T V V O O R A F :
Met een strop om de nek
DANIELLE PINEDO
Hun verhaal doet enigszins
denken aan dat van de 'Guildford four', de vier Ieren die medio jaren
zeventig werden opgepakt na een aanslag op een Engelse pub in de
gelijknamige Londense buitenwijk. De vermeende IRA-leden kregen
levenslang, maar het vonnis werd 14 jaar later herzien wegens
achterhouding van bewijsmateriaal.
Ook Duma, Ja-ja, Malebo, Oupa, Theresa en Frances beter bekend als 'The
Sharpeville six' belandden na een lynchpartij in het Zuid-Afrikaanse
township Sharpeville in de cel. Hun vonnis ('hangen aan de nek totdat de
dood erop volgt') werd onder grote internationale druk en talloze
gratieverzoeken omgezet in 25 jaar gevangenisstraf. In 1991, na de
afschaffing van de apartheid, kwam het zestal op vrije voeten.
Hún vonnis werd, in tegenstelling tot dat van de Guilford four,
nooit herzien.
De documentaire Leven na de doodstraf is een reconstructie van de
fatale gebeurtenissen in Sharpeville op 3 september 1984. En het biedt
een blik op het troosteloze leven van vijf mannen en een vrouw die naar
eigen zeggen "kampen met trauma's die nog omvattender zijn dan de
Bijbel". Zoals een geliefde van één van hen opmerkt: "Het
is een interne wond. Mijn man denkt nog steeds dat de strop om zijn nek
ligt."
De rellen, en de daaruit voortvloeiende moord op loco-burgemeester
Kuzwayo Jacob Dlamini, kwamen niet uit de lucht vallen; het broeide al
langer in Sharpeville. Politieke tegenstanders van P.W. Botha werden
harder aangepakt dan ooit. Toen Dlamini bovendien instemde met een door
de overheid opgelegde huurverhoging, was het hek van de dam. Een
uitzinnige menigte toog naar het huis van de loco-burgemeester, die
vervolgens levend werd verbrand. De demonstrerende Sharpeville zes waren
volgens openbaar aanklager Eben Jordaan niet direct verantwoordelijk,
maar wel medeschuldig aan de afloop.
Van de vijf geportretteerde veroordeelden (één wilde niet
herinnerd worden aan de gebeurtenissen) vervult Duma Kumalo, een rijzige
man met kaalgeschoren hoofd, de meest prominente rol. Hij was destijds
27 jaar, student aan een lerarenopleiding en vader van een zoon. Drie
maanden na het incident werd hij van zijn bed gelicht, verhoord,
gemarteld en "naar een levend kerkhof afgevoerd" - de dodencel. De Zuid-
Afrikaan leed naar eigen zeggen meer dan de handvol politieke gevangenen
die elke vrijdag werd geëxecuteerd: "Hun gezichten blijven de
levenden altijd bij." De afgelopen jaren zocht hij zijn heil bij
Khulumani, een hulpgroep voor slachtoffers van de apartheid. Hij
beschouwt zichzelf als "een gewonde genezer". Naast gesprekken met de
ex-veroordeelden maakte de Zuid-Afrikaanse documentairemaakster Ingrid
Gavhson ook gebruik van acteurs om het gebeurde in beeld te brengen. De
kijker ziet Peter R. de Vries-achtige beelden van wiegende stroppen en
gloeilampen in de duisternis. Voor co-financierder Amnesty International
bekende kost, maar de vraag is of dat voor de gemiddelde Nederland 1
kijker de geloofwaardigheid niet aantast. En dat is jammer, want
Leven na de doodstraf is al bij al een integere en indringende
poging tot erkenning. Om met de woorden van Duma Kumalo te spreken: "Als
ik zwijg verraad ik degenen die terechtgesteld zijn."
Leven na de doodstraf, Ned.1, 22.41-23.37u.