F I L M V O O R A F :
De man die plots op aarde viel
MARISKA GRAVELAND
Wat gebeurde er toch met de man
die op aarde viel? Hoe leerde hij de mensentaal spreken, waarom slaagde
zijn missie niet? En waarom lijkt zijn knullig gefabriceerde ruimteschip
op een strijkijzer dat bijeen wordt gehouden door wat handdoeken?
Regisseur Nicolas Roeg geeft geen enkel pasklaar antwoord op de vele
vragen die zich tijdens het kijken naar The Man Who Fell To Earth
(1976) opdringen. Net zoals in zijn thriller Don't Look Now wordt
het mysterie intact gelaten.
Roeg laat de onbestemde, in een vreemd soort ochtendlicht gefilmde
beelden over elkaar heen duikelen, zonder dat je kan voorspellen wat er
volgt, bij gebrek aan een logische plot. De kijker probeert nog
tevergeefs om gebeurtenissen eenduidig te interpreteren, maar wordt
geheel aan zijn lot overgelaten. Uiteindelijk voel je je als de man die
zo plots op aarde viel: een vreemdeling in een vreemd land. Roeg heeft
zijn doel bereikt.
Eén ding is in ieder geval wel duidelijk: dit magere, bleke
buitenaardse wezen, gespeeld door David Bowie, kwam niet met beide benen
stevig op de grond terecht, maar viel ongelukkig genoeg in de gretige
armen van de mensheid. In het begin van de film heeft hij alle touwtjes
nog vast in handen. Hij noemt zich Thomas Newton, meet zich een Britse
identiteit aan en weet in Amerika binnen no time een fortuin te
vergaren dankzij de wonderlijke uitvindingen die hij van zijn planeet
heeft meegenomen. Newtons missie is om aards water naar zijn stervende
planeet te brengen, maar eenmaal hier gearriveerd brengt hij de meeste
tijd door op de achterbank van zijn dure auto. Dankzij de onaardse
schoonheid van David Bowie is hij een ongenaakbare verschijning -
oranjebruin haar, emotieloze blik, stijlvolle hoed. Zijn
onaantastbaarheid blijkt echter schijn, want Newton zal binnen
onafzienbare tijd een aantal hedonistische en megalomane eigenschappen
van de mens overnemen en daarmee zijn eigen graf graven. "Leave my mind
alone!", roept hij tevergeefs naar de acht televisietoestellen die hij
tegelijkertijd bekijkt om te leren hoe het er op aarde aan toegaat. Wie
met pek omgaat wordt ermee besmet.
Modernist Nicolas Roeg en scenarioschrijver Paul Mayersberg ontpoppen
zich uiteindelijk tot moralisten die de verdorven mensheid onder de loep
leggen door er met de blik van de ultieme vreemdeling naar te kijken. De
meest doodgewone situaties krijgen hierdoor een merkwaardige draai: de
kerstman is een bedreigende figuur, een stijgende lift is voor Newton
een duizelingwekkende ervaring. Eén van de meest heftige
scènes is die waarin een man en een vrouw elkaar belagen alsof ze
elkaar naar het leven staan, maar langzamerhand wordt duidelijk dat ze
gewoon de liefde aan het bedrijven zijn. Scenarist Mayersberg noemde
deze film, die zichzelf zo moeilijk prijsgeeft, "een gecreëerde
wereld die een eigen onafhankelijk leven leidt". Tijdens het kijken heb
je dan ook het gevoel dat er elk moment iets heel diepzinnigs door dit
organisme kan worden gezegd, maar de film houdt uiteindelijk wijselijk
zijn mond. De mogelijkheid is voor Roeg belangrijker dan de gebeurtenis.
De film eindigt terwijl Newton dronken op een terrasje zit en zijn glas
laat vallen, waarna de ober terecht opmerkt: "I think Mr. Newton's had
enough."
The Man Who Fell To Earth (Nicolas Roeg, VS, 1976), zaterdag,
BBC2, 01.05-03.20u.