U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Billen tellen

J.M. Bik
Het is zomer, warm, ook 's avonds, wat tot matig kijkgedrag kan voeren. Veel Nederlanders zijn met vakantie, of op vakantie. Dat weten de adverteerders ook, dus ze doen het kalm aan. Moeilijk om dan goed centjes te verdienen, zegt een van mijn jongste familieleden beslist nadat we de kern van het probleem hebben besproken. Misschien wordt ze wel zakenvrouw, of zakenman als ze erop staat. Ze heeft gelijk: vooral de commerciële televisiezenders hebben recht op een zekere deernis.

Neem SBS6, dat gisteravond de volgende aanbieding had: een herhaalde Jerry Springer, 18.15 uur. De leukste Amerikaanse home video's, 19.00u. Het nieuws, 19.30u. Explosief, 19.55u. Loveboat Amorina, herhaling, 20.30u. Law and Order, deze keer gewijd aan een achtjarige aangerande en gewurgde jongen, 21.40u. Hart van Nederland, 22.35u. Door het lint!, herhaling van een reportage van de exotische vakantievreugd ("zuipen en wijven") van Nederlandse jongeren te Lloret de Mar, 23.00u. Adult television, kijkje in de Amerikaanse seksindustrie, een ander soort Silicon Valley dus, 23.35u. Nogmaals een herhaalde Springer ('I can't stop cheating you'), 24.00 uur. Veel lauwwarm vlees in de wederverkoop, spektakeltjes en kleine lol voor sufferds die het zo lang hebben volgehouden.

Die SBS6-programma's zijn meestal zo, moet je maar wat meer zappen, zegt de geoefende kijker. Die heeft gelijk. Maar ik had me, nu ik voor zessen het nieuws over die Russische onderzeeboot, onze vier jongens in Joegoslavië, de vermiste kleuter, het begin van de Democratische conventie in Los Angeles (het "feestje van Al Gore dat de Clintons niet mogen bederven") al had gehoord, voorgenomen zoveel mogelijk één zender trouw te blijven. Zodat van de beloofde deernis aan het einde van de avond niets meer over was. In plaats daarvan was een emotie tussen depressie en woede ontstaan. Want van tweeën één: of die programmamakers weten veel meer van het gemiddelde smaakpatroon van de (hun) kijkers, en dan zitten ze goed, of het kan ze geen lor schelen wat een groepje augustuskijkers van hun aanbod vindt, en dan zitten ze kennelijk ook goed. En, eerlijk is eerlijk, die vakantiereportage uit Lloret de Mar mag door de makers dan niet met leerzaamheid als uitgangspunt zijn gemaakt, er viel toch wel wat van te leren. Bijvoorbeeld dat de vakantievierende buitenlanders in Zandvoort of Scheveningen vergelijkenderwijs absoluut geen partij zijn voor enkele honderden Nederlandse tienertoeristen ('gabbers') in zo'n Spaanse badplaats. Waaraan moet een vakantie voldoen, vroeg de door SBS afgevaardigde recreatie-antropoloog aan enkele in FC Den Haag- shirts gestoken jongens met mooie Zuiderparkse ui's en ij's. (Fonemen naar: Kommiethuis, isjewijfuit, kaggeluit, kejjemetjekouweklauwehoutjeshakkih enz.).

Antwoord: "Hard core, hard core, je moet feesten, helemaal uit je dak gaan". Eten jullie Spaans? "Nee, Hollands, broodjes, hamburgers, mijn moeder maakt thuis Spaans eten, waarom zou je dat hier dan doen?" Nemen jullie drugs? " Waarom zou je, alcohol is hier genoeg." (Tip twee: Sammesoeensorgsijn, zeimijnsusjesien, toensesondagsavenssondersaksentensuurtjeslieptesuigen.) Uit de rest van het onderzoek bleek dat vooral de billen tellen, op straat, strand en in de disco. Twee terzake geprivilegeerde Surinaamse meisjes waren er zeker van dat de boys daar het eerst naar keken. Bij de Mr.Beach- verkiezing van 600 Hollandse jongens en meisjes dacht een van de kandidaten dan ook te winnen door zijn blote billen te tonen. Maar ze waren te klein en hij verloor nipt van een "lekker ding" uit Leiden.

Veertig jaar en 200 procent economische groei geleden, toen rooms-rood nog Nederland restaureerde, werd in de bioscoop gecollecteerd voor de zogenoemde bio-vakantieoorden. Daar, op de Veluwe of zo, konden minderbedeelde kinderen, de ouders van die jongelui in Lloret de Mar, toch zoiets als een paar dagen vakantie hebben. Een propagandist van die oorden huisde in een woonboot Carpe Diem in het Zuiderparkkwartier, dat ooit dankzij Colijnse crisisbouw ontstond. Aan die man moest ik even denken, gisteravond.

NRC Webpagina's
15 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad