NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Nina's kumbek
Maarten Huygen
Communicatieconsulenten kunnen
beter wegblijven van de camera. Dat geldt voor I. Wallisch, senior
consultant van PKC, die aan 2 Vandaag uitlegde hoe zij had
gezorgd voor wat werd aangekondigd als de kumbek van Nina Brink.
"Het doel is bereikt", recenseerde ze zichzelf en haar cliënte.
"Enerzijds heeft ze laten zien wat haar ervaringen zijn en vooral wat
zij met alle betrokkenen in het proces hiervan kan leren. Dat is heel
goed naar voren gekomen." Ze zat gebogen over de kranten die hadden
geschreven over Brinks verschijning op Buitenhof. Het blonde haar
had een mooie asymmetrische pr-snit, links naar achter geveegd en rechts
dreigde een lange lok de communicatie naar de kijker toe te verstoren
door voor het oog te zwaaien. Wallisch greep haar kans aan om nog eens
de gesprekspuntjes van Brink door te nemen. Uiteraard was het ook leuk
dat PKC zo een beetje in de picture kwam. Als u een
communicatieprobleempje hebt, kunt u haar dus bellen en tegen iedereen
zeggen: "Ik heb dezelfde genomen als Nina Brink." Dat geeft u en uw
problemen zoveel meer gewicht. Ik weet dat het belangrijk is om goed
voor het voetlicht te komen, maar op een primitieve kijker als ik maakt
al dat gecommuniceer een leugenachtige indruk. Het interview was dus
onderdeel van een strategie om mij iets in de maag te splitsen. Nu valt
wel van een multi-miljonair te verwachten dat ze niet alles in haar
eentje doet en Wallisch was ook eerlijk. Maar communicatiestrategie mag
niet te veel domineren. Dat maakt de presidentsverkiezingen in de VS dit
jaar zo slaapverwekkend. Elke beweging van Brink wordt door honderden
aasgierogen bespied en ontwikkelt zich tot een vreugdevuur der
ijdelheden in de wereld van de financiën, de juristerij en
communicatie. In 2 Vandaag sprong de concurrent van PKC erboven
op. Dig Istha, bekend van vele kortstondige pr-avonturen in de publieke
en semipublieke sector en nu met compagnon Charles Huyskens eigen baas
in een pr-bureau, vond dat Brinks pr-strategen niet geslaagd waren. Hij
las verschillende koppen en interpretaties in de krant, terwijl je juist
met één boodschap moet komen. "Er is niet echt gefocust.
Er is niet echt van tevoren geoefend", zei Istha. Dat bleek ook uit het
woord "spraakverbod" dat Brink hanteerde in plaats van "spreekverbod".
In zijn visie had Brink bij Witteman als een grammofoonplaat dezelfde
zin moeten herhalen. Dan zouden domme kijkers als ik het begrijpen. Ook
Hammerstein en Spong van advocatenkantoor Super en Hieper hadden goed
gekeken naar Brink. Ja, dat leverde leuk materiaal op voor hun aanklacht
tegen haar, dreigden ze maandagavond bij Barend en Van Dorp. Het
was een schuldbekentenis, stelden ze vast. "Ze spreekt over gedupeerde
beleggers en biedt een schadevergoeding aan", zei Spong. Dat kan hij
goed gebruiken voor zijn schadeclaim met strafklacht. Brink had behalve
een pr-bureau een advocaat moeten raadplegen, want het blijft een race
met hindernissen. Wat goed staat voor de pr kan slecht zijn voor de
rechter. Voor Hammerstein en Spong is deze zaak een vrolijke boel. Ze
spotten met haar lipstick, omdat ze "als vrouw" haar aandelen had
verkocht. Spong noemde Brinks beleggingsbedrijf Gay Star. Je zou
zeggen dat het voor die gedupeerde beleggers ook een leuke grap is die
misschien een aardig winstje oplevert. Als Brink je heeft gedupeerd, ben
je iemand. Je hoort bij de rangen van Tina Turner, Fergie en de topman
van Albert Heijn. Het is een glamourclaim. Strafrechtadvocaten plegen
zich ruim te bedienen van publiciteit om hun verdediging kracht bij te
zetten maar geldt het ook voor schadeclaims? Misschien wel, want ik zie
steeds meer boze letselschade-advocaten op de buis. En Super en Hieper
dreigen met een strafklacht. Hoe harder ze roepen, des te hoger het
schikkingsbedrag en een Nina Brink schadefonds van 100 miljoen is het
eerste lokaas voor een groot publiek kadaver-feestmaal.
|
NRC Webpagina's
25 OKTOBER 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|