M A K E R S
Alles moet anders bij de AVRO
JAPKE-D. BOUMA
Cultuurverandering bij de AVRO?
Gesprek met de dit jaar aangetreden programmadirecteur Ad 's
Gravesande: "Het lijkt wel of er geen lijn in ons beleid te ontdekken
is, maar die is er natuurlijk wel degelijk."
Het rommelt bij de AVRO. Directie en medewerkers rolden vechtend over
straat, hoofd cultuur en amusement Kees van Twist stapte op omdat hij
zich niet kon vinden in het beleid. Gert Jan Dröge vertrok naar
Net5, Pia Dijkstra en Loretta Schrijver kwamen. Programmadirecteur Ad
's Gravesande is in een roerige tijd binnengestapt.
Volgens AVRO-directeur Frans Maréchal komt alle onrust door een
cultuuromslag bij de AVRO. "Ik noem het liever
mentaliteitsverandering."
Wat moet er anders bij de AVRO? "Kort samengevat komt het erop neer
dat programmamakers vroeger, en dat geldt eigenlijk voor alle publieke
omroepen, voornamelijk voor zichzelf programma's maakten. De
kijker moest die vervolgens maar leuk vinden. Tegenwoordig moeten ze
nadenken waarom ze programma's maken en voor wie. Dat is best
ingrijpend. Werknemers moeten er zich tegenwoordig van bewust zijn waar
de AVRO voor staat. "
Waar staat de AVRO dan voor? "De AVRO staat, en ik zeg het nu heel
officieel, voor een verdraagzame samenleving, gebaseerd op vrije
meningsvorming en persoonlijke verantwoordelijkheid. We willen de
samenhang in de maatschappij bevorderen door de dialoog te voeren met
mensen met gemeenschappelijke interesses."
Maak dat eens concreet. "We hebben een aantal specialisaties gekozen
die grote groepen kijkers aanspreken. Daardoor kun je mensen aan je
binden, en dat legitimeert je bestaan als omroep. De AVRO heeft gekozen
voor de specialisaties gezondheid, kunst/cultuur, klassieke muziek,
dieren en recht en veiligheid."
Waarom gezondheid, dieren, cultuur en veiligheid? "In eerste instantie
omdat we daarin al heel goed waren met programma's als Vinger aan de
Pols en Tussen Kunst en Kitsch. Maar we hebben ook gekeken
naar wat de andere omroepen doen. Neem amusement en
onderzoeksjournalistiek. Dat doen respectievelijk de TROS en de KRO al
heel goed. Dus hoeven wij ons daarin niet meer te specialiseren.
Daarnaast hebben we gekeken waar nog gaten in de markt lagen."
Dat klinkt wel heel willekeurig. Waarom bijvoorbeeld niet economie
gekozen, of politiek? "Het liefst zou je in elke categorie een
programma maken. Maar daarvoor moet je natuurlijk ook de mensen en de
kennis hebben. En dan moet het ook nog in een aantrekkelijke
programmaformule te gieten zijn. Overigens, denken we momenteel wel na
over programma's over economie en politiek."
De AVRO waaiert alle kanten op? "Beslist niet. Thema's moeten hoog op
de maatschappelijk agenda staan. Dat heeft de keuze bepaald."
Is dat zo uniek? De KRO kiest ook voor maatschappelijk relevante
thema's. "De AVRO legt het accent meer op meningsvorming en
verantwoordelijkheid vanuit het individu, niet vanuit de religie."
Dat doet de VARA ook. "Voor mij is het niet meer zo duidelijk waar de
VARA de laatste jaren voor staat. Prima mensen, mooie programma's maar
wat ze nou willen..."
En het is wél duidelijk wat de AVRO wil? "Het lijkt misschien
wel of er geen lijn in ons beleid te ontdekken is, maar die is er wel
degelijk. De AVRO kiest voor het verstevigen van de band met de leden
door ze te betrekken bij programmatische activiteiten. Zo wil de AVRO
zogenaamde 'Tribunes' opbouwen. En een omroep zijn met een belangrijke
maatschappelijke functie. Dat is anders dan bij de VARA."
De VARA discussieert in Het Lagerhuis. "De AVRO wil de discussie
directer, midden in de samenleving."
Waarin onderscheidt de AVRO zich van de TROS? "TROS is meer amusement
voor het volk."
De AVRO gaat dieper. "Graag wel, ja."
Wat is er AVRO aan Loretta Schrijver? "Zowel Loretta Schrijver als
Pia Dijkstra heeft een gedegen journalistieke achtergrond. Dat is zeer
des AVRO's."
En met die journalistieke achtergrond gaat Schrijver een
dierenprogramma presenteren. "Juist dáár is dat zo
ongelooflijk belangrijk. Alle dieren tellen mee, is meer dan
platweg een beestje aaien. Het gaat ook over natuurbehoud en
milieuvraagstukken. Het werkt o.a. samen met de Dierenbescherming en
Natuurmonumenten. Daar doen we een hoop mensen een plezier mee."
Gert Jan Dröge vertrok naar Net5. Had dat mogen gebeuren? "Wat
wil je dat ik zeg? We pijnigen onze hersenen over een nieuwe formule.
Maar als presentatoren naar de concurrent hollen, kunnen we daar weinig
aan doen."
Joop Braakhekke is ook verdwenen. "Zijn contract liep af en ik vond
dat het niet verlengd moest worden. Als gezondheid een van je
speerpunten is, en je praat de ene dag over onverzadigde vetzuren, dan
is het een beetje vreemd als Joop Braakhekke de volgende dag met zijn
handen in de reuzel zit. Dat is niet goed voor je geloofwaardigheid."
Bij de AVRO zitten geen levensgenieters? "Je kunt ook genieten met
gezonde ingrediënten."
Nederland 1 is vooral voor de kijker van boven de 50 jaar. De AVRO
werkt met een modelkijker van 36. Past de AVRO nog wel op Nederland 1?
"Tegenwoordig kunnen we op meerdere zenders onze programma's plaatsen.
Gert Jan Dröge had ook best op Nederland 3 gekund. Daar passen
onze cultuurprogramma's ook heel goed. En Zomergasten kan best
bij de AVRO, mits met op Nederland 1 passende gasten. Ik zou een gat in
de lucht springen met zo'n formule."
Maar van alle zenders past de AVRO het best op Nederland 1?
"Interessante vraag. Vroeger wel. Maar doordat de EO er bij is gekomen
op Nederland 1, vind ik de AVRO er niet meer per se passen. Aan de
andere kant, Nederland 1 is wel de plek waar veel kijkers onze
succesprogramma's zoeken en vinden. Dan ga je daar niet weg."