U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Gratis met drie krantjes in de spits

JAPKE-D. BOUMA
Na Sp!ts en Metro komt er nóg een gratis krant voor de forens: News.nl. Gesprek met uitgever Frank Volmer: "Als NRC Handelsblad en Het Parool hun kranten blijven maken zoals ze gewend zijn, hebben ze niets te vrezen."

In de zomer van 1999 was het nog spannend: wie zou eerder zijn met een gratis ochtendkrant in het openbaar vervoer: de Zweedse Modern Times Group met Metro, of De Telegraaf met Sp!ts? Uiteindelijk startten de twee concurrenten tegelijk, op 28 augustus 1999. Nu de kranten een jaar gratis worden uitgedeeld op de stations, komt De Telegraaf ook nog met een gratis avondkrant; News.nl.

Nog meer rommel in de trein. "De lezers denken daar heel anders over. Heel veel mensen vinden het prettig in de 25 minuten die ze gemiddeld van huis naar werk reizen iets te lezen te hebben. 's Ochtends, maar ook 's middags. Dat hebben we uiteraard onderzocht. "

Wat voegt News.nl nog toe als je 's ochtends Sp!ts en Metro al gelezen hebt? "Er gebeurt relatief weinig vanaf de vroege ochtend dat Sp!ts verschijnt, tot aan de deadline van News.nl, zo rond 12.30 uur. Dat betekent dat we weinig nieuws van de persbureaus kunnen overnemen. Daarom brengen we meer eigen geschreven verhalen en meer achtergronden dan Sp!ts. En we nemen nieuws over van internet en de ochtendkranten."

Wat is de doelgroep van News.nl? "Sp!ts is meer voor jongeren bedoeld, omdat 's ochtends meer jongeren met het ov reizen; in de avondspits heb je meer werknemers die over het algemeen wat ouder zijn. News.nl is daarom volwassener van toon."

News.nl is saaier dan Sp!ts? "Ik zeg liever serieuzer."

De komst van Sp!ts en Metro heeft de betaalde oplage van de ochtendkranten onder druk gezet. In korte tijd verloor De Telegraaf 10.300 stuks per dag in de losse verkoop, het Algemeen Dagblad 7800 en de Volkskrant 3000, zo becijferde het oplage instituut. Met de komst van News.nl zijn de avondkranten aan de beurt? "Ik ontken niet dat er een verband is tussen de gratis kranten en de oplagedaling bij de betaalde kranten, maar ik denk niet dat het zo'n groot effect is als beweerd wordt. Als NRC Handelsblad en Het Parool hun kranten blijven maken zoals ze gewend zijn, hebben ze niets te vrezen. Ze zijn onderscheidend genoeg van News.nl."

News.nl klinkt met zijn eigen verhalen en achtergronden als een serieuzere concurrent voor de betaalde kranten dan Sp!ts. "Misschien, maar áls er al een effect is, denk ik dat het erg meevalt."

Het klinkt voor de forens heel aardig: 's ochtends gratis Sp!ts lezen, 's middags gratis News.nl. Maar voor de adverteerder die in beide kranten adverteert, is dat minder gunstig. Het zou betekenen dat hij tweemaal betaalt voor het bereiken van dezelfde groep lezers. Om aan dat probleem tegemoet te komen, wil Volmer News.nl ook bij bedrijven gaan distribueren. Bedoeling is dat werknemers de krant uit bakken in de hal mee kunnen nemen. Op die manier hoopt News.nl ook lezers te bereiken die op hun auto of op de fiets naar het werk gaan en de krant thuis lezen.

Is het niet erg kostbaar om over de weg overdag bedrijven te bevoorraden. "Klopt. Maar als je bedrijventerreinen bedient, pak je er een aantal tegelijk. En vooralsnog doen we alleen de Randstad. Landelijk is het niet haalbaar."

In News.nl staat onder een aantal artikelen een code afgedrukt. Als je die intikt op de site www.news.nl op internet, kom je op sites over hetzelfde onderwerp terecht. News.nl wil daarmee de integratie van internet en krant vergroten. Maar vooralsnog lijken de sites nog wat willekeurig gekozen. Een artikel over de BVD linkt naar een Amerikaanse groothandel in spionnen-gadgets, een artikel over melk linkt naar de site van een online psycholoog. En als je de code intikt die maandag onder een redactioneel artikel over Shell Pura-benzine stond, kom je nota bene op de reclamepagina van Shell Pura terecht.

Moet een krant die News.nl heet, zich niet wat steviger op internet profileren? "Maak je geen zorgen. Aan onze site wordt nog heel hard gewerkt. Die moet uitgroeien tot een 24-uurs nieuwsvoorziening. Maar dat gaan we gefaseerd aanpakken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je de codes in News.nl gaat scannen met een leespen. Thuis plug je die pen in de computer en kom je automatisch op de corresponderende sites terecht."

Waarom zo onhandig met pennen en codes? Waarom geen links zonder codes of pen, direct via www.news.nl? "Wij willen de verbinding tussen papieren krant en internet laten bestaan. Voor de links blijf je de papieren krant nodig hebben. Overigens, die pen is handiger dan je denkt. Wij denken dat op termijn meer bedrijven ermee aan de slag zullen gaan. In de Wehkamp catalogus zou je hem kunnen gebruiken om artikelen die je wilt bestellen mee te scannen, in platenzaken haal je er informatie mee op over je favoriete artiesten. De gebruiksmogelijkheden zijn enorm."

Waar kan ik die pen krijgen? "Op het moment nog nergens. Je kunt je wel opgeven voor een testgroep die de pen gaat evalueren. Eind dit jaar moet hij landelijk verkrijgbaar zijn."

Aha, een experimentele fase. "Nee. dat is het niet. Die pennen gaan er gewoon komen. Ik noem het liever ontwikkelingsfase."

Sp!ts werd samen met Metro geïntroduceerd, met News.nl is De Telegraaf vooralsnog de enige aanbieder van een gratis avondkrant. Concurrent Metro heeft zich nog niet met een concurrent gemeld. Evenmin als PCM, de uitgever van De Volkskrant, Het Parool, NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad en Trouw.

Verwacht je nog iets van Metro? "In Stockholm is Metro onlangs een gratis avondkrant begonnen, Everyday. Ik sluit niet uit dat ze dat in Nederland ook gaan doen."

Verwacht je nog iets van PCM? "We houden er rekening mee. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze zeggen; wij investeren al fors in wekelijkse magazines bij onze kranten. Je kunt niet alles doen."

Wat vind je verstandiger: investeren in gratis tabloids of in wekelijkse magazines? "Tabloids. Magazines voldoen niet aan het verlangen naar steeds compactere media."

NRC Webpagina's
2 SEPTEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad