F I L M V O O R A F :
Angel Heart
BAS BLOKKER
Regen wordt bloed, een
verslonden ei, dat was je ziel, de lift komt uit in de hel en de duivel
zit in de ventilator, soms een grote, soms een kleine, en als die draait
gebeurt er iets. Zelden iets goeds.
Angel Heart is overladen met symboliek. Daar word je wel een
beetje moe van tijdens het kijken. Filmsymboliek appelleert al gauw aan
de kruiswoordpuzzelaar in de kijker. Een ander woord voor ziel, twee
letters: ei. Een andere naam voor de duivel, zeven letters:
Mefistofeles? Nee, zéven letters: Lucifer.
Zonder alle symboliek en hocus-pocus zou Angel Heart een film
noir zijn geweest, een genre detectivefilms dat hoogtij vierde in de
jaren veertig en een kleine opleving beleefde in de jaren tachtig. Natte
straten, fatale vrouwen, smoezelige privé-detectives. En Harold
Angel is zo ongeveer de smoezeligste privé-detective die je je
kunt voorstellen, want hij wordt gespeeld door Mickey Rourke.
Laten we geen flauwe opmerkingen maken over Mickey Rourke (zoals: 'Voor
de jonge lezertjes, Mickey Rourke was in de jaren tachtig een
sekssymbool ondanks zijn aangevreten wangen'), want Mickey Rourke was en
is een goeie acteur, met ooit een fijne neus voor interessante rollen,
Rumble Fish, Barfly, 9 1/2 Weeks, wat je verder van
die laatste film ook vindt. Dat hij nu meestal de bijrol van boef heeft
in actiefilms doet daar niks aan af.
En in Angel Heart is Rourke zeker niet slecht. Hij takelt vol
overtuiging af, alle zelfverzekerdheid van detective Angel vervliegt in
een paar dagen vol lijken, kippen en voodoo. Hij heeft de juiste
mengeling van afkeer, lafheid, hebzucht en onverschilligheid die de
privé-detective uit het noir-genre kenmerkt.
Dat Angel Heart niet zo goed is als hij had kunnen zijn, komt
door regisseur Parker. Die vond het geweldig dat Robert De Niro zich als
Angels opdrachtgever uitleeft in een uitbundig-satanische pose. Parker
zwelgt in het exotisme van zwart-Louisiana, in de erotiek van de zwarte
kunst. En hij verdrinkt de film in symboliek. Dat laatste is geen
ongelukje, dat kun je nog altijd zien in zijn meest recente werk,
Angela's Ashes. Bij elke dode zien we daar weer dezelfde
krijsende meeuwen boven een mistige rivier. En in Angel Heart is
het dus een ventilator.
Angel Heart (Alan Parker, 1987, VS), vrijdag, Net5, 23.05-
1.00u.