B E E L D :
Hollands engagement
Maarten Huygen
Zelfs het weer deed mee aan de
censuur in Noord-Korea, want het zicht van de steelse camera werd
belemmerd door dikke regendruppels die langs de autoruit naar beneden
liepen. Maar elke onofficiële glimp van dit land is nieuw en de
Netwerk-uitzending had voor mij langer kunnen duren. Alleen de
beelden vanuit de auto waren niet door de Noord-Koreaanse overheid
geregisseerd. Meereizend historicus Raymond Fedema gaf de context van
Koreaans confucianisme, maar door de microfoontjes in het hotel kon hij
niet te ver gaan. Ooit was een buitenlander op het vliegveld betrapt op
een schampere opmerking over de Grote Leider, en hij had 20 jaar
celstraf gekregen. Zonder een greintje ironie legde de gids uit hoe knap
Kim Il Sung een in hoogte verstelbaar bureau had uitgevonden. Bij een
buitenpaleis een aardig contrast: de Chinese toeristen stonden vrij te
fotograferen, terwijl de Noord-Koreaanse bezoekers in slagorde waren
opgesteld.
In PyongYang hadden de voorbijgangers toortsen in de hand want ze
moesten oefenen voor een grote manifestatie in oktober. Kinderen
trainden wel zes uur per dag in de regen en zelfs de verslaggever werd
gedwongen om te buigen voor het mammoetbeeld van de grote leider Kim Il
Sung. "Wij moesten eer bewijzen", meende ik Fons de Poel te horen
aankondigen. Hij was er zelf niet geweest, wel de aangekondigde
verslaggever Peter Tetteroo die in beeld kwam. Of heeft die het zelfde
geëngageerde Nijmeegse accent als allesdoener De Poel? Vorige week
hoorde ik een De Poel-achtige commentaarstem achter een KRO-documentaire
die helemaal niet van De Poel bleek te zijn. Zijn emotioneel Zuid-
Gelderse klank heeft daar dus school gemaakt. Nu de zuilen gedwongen
samenwerken, krijgt de KRO een eigen professioneel geëngageerd
accent. Jammer dat ze daar niet eerder aan hebben gedacht. In de
prachtige Close Up-documentaire over de geschiedenis van de
omroep gisteravond hadden alle stemmen van vroeger de zelfde aangeleerde
Gooise domineesklank, of ze nu katholiek, protestants, socialistisch of
algemeen waren.
Religieus-emotioneel engagement vond ik ook in een interview met Mient-
Jan Faber bij Bijker. Andries Bijker houdt interviews van een uur
voor de EO, maar de netmanager gelooft er niet in en heeft het op het
on-christelijke tijdstip van 12 uur vrijdagnacht gezet. Dan is de
doelgroep allang naar bed. Bijker heeft zichzelf vergeleken met Rik
Felderhof. Hij wil evenmin zijn gasten hard vallen, maar toont meer
belangstelling dan Felderhof. De theedrinkende Faber oogt nog jong. Als
driejarig jongetje heeft hij de oorlog meegemaakt; hij kon zich
herinneren hoe de NSB-burgemeester van Coevorden het gezin het huis
uitzette vanwege verzetsactiviteiten van zijn vader. Ik had meer
voorbeelden willen horen van wat Faber elke dag doet. Hoe bedenkt hij
wat belangrijk is voor de kerken? Hij bracht brieven van kinderen uit
Sarajevo naar Nederlandse kinderen, vertelde hij, bezocht Srebrenica en
Kosovo. En hij roept vaak op tot militair ingrijpen. Na de
kruisrakettenkwestie die Faber wereldberoemd maakte, is het IKV uit het
maatschappelijke middelpunt verdwenen. Mensen die in de kerk zijn
overgebleven, vinden het geloof al genoeg en hechten minder aan een
politieke missie.
Nieuw vond ik de bekentenis van Faber dat hij in de kruisrakettentijd
vaak buiten medeweten van zijn kritische achterban op ministeries met
ambtenaren onderhandelde over compromissen. Dat is klassiek. Zonder
onbeleefd te zijn had Bijker kunnen vragen wat dat voor compromissen
waren. Faber voelt zich schuldig over Srebrenica en beschreef hoe de
soldaten eerst het hek van de basis openknipten om de moslims binnen te
laten. Dat was humaan, vond hij. De Haagse bunker wilde niet vertellen
wat Dutchbat met de moslims moest doen en toen de Serviërs kwamen
opdagen, werden ze uitgeleverd. Hollands engagement: heftig, belerend
maar vrijblijvend.