Protesten bij uitreiking van theaterprijzen
Door WILFRED TAKKEN
AMSTERDAM, 11 SEPT. "Ik ben
verguld. Overigens ben ik van mening dat Orkater niet vernietigd mag
worden." Met deze woorden nam acteur Bram van der Vlugt gisteravond in
Utrecht de Louis d'Or in ontvangst. De prijs voor de beste actrice, de
Theo d'Or, ging naar Marie-Louise Stheins.
De Colombina en de Arlecchino, voor de beste bijrollen, gingen naar Tamar van den Dop,
voor haar rol als joodse huissloof in Schlemiel van Het Groote
Hoofd, en naar Jim van der Woude voor zijn rol als bejaarde in Het
Weer van Carver. Met zijn oproep om de bedreigde toneelgroep Orkater
te behouden, was Van der Vlugt niet de enige die het prijzengala
aangreep om nog eens te protesteren tegen de omstreden plannen van
staatssecretaris Van der Ploeg, die volgende week op Prinsjesdag de
Cultuurnota 2001-2004 presenteert. Verschillende gezelschappen vrezen
dat ze in de nieuwe Cultuurnota-periode geen subsidie meer krijgen. De
'verbijsterde' Gijs Scholten van Aschat riep de zaal vol acteurs op tot
burgerlijke ongehoorzaamheid tegen Van der Ploeg. "Ik ben boos op het
politieke bestel dat over de rug van de kunst tendentieuze sociale
politiek bedrijft." Verder riep hij de Tweede Kamer op "om in te grijpen
en zich te ontfermen over de kunst." Regisseur Gerardjan Rijnders
maande 's middags op het Theaterfestival in Amsterdam Van der Ploeg
"het stompzinnige en slechte advies van de Raad voor Cultuur in de wind
te slaan." Regisseuse Ola Mafalaani, die in Utrecht de Erik Vosprijs
voor aanstormend talent kreeg, brak een lans voor Fact, en Peter Kolpa
van 't Barre land, dat in Amsterdam met Platonov de CJP Trofee
won, nam het wederom op voor Discordia. De protesten waren bescheiden
oprispingen tijdens twee verder gemoedelijk verlopen feestjes. Publiek
en pers hadden meer actie verwacht. De lange dag van bekroningen,
waarop maar liefs elf toneelprijzen werden uitgereikt, begon 's middags
op het Theaterfestival in Amsterdam, waar Gerardjan Rijnders de Grote
Theaterfestivalprijs in ontvangst nam voor De Cid van
Toneelgroep Amsterdam. 's Lands grootste gezelschap is vrijwel ieder
jaar genomineerd, maar dit is de eerste keer dat dit tot een bekroning
leidt. Acteur-dichter Ramsey Nasr kreeg de Taalunie Toneelprijs voor
zijn theatrale gedicht Geen lied. 's Avonds werd de reeks
voortgezet in de Stadsschouwburg van Utrecht, waar de prijzenslag werd
gepresenteerd door Jeltje van Nieuwenhoven, die met haar boerenhumor
het publiek voor zich wist te winnen. De avond was eigenlijk een Gala
voor de Werkende Moeder. Onder de winnaars en genomineerden waren
opvallend veel jonge moeders, die hun kinderen een prominente plaats
gaven in de vertoonde presentatiefilmpjes. "En wat ga jij doen dit
seizoen?" vroeg Van Nieuwenhoven terwijl zij een schalkse blik wierp op
de buik van de hoogzwangere actrice Marieke Heebink. Theo d'Or-winnares
Marie-Louise Stheins bedankte haar kinderen voor het begrip dat ze
opbrachten voor hun werkende moeder: "Dan staan ze voor het raam te
roepen: moet je verdomme nou alweer werken."
Stheins, gekleed in een spannend strak pakje, kreeg de Theo d'Or voor de
reeks van seksueel actieve dames die zij speelde in Reigen van
De Paardenkathedraal. De jury roemde het grote aantal levensechte
orgasmen dat Stheins op het podium had en de vele registers die zij
hierbij beheerste: "van ijl kirrend tot diep bronstig, van bange muis
tot oceaanstomer." Op het podium deed Stheins nog eenmaal voor hoe zij
half gebukt lonkend met haar achterwerk kan draaien. Van der Vlugt, bij
het grote publiek bekend als Sinterklaas en als arts in Medisch Centrum
West, kreeg de Louis d'Or voor zijn rol als atoomgeleerde Niels Bohr in
het toneelstuk Kopenhagen. Volgens de laureaat stuurde zijn zoon
hem een telegram met het gedicht: "Na de Nobelprijs krijgt Bohr/ Nu ook
de Louis d'Or". Omdat het toneelstuk van het Noord-Nederlands Toneel
slechts beperkt toerde, zei Van der Vlugt: "Ik kan makkelijk zeggen dat
het prachtig was, want niemand van jullie heeft het gezien." Van der
Vlugt memoreerde in zijn dankwoord aan zijn begintijd: "Ik ben mijn
loopbaan begonnen op vrijdag 13 september 1961 in Dodewaard. Het stuk
heette Verkeerd begin. Gelukkig ben ik niet bijgelovig."
Medusa van Mevrouw Smit werd bekroond met de Hans Snoekprijs
voor het belangrijkste kindertoneelstuk. De Prosceniumprijs voor
bijzondere projecten ging naar het Lunchtheater van Bellevue in
Amsterdam. Mimestudente Suzan Boogaerdt kreeg de eerste Regieprijs
Podiumkunsten.nl voor talentrijke theaterstudenten. Zij kreeg een
'rugzakje met inhoud'; tienduizend gulden. Haar eerste subsidie.