U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Dossier Elektronisch Zakendoen

France Telecom

Minitel

Mappy


France Telecom rolt Mappy uit over Europa


Als bedrijven uit de oude economie geld willen verdienen op internet, hoe gaat dat? Neem France Telecom dat zijn Minitel-dienst Mappy (plattegronden) via internet uitrolt over Europa.

Door onzer redacteur JOCHEN VAN BARSCHOT

AMSTERDAM, 19 AUG. De Fransen hebben lange tijd hun schouders opgehaald voor internet. Ze hebben immers Minitel, het in de jaren tachtig overal in de wereld mislukte, maar in Frankrijk massaal aangeslagen informatiesysteem, dat via een telefoonlijn tegen betaling toegang geeft tot een schat aan informatie.

Terwijl de Nederlandse variant Viditel het maar een paar jaar volhield, hebben vijf miljoen Fransen nog altijd een Minitel-toestel in huis. Ze kunnen daarmee bioscoopkaartjes reserveren, telefoonnummers opzoeken en het weerbericht opvragen. Toch heeft internet Minitel inmiddels ingehaald, al is het maar omdat het de technische mogelijkheden van Minitel ver overtreft.

Voor France Telecom is Minitel een lucratieve activiteit. De telecom- en internetaanbieder verdient zowel op de telefoontikken als op de informatiediensten die ze via Minitel levert. Een daarvan is de routeplanner Mappy, die routebeschrijvingen, plattegronden, reiskostenberekingen en actuele verkeersinformatie levert.

Het sinds 1998 ook op internet aanwezige Mappy (www.mappy.com) is al sinds jaar en dag winstgevend. In 1999 haalde Mappy 3,5 miljoen omzet, "nagenoeg volledig afkomstig van de Minitel-diensten", zegt Catharine Monnier, bij Mappy verantwoordelijk voor marketing. Voor dit jaar rekent Mappy op een omzetgroei tot 4,5 miljoen euro, maar Monnier verwacht dat het bedrijf wel voor het eerst in de rode cijfers belandt. "Dat is het gevolg van de hoge investeringen in de uitbouw van Mappy op internet", weet ze. France Telecom steekt in drie jaar 40 miljoen euro in het uitrollen van de Franse website naar Duitsland, Spanje, Italië en de Benelux-landen.

De investeringen moeten in 2002 leiden tot een omzet van 19,3 miljoen euro en 750 miljoen opgevraagde pagina's (pageviews), waarvan 50 miljoen afkomstig uit het Nederlandstalige gebied. Voor dit jaar verwacht Mappy 140 miljoen pageviews, voor 95 procent afkomstig uit Frankrijk. Naast de Franstalige versie is Mappy nu ook in het Engels, Duits, Spaans en Italiaans beschikbaar. Eind deze maand komt daar een Nederlandstalige versie bij. "De informatie op de website strekt zich al uit tot achttien Europese landen, waaronder België en Nederland. In de loop van dit jaar wordt het informatie-aanbod voor deze landen naar hetzelfde niveau getild als de informatie over Frankrijk." Via Mappy.com is op dit moment een databank toegankelijk van elektronische landkaarten die heel Europa bestrijken op het niveau van autowegen en snelwegen. Van Frankrijk zijn ook van alle dorpen en steden de plattegronden op straatniveau opvraagbaar. Het Nederlandse aanbod op straatniveau beperkt zich tot Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. "Andere plaatsen komen dit jaar nog beschikbaar", aldus Monnier. Bezoekers van Mappy.com krijgen dan na het intypen van een adres een gedetailleerd stratenplan op het scherm van hun pc. , ,De kaartjes zijn ook beschikbaar op palmtops en over een tijdje ook op het schermpje van een mobiele telefoon, zodat iedereen altijd een plattegrond bij zich heeft van de plek waar hij zich op dat moment bevindt", aldus Monnier. Behalve plattegronden verschaft Mappy gebruikers ook aanvullende informatie, zoals de dichtstbijzijnde restaurants, hotels en toeristische attracties. "We proberen zo veel mogelijk overeenkomsten te sluiten met bijvoorbeeld hotelketens, zodat bezoekers van Mappy.com direct een hotel kunnen reserveren. " Voor Mappy is dat een extra inkomstenbron: elke aangebrachte hotelgast levert haar een vergoeding op.

Rond een plattegrond probeert Mappy verder zo veel mogelijk gerichte advertenties te verkopen. Dus wie een straat in Londen opvraagt krijgt advertenties van hotels en restaurants in Londen te zien, terwijl bezoekers van Amsterdam bijvoorbeeld een kortingsbon voor Artis op hun scherm krijgen. Monnier: "We willen dit soort zaken zo veel mogelijk met lokale partners opzetten."In Nederland heeft Mappy nog geen bedrijven gevonden om mee samen te werken. Voor de hand liggende partners zijn internetaanbieder Wanadoo.nl, zoekmachine Voila.nl en telecomaanbieder Dutchtone, alle eveneens onderdeel van France Telecom. "Maar we kijken nadrukkelijk ook verder, bijvoorbeeld naar uitgevers en andere internetaanbieders dan Wanadoo." Mappy hoopt lokale partners te vinden die bereid zijn een belang te nemen in de plaatselijke Mappy- site en op die manier ook in het bedrijf investeren. "Maar France Telecom houdt wel de meerderheid."

NRC Webpagina's
19 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad