B E E L D :
Foie gras
Maarten Huygen
Er bestaat niet zoiets als een
esthetische ontsnappingsclausule. Een martelkamer blijft een
martelkamer, zelfs al is het ontwerp van de werktuigen nog zo mooi en
architectonisch verantwoord. Wie in een documentaire beschuldigd wordt
van meervoudige verkrachting van zijn zus, moet de documentairemaker om
bewijzen kunnen vragen.
Een discussie in het nieuwe persprogramma met de grappige aan de
koningin geïnspireerde naam De Leugen Regeert ging over het
waarheidsgehalte van documentaires. Joyce Roodnat, chef Kunst en
voormalige filmrecensent van deze krant, nam de ondankbare taak op zich
om de uitzonderingspositie van de documentairemaker te verdedigen.
Volgens haar is "hoor en wederhoor" niet van toepassing op de
documentaire. Een documentaire is volgens haar het product van een
"subjectieve filmmaker".
Goede documentaires kunnen heel subjectief zijn, maar daarmee is de
verplichting tot toetsing aan de werkelijkheid nog niet vervallen. Dat
hoort bij een open democratie. Het etiket documentaire betekent dat het
niet is verzonnen. Anders zou de documentaire als non-fictie-genre een
uitzonderingspositie krijgen en uiteindelijk irrelevant worden. De
gevolgen zijn absurd. "Ik zag gisteren een fantastische docu waarin jij
wordt beschuldigd van verkrachting en moord op je kinderen. Ik wist niet
dat je kinderen had gehad en ik wil je nooit meer zien."
"Maar het is helemaal niet waar. Waar is het bewijs?"
"Doet er niet toe, zo was het in de beleving van de maker. Erg mooi en
overtuigend. Ik beleef het nu ook zo."
De discussie was naar aanleiding van de NCRV-documentaire waarin een
vrouw haar familie beschuldigt van incest en het ritueel vermoorden of
verkopen van de vijf baby's die ze had gekregen. Dat allemaal voor haar
zestiende. De beschuldigde familie heeft onlangs een klacht wegens smaad
ingediend. De maker, Tom Verheul, verdedigde zich schriftelijk dat
journalistieke principes niet golden voor zijn filmgenre en Roodnat was
het daar mee eens, ook al vond ze de documentaire in kwestie slecht
vormgegeven.
Ook in geschreven non-fictie zijn veel subjectieve beschrijvingen, net
als bij docu's. Een wijdlopig essay werkt heel anders dan een
krantenbericht. Maar hoe apart vormgegeven ook, de schrijvers staan niet
boven de wereld en worden anders dan bij romans gehouden aan de
werkelijkheid. Dat geldt ook voor documentairemakers. Wat de vorm ook is
- en daar zijn veel mogelijkheden voor, impliciet, expliciet - het gaat
om de inhoud. Joris Ivens en Leni von Riefenstahl verheerlijkten de
moorddadige regimes van Mao en Hitler. De subjectieve beleving van deze
makers was immoreel, ook al was het nog zo mooi. Ze waren opzettelijk
blind, ideologische vampiers.
Er zijn minder ernstige vergrijpen. Een aantal weken geleden had de
Humanistische Omroep een docu over de verzinsels in een documentaire van
Luis Buñuel over een arme Spaanse streek in de jaren dertig.
Buñuel ging van alles enscèneren en fingeren omdat de
werkelijkheid hem nog niet armoedig en ellendig genoeg was. Het is geen
zaak voor de rechter maar ik kan begrijpen dat de dorpelingen er nog
boos over zijn omdat ze werden voorgesteld als domme onnozelaars. Zij
zullen geen begrip hebben voor de esthetische verlangens van de filmer
en zijn publiek, net zomin als de gans zich graag laat volproppen voor
de verfijnde smaak van de foie-gras-eter. De discussie over dit
onderwerp had wat mij betreft langer mogen doorgaan, want het gaat om
een belangrijke kwestie. Felix Meurders raast er te snel doorheen. De
redactie zou meer eigen onderzoek moeten doen in de omstreden kwesties.
De uitzending van gisteren was substantiëler dan die van vorige
week, toen hoofdzakelijk kleine foutjes aan bod kwamen. Er zijn genoeg
grote kwesties, de koningin is niet als enige boos.