B E E L D :
Omroepen te koop
Maarten Huygen
Wilt u een relatie? Bel Menno
Buch, 1,50 per minuut. We hebben hier nog een leuk vrouwtje in de
aanbieding, niet zo jong meer maar best de moeite waard. En deze man
heeft een tatoeage maar hij doet het nog best aardig in bed. En deze
vrouw hier is nog maar 18 jaar en gaat nu al naar de Relatieman voor
bemiddeling!
Onderzoek heeft uitgewezen dat 23 procent van de vrouwen alleenstaand is. En wel 65 procent van hen is beneden de veertig! U
vindt ze bij de Relatieman. U, eenzame, bent zijn nieuwe groeimarkt,
bijna een kwart van alle Nederlanders. Voor slechts 1,50 per
minuut bent u de rest van uw leven gelukkig. Telefonisten staan voor u
klaar. Maak Buch nog rijker.
Dit is de boodschap van het nieuwe Veronicaprogramma De
Relatieman, zij het dat die 1,50 per minuut onleesbaar was. De
boodschap flitste voorbij, zodat alleen de grote letters met het
telefoonnummer te zien waren en niet de kleine letters met de kosten. Ik
moest de video terugdraaien voor ontcijfering. Op de internetsite staat
helemaal geen prijs. Lijkt me iets voor het Commissariaat van de Media.
Dan kunnen ze er meteen de Postcodeloterij bij nemen die de mensen liet
bellen naar een programma dat helemaal niet live was, zodat er
niets meer te winnen viel. Kopspijkers signaleerde dat afgelopen
zaterdag. Er wordt wat opgelicht en niet alleen door de commerciële
omroep. Bij belprogramma's treedt een vermogensversneller op, zodra de
lijnen overbelast raken. De bellers mogen dan op eigen kosten wachten op
een telefonist. Op slechte service staat dus een vette bonus voor de
exploitant. Ik heb Buchs lijn niet geprobeerd, maar ik zag hem gisteren
op een teller met meer dan 34.000 telefoontjes wijzen. Deze voormalige
pionier van sekslijnen heeft een nieuwe, multimediale geldmaker ontdekt,
met televisie, telefooncentrale, krant en internetsite. Van Sex voor
de Buch naar cocooning.
De aanbieders stellen zichzelf voor in korte filmpjes met daaronder het
nummer. Het uiterlijk is belangrijk, want veel kunnen ze in korte tijd
niet vertellen.
Man: "Ik ben Jeroen, negentien jaar, spontaan en ik hou van uitgaan. Ik
ben gewoon een heel aardige jongen. Ik zoek een spontane leuke meid van
ongeveer mijn leeftijd."
Vrouw: "Ik ben bijna 47 en ik kom uit Amsterdam en heb een leuke dochter
van 12. Ik zoek een best leuke kerel. Een huis-, tuin- en keukenman. Als
hij maar grote handen heb. Geen enge pianovingers want daar krijg ik
echt de kriebels van."
Tussendoor schakelt Buch naar een café met juichend publiek en de
zingende Leo, een kennis uit de gevangenis, hoera klapklapklap. En korte
relatiereportages bij de mensen thuis. We zien Freddy voor het eerst
bekennen dat hij verliefd is op de moeder van zijn vriendin Laura. De
moeder zegt niets, maar Laura wordt heel boos. Freddy wil nu graag met
allebei verder maar Laura loopt boos weg, slaat met wat deuren. "U bent
de relatieman, u kunt het oplossen", zegt Freddy hoopvol. Slecht
toneelstukje.
In de Relatiekrant en op de site www.relatieman.nl wordt de geestelijke
toestand van Laura van dag tot dag gevolgd door de Relatiereporter. Alle
combinaties met relatie zijn dus al geclaimd door Buch. Beetje
menslievendheid: reportage over een zwaar gehandicapte vrouw in rolstoel
die zwanger is. Op het einde van de programmaserie krijgen we het kind
te zien, beloofde Buch. Hij gaf als voorschot twee plastic rolschaatsjes
aan de vrouw. Dat had minder krenterig gekund. Aan ruimhartigheid valt
ook goed te verdienen. Commercie was het interessantste onderwerp in een
overigens onnozel Gooigesprekje van Jeroen Pauw met voormalig RTL-
collega Loretta Schrijvers in De Hemelpoort. Schrijvers heeft een
dierenprogramma voor de Avro en klaagde over de hoge eisen van sponsors
als Natuurmonumenten. Dat is ze bij de commerciële omroep niet
gewend. "Het gekke is dat je onafhankelijker bij de commerciële
werkte zonder sponsoring dan nu bij de publieke", stelde Pauw scherp
vast. Een taak voor het Commissariaat van de Media.