F I L M V O O R A F :
Deliverance
DANA LINSSEN
Wacht even. Vier mannen die een
kanotochtje gaan maken in de wildernis, een geestelijk gehandicapte
jongen die banjo speelt en dan wordt een van die mannen verkracht en
iemand anders vermoord. En dat noem jij een film?
Zo ongeveer moet het gesprekje op het kantoor van de Warner Bros. studio hebben geklonken,
ergens begin jaren zeventig. De Gouden Jaren van Hollywood waren
aangebroken. Dirty Harry, A Clockwork Orange, The
Exorcist en Mean Streets waren net uitgekomen, of stonden op
de rol. Hier was een generatie filmmakers aan het werk, met een eigen
geluid, buiten of net binnen het grote Hollywoodbouwwerk van studio's,
sterren en succesformules, en ze wisten met die persoonlijke, niet-
glamoureuze producties ook nog een publiek te overtuigen.
Maar een film over een survivaltochtje van vier stadse rakkers? Die
peddelend op de Chattooga-rivier, ergens tussen onneembare de Appalachen
mot krijgen met de streekbewoners, een tandeloos en achterlijk gebroed,
het resultaat van generaties inteelt? De Engelse regisseur John Boorman,
was bovendien niet alleen een outsider, zoals Martin Scorsese, Francis
Ford Coppola, Steven Spielberg en William Friedkin dat waren. Hij was
zowat geboren op de drempel van de Londense Shepperton-studio's.
Alle verontwaardiging van de Warner-bazen ten spijt, de rest is zoals
dat heet, geschiedenis. Deliverance werd gemaakt. Burt
Reynolds, John Voight, Ned Beatty en Ronny Cox werden gecast in de
hoofdrollen, het ijzingwekkende verhaal van scenarist James Dickey (die
zijn eigen boek tot scenario bewerkte) en het ogenschijnlijk eenvoudige
camerawerk van de Hongaarse director of photography Vilmos Zsigmond (in
1977 een Oscar voor de fotografie van Close Encounters of the Third
Kind) deden de rest.
Het was 1972, de Vietnam-oorlog was in volle gang, ergens in de
Republikeinse hoofdkwartieren begon het te rommelen en daar ver in het
Appalachen-gebergte werd het laatste restje menselijke waardigheid
zorgvuldig onttakeld. Deliverance is een avonturenfilm, maar het
is ook een psychologische thriller. Wie vorig jaar zomer van The
Blair Witch Project heeft genoten, zal Deliverance ook op
waarde weten te schatten. Hier geen bovennatuurlijke verschijnselen of
hekserij, maar het onberedeneerde kwaad dat in de mens zelf huist.
Je hebt een goede baan, een leuk huis, een lieve vrouw en een aardig
kind, waarom ben je dan hier in de wildernis, met mij? Vraagt Burt
Reynolds aan het begin van de film aan zijn drie vrienden. Eerst ontpopt
hij zich nog als stoere advocaat van de duivel, maar later, als de
geluiden van de nacht, het gefluister en het geritsel van de struiken
zijn gekomen, staat ook zijn gezicht strak. Wanneer groeit het besef dat
zij daar weleens niet levend vandaan zullen komen? De ontreddering en
radeloosheid van die mannen is hartverscheurend en angstaanjagend
tegelijk.
Deliverance (John Boorman, 1972, VS), Canvas, 22.50-0.35u.