T V V O O R A F :
Land van de lieve vrede
DIRK LIMBURG
"Het ergste land om in te
werken. Iedereen kent iedereen en alles dat je zegt wordt gelezen en
gehoord. Nergens is het zo moeilijk om de waarheid te vinden. Iedereen
heeft zijn eigen feiten. Niemand wil weten wat er op 8 december is
gebeurd en wie vuile handen heeft. Je voelt steeds dat mensen dingen
niet willen zeggen. Suriname is het land van de lieve vrede."
Roel van Broekhoven is bedenker en eindredacteur van de tiendelige serie
Wie niet weg is, is gebleven over de 25-jarige geschiedenis van
Suriname sinds de onafhankelijkheid. Van Broekhoven (50) is in dienst
van de VPRO maar werd voor de Surinameserie uitgeleend aan de NPS. Voor
diezelfde omroep maakte hij eerder de documentaire Vermoorde
Onschuld: Zuid-Afrika na de Waarheidscommissie die in mei dit jaar
te zien was. Aan de serie Wie niet weg is werd meegewerkt door
onder anderen John Jansen van Galen, Gerard van Westerloo en Babette
Niemel.
"We zijn al langer dan een jaar bezig en dat geeft iets tijdloos aan
zo'n project", zegt Van Broekhoven. "Je verliest een beetje het idee dat
je met iets concreets bezig bent. Toch probeer je bij de actualiteit te
blijven en ruimte te houden voor bijvoorbeeld de verkoop van bijna de
totale goudvoorraad, zoals deze week bleek."
De afleveringen van Wie niet weg is, is gebleven zijn door
de ogen van verschillende personen gefilmd. Het gaat niet om portretten
van die mensen, maar om hoe zij betrokken zijn bij de gebeurtenissen in
Suriname. In hun verhaal introduceren ze anderen die ook hun bijdrage
leveren.
Het is geen historische serie geworden. "Ik ben niet de Lou de Jong van
Suriname", zegt Van Broekhoven. "Het is daar ook te vroeg voor, veel
betrokkenen zijn nog altijd actief. Ik ga mijn vingers er niet aan
branden." Bovendien praten Surinamers volgens hem makkelijker over de
tijd van de slavernij dan over hun recente verleden.
Het dwong tot een wat associatieve aanpak, een beetje zoals VPRO's
Diogenes, een programma waar Van Broekhoven in de jaren negentig
voor werkte. Een 'filmisch-impressionistische' stijl. "Het laat wat te
raden over en pas in de loop van de tijd vormt zich een beeld en
ontstaat een gevoel. Het heeft niet de pretentie van een ultieme
werkelijkheid." Het eerste deel gaat over de sfeer van 1975 met een
belangrijke rol voor de politieman die de eerste Surinaamse vlag hees in
het stadion waar in aanwezigheid van prinses Beatrix en premier Den Uyl
op 25 november de soevereiniteit werd overgedragen. De inmiddels
gepensioneerde politieman houdt die vlag nog altijd in bewaring en wil
hem niet teruggeven. "De republiek krijgt hem pas als de republiek hem
verdient."
Van Broekhoven creëerde voor de serie een ontroerende ontmoeting
tussen de twee politieke leiders uit 1975, Jaggermath Lachmon en Henck
Arron - nu oude mannen. Je ziet ze elkaar zwaar ondersteunend het
stadion van toen binnenwandelen. Ze halen herinneringen op. Arron -
creool en destijds voorstander van onafhankelijkheid - omarmde Lachmon -
hindoestaan en tegenstander - onverwacht voor een belangrijke stemming
in het parlement. "Wat moest ik doen, ik stond voor het blok", zegt
Lachmon nu. "Het zou onbeleefd zijn geweest het gebaar te weigeren."
Daarom zijn reactie: "Hier sta ik, gebruik mij." En Arron had zijn
meerderheid.
Met dergelijke momenten weet Wie niet weg is, is gebleven
- kosten ongeveer 1,5 miljoen gulden - de Surinaamse geschiedenis
zeer beeldend te schetsen. De kernvraag wordt krachtig geformuleerd door
de diskjockey van Negentig seconden, een praatprogramma op de
zender Radio 10: "Was de onafhankelijkheid 25 jaar geleden de juiste
move van het kabinet Arron, of niet." Bel en geef het antwoord in
maximaal anderhalve minuut.
Vanaf volgende week zal de serie ook uitgezonden worden op de Surinaamse
commerciële zender ABC van de zoon van de op 8 december 1982 door
het militaire regime vermoorde journalist André Kamperveen.
Wie niet weg is, is gebleven, zondag, Ned.3, 19.00-19.25u.