F I L M V O O R A F :
Peter Sellers
DANA LINSSEN
Vaak lijkt het alsof Peter
Sellers maar een handvol films heeft gemaakt: die over de struikelende
inspecteur Clouseau, die met Stanley Kubrick en Being There.
Natuurlijk is "de onbekende Peter Sellers" waar de NPS vanavond in een
gelijknamige documentaire over spreekt, niet zó onbekend. Zijn
andere films, voornamelijk Engelse komedies uit de jaren vijftig en
zestig, worden nog wel eens uitgezonden op rare tijdstippen en in
nagesynchroniseerde versies.
De anekdotes over zijn leven zijn vaak verteld, maar te goed om niet af en toe te herhalen. Zoals die over hoe
Sellers, al van kinds af aan een begenadigd imitator, zijn doorbraak als
radiokomiek forceerde door de producent van een radioshow op te bellen
en net te doen alsof hij een andere producent was, die een fantastische
humorist had ontdekt.
Sellers (1925-1980), die altijd van zichzelf zei dat hij eigenlijk niet
zo bijster interessant was, gaf in die kleine maskerade meer van
zichzelf bloot dan je op het eerste gezicht zou denken. Volgens mij is
Peter Sellers zo'n groot komiek omdat hij ook zo heel erg graag een
groot komiek wílde zijn. Hij is niet alleen grappig - want
natuurlijk is hij is een meester van vermommingen, typeringen,
karikaturen, transformaties - maar hij doet ook zo vreselijk zijn best
om grappig te zijn dat hij ervan begint te stuntelen. Zijn geworstel met
de materie in de Pink Panther-films is zo overtuigend omdat het
echt is: tussen Sellers en de wereld zit een stortvloed van grappen. De
helft ervan wordt niet eens uitgespeeld, die puilt gewoon naar buiten.
Later wilde Sellers ook dolgraag een groot karakteracteur zijn, en toen
werd hij bijna een nog betere komiek. Vorige week was hij even te zien
in een bijrol in The Ladykillers, de enige film die hij maakte
met die andere vermommingstovenaar, Alec Guinness.
Guinness was Sellers grote idool. Net als hij perfectioneerde Sellers de
kunst van de meervoudige dubbelrol. In The Naked Truth speelde
hij er vijf, maar meestal had hij aan drie genoeg. In The Mouse That
Roared bijvoorbeeld, de film die zijn Amerikaanse doorbraak
betekende. En in de twee Kubrick-films, die hij toen kon gaan maken:
Lolita en Dr. Strangelove. In die laatste film zou hij
eigenlijk nog een vierde rol spelen, die van de cowboy-soldaat die aan
het einde van de film begeleid door Vera Lynns zoetgevooisde We'll
meet again op een atoombom wordt afgeschoten. Sellers oude maatje
Spike Milligan, met wie hij aan het begin van zijn carrière de
anarchistische humoristische Goon Show voor de BBC-radio maakte,
had dit einde aan Sellers gesuggereerd, toen deze hem vertelde dat
Kubrick nog onzeker was over de afloop van zijn film.
Being There was zijn laatste grote film. De rol van de
wereldvreemde tuinman die na de dood van zijn baas terechtkomt in een
wereld die hij alleen maar van de televisie kent en die hij weet te
overbluffen met zijn seizoensparabelen, noemde Sellers hem op het lijf
geschreven. Hij worstelt nog maar een heel klein beetje met de wereld.
Alles wat hij niet begrijpt bekijkt hij maar gewoon zo'n beetje. Dat
worden grappen waarom je zo stil moet lachen, dat intense melancholie op
de loer ligt.
De onbekende Peter Sellers, Ned.3, 20.50-21.40u. Being There (Hal
Ashby, 1979, VS), Ned.3, 22.55-1.06u.