V I D E O C L I P :
Op de rand van parodie
BERNARD HULSMAN
Van alle grote popsterren die in
1958 zijn geboren, is Madonna het slimst. Michael Jackson wordt steeds
meer een zonderlinge kluizenaar en Prince produceert zo'n overvloed aan
typische Prince-muziek, dat de wereld er genoeg van heeft gekregen.
Maar Madonna weet altijd weer aan te sluiten bij nieuwe trends.
Het knappe is dat ze dit doet zonder het publiek en de critici het gevoel
te geven dat ze, zoals de Engelsen het zeggen, 'on the bandwagon'
springt. Ze pikt nieuwe modes onmiddellijk op, eigenlijk nog voor ze tot
het grote publiek zijn doorgedrongen. Ze bespaart zich de moeite om de
modes zelf muzikaal te interpreteren, maar huurt daar hippe producers
voor in. Voor Music, haar cd die over enige tijd verschijnt, nam
ze de Franse producer Mirwais in de arm. Hij is een exponent van de
nieuwe Franse dansmuziek die al jaren in beperkte kring gewild is.
Mirwais heeft van het titelnummer Music, dat begin augustus als
single en als videoclip uitkwam, een vlot neodisco-nummer gemaakt. Erg
veel heeft het niet om het lijf: meer dan een dreinerig deuntje,
voorzien van een eigentijdse beat versierd met elektronische effecten,
is het niet. Maar de steeds weerkerende kreet "Hey Mr dj, turn the
record on / I wanna dance with my baby" werkt aanstekelijk en staat
ongetwijfeld garant voor een grote danshit.
Vaak klinkt de Franse neodisco een beetje lullig en melig, als een
sophisticated 'Vogeltjesdans'. Maar nooit zo lullig en melig, dat
kan worden gesproken van een regelrechte parodie. Bij de Franse
neodisco-muzikanten blijft altijd de vraag knagen of ze hun muziek nu
serieus bedoelen of iedereen in de maling nemen.
De door Jonas åkerlund geregisseerde videoclip bij Music
heeft dan ook precies de goede sfeer: ook de clip balanceert op de rand
van een parodie. Dat begint al met de eerste beelden. Een chauffeur van
een limousine met een modieus ringbaardje en een al even modieuze
zonnebril vraagt met een zwaar Zuid-Europees accent aan Madonna: "Is you
Madonna?" Madonna neemt achter in de wagen plaats tussen twee
vriendinnen, en de rit door Los Angeles begint. Ze is behangen met
protserige juwelen, heeft een grote cowboy-hoed op, en de spleet tussen
haar tanden, die eens van goud waren, heeft de omvang van een kloof
aangenomen. Af en toe wordt de door Madonna gezongen tekst onderstreept
met een woord dat in grote, campy discoletters uit de jaren
zeventig in beeld verschijnt.
Op de helft van het nummer verandert de video in een tekenfilmpje,
waarin Madonna zicht ontpopt tot een virtuoze dj. Vervolgens keert ze
in levenden lijve terug in de limousine en bezoekt een disco waar
danseressen in bikini droogneuken. Tenslotte belandt Madonna met de
danseressen en vriendinnen weer in de auto die als nummerbord MUFF
DADDY blijkt te hebben.
Vooral dit laatste - een verwijzing naar Puff Daddy, de succesrijke
rapper/ producer die blijkens zijn clips erg houdt van dure kleren en
vrouwen met prachtbillen - suggereert dat Music is bedoeld als
een parodie op de typische arrenbie- en hiphopclips. Maar zeker is dit
niet, want in ieder geval sinds haar "seksboek" van een jaar of zes
geleden is bekend dat Madonna gewoon ongecompliceerde grote-meiden-lol
in seksgedoe heeft.