T V V O O R A F :
Ferrara's topografie
MARK DUURSMA
Het is niet waarschijnlijk dat
mensen die nooit iets hebben gelezen van Giorgio Bassani, dat na het
zien van Daar, aan het eind van de gang zullen gaan doen. Even
onwaarschijnlijk is het dat mensen die zijn werk wél kennen, hun
affiniteit bevestigd zien. Daar, aan het eind van de gang is een
film van Hans Keller, en ook een film voor Hans Keller.
Onderwerp is niet zozeer Bassani zelf, maar het Ferrara van Bassani.
Tijdens de voorbereidingen overleed de schrijver, 84 jaar oud. Op de
eerste draaidag werd de begrafenis in het stadje gefilmd. Noodgedwongen,
zo lijkt het, verschuift de aandacht al snel van man naar stad.
Geforceerd is dat niet, want Bassani's verhalen en romans schrijven de
geschiedenis van Ferrara, met name van de ondergang van de joodse
gemeenschap. Het mooist gebeurt dat in De tuin van de Finzi-
Contini's, geschreven in 1962 en acht jaar later verfilmd door
Vittorio de Sica.
Keller richt de camera op de straten van Ferrara en spreekt, vrij naar
Armando, van een 'schuldige topografie'. Hij opent met een door Remco
Campert gesproken citaat van Bassani: Het verleden is niet dood, alleen
de afstand wordt elk moment groter. Als je het echt wilt, kun je het
verleden terughalen, het verleden leeft aan het eind van de gang.
Gesneden koek voor Keller: zoeken naar het bijzondere van weleer in het
alledaagse van nu.
Dus zien we, afgezien van prachtig archiefmateriaal uit de jaren dertig,
het ganse stratenplan van Ferrara. Mooie stad. Maar al die alledaagse
beelden hebben geen betekenis, ze suggereren betekenis. Ik, Hans Keller,
heb deze beelden gezien, dus zijn ze betekenisvol. Dat is de pretentie,
maar meer dan pretentie is het niet.
Muren zijn prominent aanwezig in de film. Terecht, want dat herinnert de
lezer aan de muur rondom de tuin van de Finzi-Contini's die de jonge
Bassani moest overwinnen om Micòl - dat begeerlijke en
ongrijpbare meisje, sinds De Sica verbonden aan het bleke gelaat van
Dominique Sanda - te bereiken. Meer van dat soort aanstekelijke
associaties had de film goed kunnen gebruiken.
Daar, aan het eind van de gang, zondag, Ned.3, 19.25-20.25u.