U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B U I T E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Amerikaanse Bureau voor transportveiligheid (NTSB)

Egypt Air flight 990


'Ik vertrouw op God', roept piloot


WASHINGTON, 12 AUG. Het Amerikaanse Bureau voor transportveiligheid NTSB heeft de tekst vrijgegeven van het gesprek tussen de piloot en de co-piloot van een Boeing 767 van EgyptAir die op 31 oktober vorig jaar neerstortte voor de Amerikaanse kust, ten zuiden van het eiland Nantucket.

De tekst is een onderdeel van een ruim 1.600 pagina's tellend rapport met alle gegevens over het onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Het NTSB trekt nog geen conclusies uit de gegevens. Die volgen later, aldus NTSB-voorzitter James Hall. Hij zei dat nog niet duidelijk is wanneer het definitieve rapport voltooid zal zijn.

Al vrij snel na de het ongeluk, waarbij alle 217 inzittenden om het leven kwamen, werd door Amerikaanse onderzoekers gesuggereerd dat de ramp mogelijk het gevolg was van een zelfmoordactie van een van de bemanningsleden, co-piloot Gameel El-Batouty. In Egypte werd woedend gereageerd op die veronderstelling. Volgens de Egyptische regering was de piloot een gelovige moslim, en die zou nooit zelfmoord plegen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten overwogen destijds het onderzoek over te dragen aan de FBI. Maar in Egypte werd gezegd dat president Mubarak persoonlijk bij zijn Amerikaanse ambtgenoot Clinton had bemiddeld om dat te voorkomen. Het Witte Huis heeft dat steeds ontkend.

De laatste dialoog tussen piloot Adel Anwar en El-Batouty lijkt de theorie van een zelfmoordactie te bevestigen. Zo spreekt El-Batouty elf keer de zin "Ik vertrouw op God" uit. Ook als antwoord op de vraag van Anwar wat er aan de hand is. Op een bepaald moment vraagt de piloot aan El-Batouty of hij de motoren heeft uitgezet. Het duurt langer dan een minuut voor de laatste reageert. Piloot Anwar tracht intussen het vliegtuig weer onder controle te krijgen en roept tegen El-Batouty dat die hem moet helpen trekken.

James Hall ontkende gisteren niet dat er meningsverschillen zijn tussen de Egyptische en Amerikaanse onderzoekers. "Waar ze van mening verschillen, mochten ze dat in de tekst weergeven", aldus Hall. De Egyptische onderzoekers zijn boos over het feit dat een onderzoek van de FBI naar de achtergronden van de bemanning aan het rapport is toegevoegd. Daarin wordt melding gemaakt van problemen met piloot Gameel El-Batouty in het hotel in de nacht voor de vlucht. Volgens de veiligheidsdienst van het hotel zou El-Batouty zich onder meer exhibitionistisch hebben gedragen.

Hall, die eerder in het Congres verklaarde dat de bewegingen van het vliegtuig "overeenkomen met doelbewuste handelingen van een van de bemanningsleden", zei gisteren dat het FBI-onderzoek bij het rapport is gevoegd omdat het "potentieel" van belang is voor het onderzoek, al moet volgens hem nog wel worden uitgezocht of het werkelijk relevant is.

De Egyptische onderzoekers concentreren zich op de hoogteroeren. De vluchtgegevens hebben aangetoond dat beide hoogteroeren niet, zoals gebruikelijk, gelijk stonden. Het definitieve rapport moet uitsluitsel geven op de vraag of dit is veroorzaakt door technische problemen, paniek bij de bemanning of mogelijk zelfs door strijd tussen twee mensen in de cockpit. (AP, Reuters)Transcriptie van de voice recorder van de laatste dialoog tussen de twee piloten in de cockpit:Piloot Gameel El Batouty (co-piloot van het aflossingsteam): Kijk, hier is de nieuwe pen van de eerste officier. Geef hem die alsjeblieft. [...] Om er zeker van te zijn dat het ding niet kwijtraakt.

Piloot Adel Anwar (piloot van het team dat verantwoordelijk was voor het vertrek): Sorry, Jimmy, ik moet even naar het toilet.

(Dan volgt een geluid dat klinkt als het openen van de cockpitdeur).

El-Batouty: Ga gerust je gang.

Anwar: Voor het te druk wordt. Als ze aan het eten zijn ben ik weer terug. (Weer klinkt de cockpitdeur. Daarna volgt een groot aantal bonzen en klikken).

El-Batouty: Ik vertrouw op God (een lange reeks bonzen en klikken). Ik vertrouw op God (een harde en drie zwakkere bonzen). Ik vertrouw op God. Ik vertrouw op God (vier tonen die klinken als het centrale alarmsysteem). Ik vertrouw op God. Ik vertrouw op God. Ik vertrouw op God. Ik vertrouw op God (harde bons). Ik vertrouw op God.

Anwar: Wat gebeurt er? Wat gebeurt er?

El-Batouty: Ik vertrouw op God. (gedurende vijftien seconden klinkt opnieuw een groot aantal klikken en bonzen. Het alarmsysteem begint opnieuw en blijft doorgaan tot het einde van de band). Ik vertrouw op God.

Anwar: Wat gebeurt er? Wat gebeurt er? Gameel? Wat gebeurt er? Wat is dit? Wat is dit? Heb je de motor(en) uitgezet. Ga weg bij de motor. (Get away in the engines). Zet de motoren uit.

El-Batouty: Hij is uitgezet.

Anwar: Trekken. Trek samen met me. Trek samen met me. Trek samen met me.

(Einde van de band)

NRC Webpagina's
12 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad