U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Nina's kumbek

Maarten Huygen
Communicatieconsulenten kunnen beter wegblijven van de camera. Dat geldt voor I. Wallisch, senior consultant van PKC, die aan 2 Vandaag uitlegde hoe zij had gezorgd voor wat werd aangekondigd als de kumbek van Nina Brink.

"Het doel is bereikt", recenseerde ze zichzelf en haar cliënte. "Enerzijds heeft ze laten zien wat haar ervaringen zijn en vooral wat zij met alle betrokkenen in het proces hiervan kan leren. Dat is heel goed naar voren gekomen." Ze zat gebogen over de kranten die hadden geschreven over Brinks verschijning op Buitenhof. Het blonde haar had een mooie asymmetrische pr-snit, links naar achter geveegd en rechts dreigde een lange lok de communicatie naar de kijker toe te verstoren door voor het oog te zwaaien. Wallisch greep haar kans aan om nog eens de gesprekspuntjes van Brink door te nemen. Uiteraard was het ook leuk dat PKC zo een beetje in de picture kwam. Als u een communicatieprobleempje hebt, kunt u haar dus bellen en tegen iedereen zeggen: "Ik heb dezelfde genomen als Nina Brink." Dat geeft u en uw problemen zoveel meer gewicht. Ik weet dat het belangrijk is om goed voor het voetlicht te komen, maar op een primitieve kijker als ik maakt al dat gecommuniceer een leugenachtige indruk. Het interview was dus onderdeel van een strategie om mij iets in de maag te splitsen. Nu valt wel van een multi-miljonair te verwachten dat ze niet alles in haar eentje doet en Wallisch was ook eerlijk. Maar communicatiestrategie mag niet te veel domineren. Dat maakt de presidentsverkiezingen in de VS dit jaar zo slaapverwekkend. Elke beweging van Brink wordt door honderden aasgierogen bespied en ontwikkelt zich tot een vreugdevuur der ijdelheden in de wereld van de financiën, de juristerij en communicatie. In 2 Vandaag sprong de concurrent van PKC erboven op. Dig Istha, bekend van vele kortstondige pr-avonturen in de publieke en semipublieke sector en nu met compagnon Charles Huyskens eigen baas in een pr-bureau, vond dat Brinks pr-strategen niet geslaagd waren. Hij las verschillende koppen en interpretaties in de krant, terwijl je juist met één boodschap moet komen. "Er is niet echt gefocust. Er is niet echt van tevoren geoefend", zei Istha. Dat bleek ook uit het woord "spraakverbod" dat Brink hanteerde in plaats van "spreekverbod". In zijn visie had Brink bij Witteman als een grammofoonplaat dezelfde zin moeten herhalen. Dan zouden domme kijkers als ik het begrijpen. Ook Hammerstein en Spong van advocatenkantoor Super en Hieper hadden goed gekeken naar Brink. Ja, dat leverde leuk materiaal op voor hun aanklacht tegen haar, dreigden ze maandagavond bij Barend en Van Dorp. Het was een schuldbekentenis, stelden ze vast. "Ze spreekt over gedupeerde beleggers en biedt een schadevergoeding aan", zei Spong. Dat kan hij goed gebruiken voor zijn schadeclaim met strafklacht. Brink had behalve een pr-bureau een advocaat moeten raadplegen, want het blijft een race met hindernissen. Wat goed staat voor de pr kan slecht zijn voor de rechter. Voor Hammerstein en Spong is deze zaak een vrolijke boel. Ze spotten met haar lipstick, omdat ze "als vrouw" haar aandelen had verkocht. Spong noemde Brinks beleggingsbedrijf Gay Star. Je zou zeggen dat het voor die gedupeerde beleggers ook een leuke grap is die misschien een aardig winstje oplevert. Als Brink je heeft gedupeerd, ben je iemand. Je hoort bij de rangen van Tina Turner, Fergie en de topman van Albert Heijn. Het is een glamourclaim. Strafrechtadvocaten plegen zich ruim te bedienen van publiciteit om hun verdediging kracht bij te zetten maar geldt het ook voor schadeclaims? Misschien wel, want ik zie steeds meer boze letselschade-advocaten op de buis. En Super en Hieper dreigen met een strafklacht. Hoe harder ze roepen, des te hoger het schikkingsbedrag en een Nina Brink schadefonds van 100 miljoen is het eerste lokaas voor een groot publiek kadaver-feestmaal.

NRC Webpagina's
25 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad