F I L M V O O R A F :
El Mariachi
EDO DIJKSTERHUIS
Begeleid door een voice-over die
platitudes over gebrek aan liefde, geld en geluk aan elkaar breit,
bereikt de gitarist het stoffige grensstadje. Het is zo'n anoniem gat
waar dikbuikige mannen hun bier direct uit de fles drinken en de honden
getraind zijn in het ontwijken van ongeduldige laarzen. Hier vechten
twee mannen een vete uit. De een gaat gekleed in het zwart, de ander in
het wit, maar aan de kleur is niet af te lezen wie moreel de overhand
heeft. De enige echt onschuldige is de muzikant, die onbedoeld verzeild
raakt tussen de twee vechtersbazen.
El Mariachi is een moderne western, gestileerd naar de films van
Sergio Leone en geplaatst in een tijd waarin paarden zijn vervangen door
trucks en colts door uzi's. Maar El Mariachi kan voor hetzelfde
geld doorgaan voor actiefilm of thriller of exponent van de nouvelle
violence. Zelfs de predikaten romantisch drama en komedie zijn op de
film van toepassing.
Eigenlijk wilde Robert Rodriguez meteen tien films maken. Maar als
Amerikaanse Mexicaan met plannen voor een Spaanstalige productie was hij
voor investeerders oninteressant. Met pijn en moeite schraapte hij net
genoeg geld bij elkaar voor een film. En dus propte hij al zijn vondsten
en ideeën in die ene film.
Rodriguez' frisse genre-hutspot viel bijzonder in de smaak bij het
publiek van het alternatieve Amerikaanse Sundance Filmfestival, dat hem
meteen de publieksprijs toekende. Filmmaatschappij Columbia rook talent
en was er als de kippen bij om de regisseur te contracteren. Voor een
veelvoud van het originele budget werd de film opgepoetst en gepromoot.
El Mariachi was een succes. Maar wat nog belangrijker was:
Rodriguez kon blijven filmen. Al snel volgde Desperado, de sequel
van El Mariachi waarin het geweld nog heftiger en de grappen nog
absurder waren. Het voorlopig hoogtepunt in overdrijving bereikte de
filmmaker met zijn actie-griezel-thriller From dusk till dawn.
Met het Hollywood-geld kon Rodriguez gespierde en goed geschminkte
acteurs inhuren en dure special effects in stelling brengen; iets wat
hij als liefhebber van de hyperbool maar al te graag deed. Hij hoefde
geen genoegen meer te nemen met puisterige hoofdrolspelers, vadsige
slechteriken, bleke moteldecortjes en bibberige casio-soundtracks.
En ergens is dat jammer. Hoewel de andere films misschien technisch
beter zijn, zullen ze nooit het schimmige en vuige low-budget spektakel
van El Mariachi overtreffen.
El Mariachi (Robert Rodriguez, 1992, Mexico), vrijdag, Net5,
23.40-1.00u.