I N T E R V I E W
Gratis met drie krantjes in de spits
JAPKE-D. BOUMA
Na Sp!ts en Metro
komt er nóg een gratis krant voor de forens: News.nl.
Gesprek met uitgever Frank Volmer: "Als NRC Handelsblad en
Het Parool hun kranten blijven maken zoals ze gewend zijn,
hebben ze niets te vrezen."
In de zomer van 1999 was het nog spannend: wie zou eerder zijn met een
gratis ochtendkrant in het openbaar vervoer: de Zweedse Modern Times
Group met Metro, of De Telegraaf met Sp!ts?
Uiteindelijk startten de twee concurrenten tegelijk, op 28 augustus
1999. Nu de kranten een jaar gratis worden uitgedeeld op de stations,
komt De Telegraaf ook nog met een gratis avondkrant;
News.nl.
Nog meer rommel in de trein. "De lezers denken daar heel anders over.
Heel veel mensen vinden het prettig in de 25 minuten die ze gemiddeld
van huis naar werk reizen iets te lezen te hebben. 's Ochtends, maar
ook 's middags. Dat hebben we uiteraard onderzocht. "
Wat voegt News.nl nog toe als je 's ochtends Sp!ts en Metro al gelezen
hebt? "Er gebeurt relatief weinig vanaf de vroege ochtend dat
Sp!ts verschijnt, tot aan de deadline van News.nl, zo
rond 12.30 uur. Dat betekent dat we weinig nieuws van de persbureaus
kunnen overnemen. Daarom brengen we meer eigen geschreven verhalen en
meer achtergronden dan Sp!ts. En we nemen nieuws over van
internet en de ochtendkranten."
Wat is de doelgroep van News.nl? "Sp!ts is meer voor jongeren
bedoeld, omdat 's ochtends meer jongeren met het ov reizen; in de
avondspits heb je meer werknemers die over het algemeen wat ouder zijn.
News.nl is daarom volwassener van toon."
News.nl is saaier dan Sp!ts? "Ik zeg liever serieuzer."
De komst van Sp!ts en Metro heeft de betaalde oplage van
de ochtendkranten onder druk gezet. In korte tijd verloor De
Telegraaf 10.300 stuks per dag in de losse verkoop, het Algemeen
Dagblad 7800 en de Volkskrant 3000, zo becijferde het oplage
instituut. Met de komst van News.nl zijn de avondkranten aan de beurt?
"Ik ontken niet dat er een verband is tussen de gratis kranten en de
oplagedaling bij de betaalde kranten, maar ik denk niet dat het zo'n
groot effect is als beweerd wordt. Als NRC Handelsblad en Het
Parool hun kranten blijven maken zoals ze gewend zijn, hebben ze
niets te vrezen. Ze zijn onderscheidend genoeg van News.nl."
News.nl klinkt met zijn eigen verhalen en achtergronden als een
serieuzere concurrent voor de betaalde kranten dan Sp!ts. "Misschien,
maar áls er al een effect is, denk ik dat het erg meevalt."
Het klinkt voor de forens heel aardig: 's ochtends gratis Sp!ts
lezen, 's middags gratis News.nl. Maar voor de adverteerder die
in beide kranten adverteert, is dat minder gunstig. Het zou betekenen
dat hij tweemaal betaalt voor het bereiken van dezelfde groep lezers.
Om aan dat probleem tegemoet te komen, wil Volmer News.nl ook bij
bedrijven gaan distribueren. Bedoeling is dat werknemers de krant uit
bakken in de hal mee kunnen nemen. Op die manier hoopt News.nl
ook lezers te bereiken die op hun auto of op de fiets naar het werk
gaan en de krant thuis lezen.
Is het niet erg kostbaar om over de weg overdag bedrijven te
bevoorraden. "Klopt. Maar als je bedrijventerreinen bedient, pak je er
een aantal tegelijk. En vooralsnog doen we alleen de Randstad.
Landelijk is het niet haalbaar."
In News.nl staat onder een aantal artikelen een code afgedrukt.
Als je die intikt op de site www.news.nl op internet, kom je op sites
over hetzelfde onderwerp terecht. News.nl wil daarmee de
integratie van internet en krant vergroten. Maar vooralsnog lijken de
sites nog wat willekeurig gekozen. Een artikel over de BVD linkt naar
een Amerikaanse groothandel in spionnen-gadgets, een artikel over melk
linkt naar de site van een online psycholoog. En als je de code intikt
die maandag onder een redactioneel artikel over Shell Pura-benzine
stond, kom je nota bene op de reclamepagina van Shell Pura terecht.
Moet een krant die News.nl heet, zich niet wat steviger op internet
profileren? "Maak je geen zorgen. Aan onze site wordt nog heel hard
gewerkt. Die moet uitgroeien tot een 24-uurs nieuwsvoorziening. Maar
dat gaan we gefaseerd aanpakken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat
je de codes in News.nl gaat scannen met een leespen. Thuis plug
je die pen in de computer en kom je automatisch op de corresponderende
sites terecht."
Waarom zo onhandig met pennen en codes? Waarom geen links zonder
codes of pen, direct via www.news.nl? "Wij willen de verbinding tussen
papieren krant en internet laten bestaan. Voor de links blijf je de
papieren krant nodig hebben. Overigens, die pen is handiger dan je
denkt. Wij denken dat op termijn meer bedrijven ermee aan de slag
zullen gaan. In de Wehkamp catalogus zou je hem kunnen gebruiken om
artikelen die je wilt bestellen mee te scannen, in platenzaken haal je
er informatie mee op over je favoriete artiesten. De
gebruiksmogelijkheden zijn enorm."
Waar kan ik die pen krijgen? "Op het moment nog nergens. Je kunt je
wel opgeven voor een testgroep die de pen gaat evalueren. Eind dit jaar
moet hij landelijk verkrijgbaar zijn."
Aha, een experimentele fase. "Nee. dat is het niet. Die pennen gaan
er gewoon komen. Ik noem het liever ontwikkelingsfase."
Sp!ts werd samen met Metro geïntroduceerd, met
News.nl is De Telegraaf vooralsnog de enige aanbieder van
een gratis avondkrant. Concurrent Metro heeft zich nog niet met
een concurrent gemeld. Evenmin als PCM, de uitgever van De
Volkskrant, Het Parool, NRC Handelsblad, Algemeen
Dagblad en Trouw.
Verwacht je nog iets van Metro? "In Stockholm is Metro onlangs
een gratis avondkrant begonnen, Everyday. Ik sluit niet uit dat
ze dat in Nederland ook gaan doen."
Verwacht je nog iets van PCM? "We houden er rekening mee. Maar ik kan
me ook voorstellen dat ze zeggen; wij investeren al fors in wekelijkse
magazines bij onze kranten. Je kunt niet alles doen."
Wat vind je verstandiger: investeren in gratis tabloids of in
wekelijkse magazines? "Tabloids. Magazines voldoen niet aan het
verlangen naar steeds compactere media."