Omroep Veronica herdoopt tot 'Me'
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 7 DEC."Mie, is
dat ook niet een Chinees gerecht? Ik kan me wel iets voorstellen bij
het idee achter de naam, maar ik vind hem zelf niet echt pakkend ",
aldus Francies van ter Beek, voorzitter van de Landelijke Studenten
Vakbond (LSVb).
Het gaat hier echter niet om een Chinees gerecht, het is de nieuwe naam van omroep Veronica: 'Me', op z'n Engels. Na het
vertrek van de Vereniging Veronica uit de Holland Media Groep (HMG) op
31 december vorig jaar moest HMG op zoek naar een nieuwe naam voor de
radio- en tv-zender. Na een uitgebreid onderzoek in samenwerking met
reclamebureau FHV/BBDO is besloten een nieuw mediamerk op te zetten,
met tv- en radioprogramma's, maar ook met internet en evenementen
bedoeld voor de jongvolwassenen. De naam 'Me' moet deze doelgroep gaan
aanspreken. Bij de voorzitter van de studentenvakbond, zelf
jongvolwassene, slaat de naam niet gelijk aan. Maar Jacqueline Hekkers,
voorlichter bij HMG denkt dat met een uitgebreide mediacampagne de naam
goed bij het publiek zal blijven 'kleven'. "Samen met het reclamebureau
is na het onderzoek eerst een concept bedacht voor het mediamerk 'Ik en
de wereld', gebaseerd op het beeld van de zelfbewuste, dynamische
jongere. Zo is de naam 'Me' ontstaan. HMG wil een platform bieden waar
jongvolwassenen dromen, ambities en informatie met elkaar kunnen
uitwisselen." Suzan Damen, hoofd in- en externe communicatie van BNN,
denkt dat het concept zal aanslaan bij jongeren. "Een nieuwe naam is
natuurlijk altijd even wennen en het is een bijzondere keuze - in
positieve zin - voor een mediabedrijf. Ik denk dat de mogelijkheden voor
de profilering van de zender groot zijn: Feel Me, hear Me, see Me enz.
Dus daarvoor is de naam goed gekozen."
J. van der Reijden, voorzitter van de Vereniging Veronica, wil niet
reageren op de keuze van HMG voor een nieuwe naam. Het enige commentaar
dat hij zijn nieuwe concurrent meegeeft is "Interessant".
In de nieuwe opzet zullen de presentatoren die nu een contract hebben,
bij HMG blijven. Dat betekent dat vertrouwde Veronica-gezichten bij het
nieuwe kanaal te zien zullen zijn. De Vereniging Veronica zelf
onderzoekt nu de mogelijkheden om te gaan samenwerken met SBS
Broadcasting SA, de moedermaatschappij van SBS6 en Net5.