B E E L D :
Paalheilige
Maarten Huygen
Vanwaar die algemene bewondering
voor Jan Wolkers? Dat kan toch niet alleen dankzij zijn boeken en
beelden zijn. Hij is ook een mediacult, de enige jaren-zestig-figuur die
zo is gebleven. Een geluksvogel op wie het medicijn van die tijd goed
heeft gewerkt.
Een ex-gereformeerde macho die veel over seks praat en over wie een edel zweem van het verzet hangt. Alles is mooi en gezond.
God van de vruchtbaarheid. Vier zoons van twee vrouwen. Heeft openlijk
de "schitterende billen" van de koningin bewonderd en later kwam de
preutse Beatrix toch een sculptuur onthullen. Het Journaal had
feestelijk de 75e verjaardag van deze muzenman ingeluid. Van Texel is
hij aan wal gegaan om zijn feestronde te maken. Gisteren zaten Barend,
Van Dorp en Mulder aan zijn voeten en hij bleef maar praten,
entertainen. "Ga jij de vragen stellen en de antwoorden erbij geven?"
vroeg Van Dorp op een gegeven moment. Een Nederlandse jetset van namen
met wie hij zoal verkeert, passeerde: Wim Dik van KPN, prins Claus
("nee, hij was toen ook niet tegen het huwelijk"). Jan Mulder
zocht hem als voetbalster op in 1973 in gezelschap van violiste Vera
Beths. Iedereen op bedevaart naar Texel. Barend en Van Dorp hadden hem
al in de jaren zestig opgezocht in diens atelier, waar ooit Gerrit van
der Veen werkte. "Ik ben zoekende", zei Jan Mulder gisteren. "Is seks
het belangrijkst? Als je nou moest kiezen tussen seks of schilderkunst,
wat dan?" Een lastige vraag, want juist kunst brengt vrouwen en seks
binnen. "Als je het niet met het ene penseel kunt, kan het ook niet met
het andere", formuleerde Wolkers kernachtig. Mulder zou, als elke
hedendaagse burgerman, graag zo'n gevierd kunstenaar willen zijn.
Wolkers vertelde hoe hij zijn huidige vrouw Karina op zijn
achtendertigste had leren kennen. Ik zag foto's van haar met ontblote
borsten naast hem of naakt liggend bij een schilderij. Dan kwam zij een
kopje thee brengen terwijl hij schilderde en dan "breekt het opeens
los". "Bij dat druipende schilderij lagen wij dan heerlijk te neuken",
zei hij en zijn drie ondervragers keken vol bewondering. Karina zat op
de achtergrond en zei dat hij ook best wel eens met iemand anders mocht
slapen, al doet hij dat weinig de laatste tijd. Zou deze paalheilige
sterfelijk zijn? Frits Barend heeft op zijn werkkamer een kunstwerk van
Wolkers hangen. Twee lakens met spelden en... spermavlekken van de grote
man zelf. Een waar reliek dus. Met welke vrouw had Wolkers nu tussen die
lakens geslapen, vroeg Barend nieuwsgierig. Het blijft een
jongensprogramma. Iets anders: er schijnt van alles mis te zijn met de
programmering van Nederland 3 maar ik merk er zelf zo weinig van. Ik
lees over klachten van televisiemakers en vorige week zaterdag maakte
Paul de Leeuw nieuws in deze krant met de mededeling dat hij niet meer
voor Nederland 3 wil werken.
Toen ik erover las, ging ik eens mijn kijk- en bespreekgedrag na en dat
is sinds september, toen de nieuwe programmering inging, weinig
veranderd. Veel 3 dus. Een Late Night Show zou aardig zijn maar
werd in het geval van Paul de Leeuw steeds meer beconcurreerd door
Barend en Van Dorp en toen verdween het uit de
ether. Dat leverde dus minder 3-kijkers op. Ik hoor bij al die klachten
nooit over de programma's die vervroegd zijn naar prime time.
Daar zijn uitstekende documentaireprogramma's onder, Dokwerk en
Uur van de Wolf. Noorderlicht had een spectaculair
tweeluik over bosbranden. Moeten die dan naar middernacht? Er zijn maar
twee uur prime time. Het wachten is op het kastje dat prime
time afschaft omdat de kijker zelf de tijden kan bepalen. Vooral
minder toegankelijke programma's moet dat ten goede komen omdat die een
gemotiveerd publiek hebben. Voor Zeeman met boeken, Waskracht
of het hobbyistisch vormgegeven kunstprogramma Pitch (voor
mensen die vier dingen tegelijk willen zien) hoeft dan niemand meer op
te blijven.