B E E L D :
Jong en bierbuikig
Maarten Huygen
Wat opvalt bij die vlotte,
commerciële programmaatjes voor de doelgroep 15 tot 30: de
bierbuikigheid van de Nederlandse jongere. Gisteren ook weer: de
gelukkige winnaar van de nieuwe internet-datingshow The Box of
Love was 21, maar had al het begin van een pens. De vrouw die het
voor het kiezen had, was dolgelukkig met hem.
Eerder zag ik het heugelijke bericht van het Trimbos-instituut dat het met het
drugsgebruik wel meevalt maar er was niet gemeten hoeveel legale
Heinekens extra er dagelijks in gaan. Al dat brandende zakgeld moet toch
ergens aan op.
Gisteren, bij de opening van de nieuwe reality-reeks De Bus viel
het me op het eerste gezicht nog mee, bij de vorige reeks zag je het
jonge, met pils gemeste vlees lillen. Wat worden die Hollanders toch
groot, in de lengte en de breedte. Deze zomer heb ik heel wat tv-shows
gezien met roodverbrande kabouterbuikjes, joelend rond een krat pils
voor de tent. Contrasteer de kleurenbeelden van de welgedane Veronica-
jeugd met de zwart-witfoto's uit de jaren vijftig en zestig of de
vergeelde trouwportretten van de huidige grootoudergeneratie. Wat waren
dat broodmagere wezentjes, vel over been. In The Box of Love van
gisteren duidde een bierbuikje op sociale vaardigheid, want zo iemand
gaat graag uit. De contact zoekende jongeren mogen elkaar niet zien
alvorens te kiezen. Ze moeten afgaan op elkaars digitale
correspondentie-kwaliteiten. Acht meisjes en acht jongens mogen blind
over alles chatten op het net behalve over hun uiterlijk. Ik kreeg maar
helaas weinig chat-teksten te zien want Veronica vindt lezen saai. Ik
vind zo'n chat-contactshow wel een aardig idee omdat de keuze van man of
vrouw minder clichématig is. Er gaat geen vleeskeuring aan
vooraf. Wel vroegen jongens of de meisjes "modellenwerk" deden, dat was
alvast een indicatie. Maar het meisje dat het meeste chatverkeer kreeg,
was beslist niet het mooiste en zij mocht kiezen tussen haar drie
favoriete mannelijke kandidaten. Ze moest dat doen in een donkere kamer
waar - het wordt een vast ingrediënt van reality -
infraroodcamera's hun gefoezel bespiedden. Het meisje ondervroeg de
jongens en de winnaar had de "vlotste babbels". De twee magere
kandidaten waren niet zo vaardig. De gezellig voortkoutende assistent-
bedrijfsleider bij een supermarkt, voelde meteen aan het hoofd van het
meisje of zij "brildragend" was, "neeneenee", zei hij gerustgesteld. Als
voorlaatste viel een sprietige 26-jarige af, iemand zonder veel
conversatie die het computerscherm verkoos boven de biertap. Hij had nog
nooit iemand gezoend, zei hij, en ook gisteren moest hij worden
teleurgesteld. Een ander punt in het voordeel van de mannelijke
kandidaat: huishoudelijkheid, zorgzaamheid. Parallel aan het gedoe in de
donkere kamer liep een ander datingspelletje. Een vrouw in naveltruitje,
Masjenka, mocht via een door haar gedirigeerde cameraman het huis van de
drie mannelijke kandidaten van binnen bekijken. Dan kon ze zien of alles
al goed aan kant was. Een kandidaat had zijn eigen huishoudelijkheid
zelfs aangeprezen: "Kan je goed wassen, strijken of koken, dan heb ik
jou niet nodig, want ik ben Arno, 31 jaar, en lekker zelfstandig." Maar
Masjenka kwam niet meer aan hem toe. Ze had de ware al gevonden, met
keurig opgemaakt dubbelbed, dat wilde ze altijd het eerst zien, goed
ingerichte huiskamer, schone was in de mand en creatief want "ik ben een
beetje fotograaf" had hij van zichzelf gezegd. En heel belangrijk: hij
had vlees aan de haak, dus gespierd, gezellig en sociaal. Een eerdere
kandidaat was afgevallen, want hij was zo mager als de grootouders
vroeger. "Nee, dat is helemaal niet mijn stijl", zei ze toen hij in
beeld kwam. "Ik dacht dattie er anders uit zag. Ik wil wat meer body
hebben. Nee, helemaal niet me tiep deze." Ik las dat Amerikaanse mannen
onzeker worden en dagelijks trainen en mannelijke hormonen slikken voor
dikkere spierbundels om in de smaak te vallen. Bier vult dat aan met
vrouwelijke hormonen.