U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Western

EDO DIJKSTERHUIS
Voorbij de tolpoortjes van de vierbaans Route du Soleil ligt het Frankrijk dat de meeste zonjagende vakantiegangers nooit zien. Dit is het rurale Frankrijk met zijn bochtige, smalle weggetjes en uit robuuste hoeves opgetrokken dorpen, waar de bewoners vanachter de vitrage achterdochtig de passanten beloeren. Dit is het Frankrijk waar de berooide Russische migrant Nino ronddwaalt op het moment dat hij Paco, een reizende schoenenverkoper van Catalaanse afkomst, ontmoet. Paco geeft Nino een lift, Nino steelt de wagen vol koopwaar en Paco belandt bij toeval in de armen van het lokale winkelmeisje Marinette.

De rest van de speelfilm Western kent dezelfde lichtelijk absurde toon als de introductie van de hoofdpersonen in de eerste paar minuten. Paco en Nino ontmoeten elkaar namelijk snel weer en nadat de Catalaan de Rus in eerste instantie het ziekenhuis in heeft geslagen, sluiten ze vriendschap. Als Marinette vervolgens een scheiding van drie weken voorstelt om 'de echtheid van de gevoelens te testen', neemt de zwerver de vertegenwoordiger op sleeptouw door het winderige westen van Frankrijk.

Zoals het een echte roadmovie betaamt, doet in Western het doel van de reis er minder toe dan de relatie tussen de reizigers. De in het wilde weg reizende personages hebben zelfs geen symbolisch reisdoel, het vinden van een vrouw voor de romantisch weinig succesvolle Nino wordt pas gaandeweg een leidraad. Gedurende hun stuntelige vrouwenjacht vol kluchtige zijsporen groeien het Russische onderdeurtje en de bonkige Catalaan met zijn boertige charme steeds verder naar elkaar toe.

Regisseur Manuel Poirier is geboren in Peru maar woont al een jaar of tien in Normandië. In die tijd is hij gaan houden van de ploeterende lagere middenklasse die het Franse platteland bevolkt. In zijn vorige speelfilm Marion (1996) etaleerde hij al een groot talent voor het integer en gevoelig in beeld brengen van deze kleine luiden, dat hij in Western verder ontwikkelt. Nino, Paco en de sliert dorpelingen die zij ontmoeten worden met oog voor detail in beeld gebracht. Hun weinig verheven dialogen vol uh's, weet-ik-veels en gênante stiltes is even ongepolijst als de werkelijkheid. Dit alledaagse realisme heeft als nadeel dat de meer dan twee uur du rende film hier en daar stil valt. Het slot, dat nauwelijks een dramatische opbouw kent, komt dan ook overrompelend plotseling.

Western (Manuel Poirier, 1997, Frankrijk), Ned.3, 23.37-1.35u.

NRC Webpagina's
27 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad