U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Brits drama in optima forma

DANIELLE PINEDO
De Britse televisie kent een lange traditie van kostuumdrama's. En de populariteit van dit genre nog altijd toe. Ook de afgelopen vijf jaar zonden zowel de BBC als ITV weer diverse literaire filmklassiekers uit, waarvan de meeste grote hits werden. Zo trok ITV's Moll Flanders in 1996 liefst 13 miljoen kijkers per aflevering. Op BBC's The Tenant of Wildfell stemden wekelijks 9 miljoen mensen af. En het slot van Jane Austen's Pride and Prejudice was - mede dankzij een romance tussen de twee hoofdrolspelers - goed voor 11,3 miljoen kijkers.

"Costume war declared on tv", kopte de Observer 28 november vorig jaar. Het 'toeval' wilde dat zowel de BBC als ITV die avond een kostuumdrama hadden geprogrammeerd: Charles Dickens' Oliver Twist en Elizabeth Gaskell's Wives and Daughters. Recensenten voorspelden vooraf een desastreuze kijkcijferoorlog, maar uiteindelijk viel het nogal mee. Alhoewel ITV met 8,4 miljoen kijkers zegevierde de BBC trok 'maar' 7,2 miljoen toonden beide makers zich na afloop tevreden. Vanavond zendt de KRO het eerste deel van Wives and Daughters uit, een werk dat misschien niet zo bekend is als Oliver Twist, maar wel zo boeiend, omdat de thematiek anderhalve eeuw na uitgave nog altijd actueel is. Klassenverschillen, vrouwenemancipatie - het zijn onderwerpen die nog altijd op de maatschappelijke agenda staan. Alleen aan het tergend langzame tempo zal de kijker moeten wennen. En dan te bedenken dat de vier afleveringen van 75 minuten voor de buitenlandse markt zijn teruggebracht tot zes maal 50 minuten.

De film is gesitueerd in het Engelse plaatsje Hollingford, aan het begin van de 19de eeuw. Centraal staat de 17-jarige Molly Gibson (Justine Waddell), die wordt opgevoed door de plaatselijke arts, een weduwnaar. Als haar vader hertrouwt met de egocentrische weduwe Cynthia Kirkpatrick (Francesca Annis), valt haar veilige wereldje in duigen. Niet alleen heeft Molly weinig op met haar stiefmoeder, maar de kringen van roddel en achterklap waarin deze verkeert, waren haar tot dan toe vreemd. Molly, die we in de eerste aflevering leren kennen als een idealistische en strijdvaardige jonge vrouw, leert snel de waarde van een bemiddelde huwelijkspartner kennen. Tekstschrijver Andrew Davies, die ook de tv- adaptatie van Pride and Prejudice voor zijn rekening nam, geeft een aantal stereotype, maar veelzeggende karakterschetsen. Zo dreigt meneer Gibson met ontslag wanneer een van zijn assistenten een liefdesbrief probeert door te sluizen naar zijn dochter. Hij schrijft de man uiteindelijk een doktersrecept voor om the bounding passions te temperen. Stiefmoeder Cynthia spreekt Molly bij een van hun eerste ontmoetingen aan als my little maid en Molly verzucht dat zij liever doodgaat dan zich anders voor te doen dan zij is. Brits drama in optima forma.

Auteur Elizabeth Gaskell stierf in 1865, nog voor zij het werk had voltooid. Dé vraag die Britse tv-kijkers dan ook bezighield: hoe eindigt Wives and Daughters? Temeer daar een te vrije bewerking van literaire klassiekers in Groot-Brittannië gelijk staat aan heiligschennis.

Wives and Daughters, Ned.1, 22.57-23.53u.

NRC Webpagina's
31 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad