T V V O O R A F :
Brits drama in optima forma
DANIELLE PINEDO
De Britse televisie kent een
lange traditie van kostuumdrama's. En de populariteit van dit genre nog
altijd toe. Ook de afgelopen vijf jaar zonden zowel de BBC als ITV weer
diverse literaire filmklassiekers uit, waarvan de meeste grote hits
werden. Zo trok ITV's Moll Flanders in 1996 liefst 13 miljoen
kijkers per aflevering. Op BBC's The Tenant of Wildfell stemden
wekelijks 9 miljoen mensen af. En het slot van Jane Austen's Pride
and Prejudice was - mede dankzij een romance tussen de twee
hoofdrolspelers - goed voor 11,3 miljoen kijkers.
"Costume war declared on tv", kopte de Observer 28 november vorig
jaar. Het 'toeval' wilde dat zowel de BBC als ITV die avond een
kostuumdrama hadden geprogrammeerd: Charles Dickens' Oliver Twist
en Elizabeth Gaskell's Wives and Daughters. Recensenten
voorspelden vooraf een desastreuze kijkcijferoorlog, maar uiteindelijk
viel het nogal mee. Alhoewel ITV met 8,4 miljoen kijkers zegevierde de
BBC trok 'maar' 7,2 miljoen toonden beide makers zich na afloop
tevreden. Vanavond zendt de KRO het eerste deel van Wives and Daughters
uit, een werk dat misschien niet zo bekend is als Oliver Twist, maar wel
zo boeiend, omdat de thematiek anderhalve eeuw na uitgave nog altijd
actueel is. Klassenverschillen, vrouwenemancipatie - het zijn
onderwerpen die nog altijd op de maatschappelijke agenda staan. Alleen
aan het tergend langzame tempo zal de kijker moeten wennen. En dan te
bedenken dat de vier afleveringen van 75 minuten voor de buitenlandse
markt zijn teruggebracht tot zes maal 50 minuten.
De film is gesitueerd in het Engelse plaatsje Hollingford, aan het begin
van de 19de eeuw. Centraal staat de 17-jarige Molly Gibson (Justine
Waddell), die wordt opgevoed door de plaatselijke arts, een weduwnaar.
Als haar vader hertrouwt met de egocentrische weduwe Cynthia Kirkpatrick
(Francesca Annis), valt haar veilige wereldje in duigen. Niet alleen
heeft Molly weinig op met haar stiefmoeder, maar de kringen van roddel
en achterklap waarin deze verkeert, waren haar tot dan toe vreemd.
Molly, die we in de eerste aflevering leren kennen als een idealistische
en strijdvaardige jonge vrouw, leert snel de waarde van een bemiddelde
huwelijkspartner kennen. Tekstschrijver Andrew Davies, die ook de tv-
adaptatie van Pride and Prejudice voor zijn rekening nam, geeft een
aantal stereotype, maar veelzeggende karakterschetsen. Zo dreigt meneer
Gibson met ontslag wanneer een van zijn assistenten een liefdesbrief
probeert door te sluizen naar zijn dochter. Hij schrijft de man
uiteindelijk een doktersrecept voor om the bounding passions te
temperen. Stiefmoeder Cynthia spreekt Molly bij een van hun eerste
ontmoetingen aan als my little maid en Molly verzucht dat zij
liever doodgaat dan zich anders voor te doen dan zij is. Brits drama in
optima forma.
Auteur Elizabeth Gaskell stierf in 1865, nog voor zij het werk had
voltooid. Dé vraag die Britse tv-kijkers dan ook bezighield: hoe
eindigt Wives and Daughters? Temeer daar een te vrije bewerking van
literaire klassiekers in Groot-Brittannië gelijk staat aan
heiligschennis.
Wives and Daughters, Ned.1, 22.57-23.53u.