de Media. Dan kunnen ze er meteen de Postcodeloterij bij nemen die de mensen liet bellen naar een programma dat helemaal niet live was, zodat er niets meer te winnen viel. Kopspijkers signaleerde dat afgelopen zaterdag. Er wordt wat opgelicht en niet alleen door de commerciële omroep. Bij belprogramma's treedt een vermogensversneller op, zodra de lijnen overbelast raken. De bellers mogen dan op eigen kosten wachten op een telefonist. Op slechte service staat dus een vette bonus voor de exploitant. Ik heb Buchs lijn niet geprobeerd, maar ik zag hem gisteren op een teller met meer dan 34.000 telefoontjes wijzen. Deze voormalige pionier van sekslijnen heeft een nieuwe, multimediale geldmaker ontdekt, met televisie, telefooncentrale, krant en internetsite. Van Sex voor de Buch naar cocooning.

De aanbieders stellen zichzelf voor in korte filmpjes met daaronder het nummer. Het uiterlijk is belangrijk, want veel kunnen ze in korte tijd niet vertellen.

Man: "Ik ben Jeroen, negentien jaar, spontaan en ik hou van uitgaan. Ik ben gewoon een heel aardige jongen. Ik zoek een spontane leuke meid van ongeveer mijn leeftijd."

Vrouw: "Ik ben bijna 47 en ik kom uit Amsterdam en heb een leuke dochter van 12. Ik zoek een best leuke kerel. Een huis-, tuin- en keukenman. Als hij maar grote handen heb. Geen enge pianovingers want daar krijg ik echt de kriebels van."

Tussendoor schakelt Buch naar een café met juichend publiek en de zingende Leo, een kennis uit de gevangenis, hoera klapklapklap. En korte relatiereportages bij de mensen thuis. We zien Freddy voor het eerst bekennen dat hij verliefd is op de moeder van zijn vriendin Laura. De moeder zegt niets, maar Laura wordt heel boos. Freddy wil nu graag met allebei verder maar Laura loopt boos weg, slaat met wat deuren. "U bent de relatieman, u kunt het oplossen", zegt Freddy hoopvol. Slecht toneelstukje.

In de Relatiekrant en op de site www.relatieman.nl wordt de geestelijke toestand van Laura van dag tot dag gevolgd door de Relatiereporter. Alle combinaties met relatie zijn dus al geclaimd door Buch. Beetje menslievendheid: reportage over een zwaar gehandicapte vrouw in rolstoel die zwanger is. Op het einde van de programmaserie krijgen we het kind te zien, beloofde Buch. Hij gaf als voorschot twee plastic rolschaatsjes aan de vrouw. Dat had minder krenterig gekund. Aan ruimhartigheid valt ook goed te verdienen. Commercie was het interessantste onderwerp in een overigens onnozel Gooigesprekje van Jeroen Pauw met voormalig RTL- collega Loretta Schrijvers in De Hemelpoort. Schrijvers heeft een dierenprogramma voor de Avro en klaagde over de hoge eisen van sponsors als Natuurmonumenten. Dat is ze bij de commerciële omroep niet gewend. "Het gekke is dat je onafhankelijker bij de commerciële werkte zonder sponsoring dan nu bij de publieke", stelde Pauw scherp vast. Een taak voor het Commissariaat van de Media.

NRC Webpagina's
7 DECEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad