U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Fopmiljonair

Maarten Huygen
Ja, ik wil een miljonair berust op bedrog, niet alleen van het publiek maar ook van de uitverkoren bruid. Niet alleen is de bruidegom nog onzeker over zijn seksuele geaardheid maar hij is waarschijnlijk ook geen miljonair. Stefan Kerkhofs is bekend in Hasseltse homokringen en bij Barend & Van Dorp gaf hij maandag toe altijd van mannen te hebben gehouden.

De voorechtelijke reis naar Amerika is uitgesteld en of het nog van het voorgenomen lat-huwelijk komt, is nog maar de vraag. Watertandende advocaten cirkelen al rond om in naam van de bedrogen verloofde een forse schadeclaim in te dienen bij Endemol. Het wordt een Amerikaanse vertoning. Maandagavond, bij Barend & Van Dorp, beloofde Kerkhofs plechtig dat hij zijn best zou doen om over te schakelen naar de heteroseksualiteit, want hij wil graag kinderen: "Ik heb inderdaad een verleden met mannen. Maar laat me duidelijk stellen, dat is een verleden dat gepasseerd is en ik heb een andere weg ingeslagen en ik ga daarvoor. En uiteindelijk, als mijn toekomst blijkt te zijn dat ik me beter zal gaan voelen met mannen, dan zal dat zo zijn. Maar ik werk nu aan het feit dat ik voor Coby ga." Coby zat erbij en zei lachend dat ze ook op mannen valt. In een latere Vlaamse talkshow zei hij desgevraagd dat een Belg "achttien keer zo snel miljonair wordt als een Nederlander". "Ja", besloot hij schouderophalend. Maar hij kan altijd nog voor dat guldensmiljoen gaan. Het door dit programma verrijkte Endemol kan hem dat alsnog uitkeren, want Stefans bedrijf werkt voor de Aalsmeerse televisiestudio's.

Dat "ervoor gaan" is zo'n mooie toverspreuk die de realiteit op slag verandert. Kabelbedrijf UPC gaat voor een betere behandeling van de klant, internetbedrijven gaan voor hogere beurskoersen, de NS gaat voor een punctuele dienstregeling, Jomanda voor een genezing op afstand, de loterijkoper voor de hoofdprijs, Coby gaat voor een huwelijk met een vreemde, Kerkhofs voor een bungeejump in de heteroseksualiteit en Endemol voor hoge kijkcijfers. Alleen dat laatste is zeker gelukt, 2,5 miljoen mensen keken op zondagavond naar de finale.

Worden presentator Carlo Boszhard en Endemol-baas Marijke Schaaphok als oplichters met pek en veren het land uitgejaagd? Geen sprake van, want zij hebben water in wijn veranderd en uit het niets een enorme omzet gecreëerd die zich over alle communicatiesectoren verbreidt. We praten hier over zero-plus-synergie, het geheel dat meer is dan de som der delen.

De Telegraaf, Weekend, Privé spekken hun oplagen, ik spek mijn column en kijkers hebben stof tot conversatie. Coby en Stefan zijn beroemd en kunnen net als Big Brother Ruud tegen forse betaling winkels openen, dus ze moeten de illusie nog even volhouden. Hun latere teleurstelling kan in boek- en interviewvorm worden verkocht. Ook advocaat B. Tomlow heeft zich gisteren in the picture kunnen werken. Minutenlang gratis reclame, dus zijn uurtarief kan omhoog. In Nova mocht hij fantaseren over een schadeclaim voor bruid Coby: "Het vertrouwen in mensen wordt geschaad bij haar en in het bijzonder wordt zij publiekelijk in haar reputatie aangetast. Je bent gefopt, zo niet kwaaier. Dat heeft allemaal enorme gevolgen in de privé-sfeer van mevrouw. Ik denk dat dat de programmamakers te verwijten valt", zei hij. Grove wanprestatie. Maar zou de Nederlandse rechter zoiets blasfemisch honoreren als het recht op een huwelijk met een miljonair?

De tweede reeks van dit programma levert veel minder op. Reality- formules slijten snel, blijkt uit de dalende aandacht voor Big Brother en De Bus. De kijker wil telkens wat nieuws. De enige constante is het nominatieproces. Kijkers of deelnemers aan het programma mogen meedoen aan een schervengericht. Met groeiend zelfvertrouwen bedenkt Endemol nieuwe formules. Tot er een ongeluk gebeurt, een zelfmoord. Dat is ook een feit, waar de illusie-industrie weg mee weet. In de communicatiewereld moet de bal blijven rollen.

NRC Webpagina's
12 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad