U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Zibb.nl: met informatie alleen red je het niet


Bedrijven uit de 'oude' economie investeren miljoenen in internet. Geld verdienen op het web, hoe gaat dat?

Door onze redacteur JOCHEN VAN BARSCHOT

MAARSSEN, 12 AUG. Sinds het aantreden van Crispin Davis als bestuursvoorzitter mogen internetprojecten wat kosten bij uitgever Reed Elsevier. Davis trekt de komende drie jaar anderhalf miljard euro uit voor ontwikkeling van nieuwe elektronische uitgaven. Een deel daarvan sijpelt door naar dochter Elsevier Bedrijfsinformatie in Nederland, onder meer uitgever van vaktijdschriften als Distrifood, Bouwwereld en Misset's Horeca.

"Wij merken dat de investeringsbereidheid een stuk groter is dan vroeger", zegt Ewald Smits, bij Elsevier Bedrijfsinformatie verantwoordelijk voor de inhoud van de website zibb.nl (zakelijk internet voor branche en bedrijf, www.zibb.nl). "Het plan voor zibb.nl lag er vier jaar geleden al, maar toen was er geen budget voor beschikbaar", weet Paul Verhoeff, directeur van zibb.nl. "Nu kon het wel."

Zibb.nl is een website met bedrijfsnieuws en zakelijke informatie die zich richt op een aantal branches, waaronder bouw, voeding, logistiek en techniek, sectoren waarvoor Elsevier Bedrijfsinformatie ook vaktijdschriften uitgeeft. Zibb.nl kan op internet gebruik maken van de inhoud van die bladen.

Naast deze 'verticale' onderdelen brengt zibb.nl ook 'horizontale' informatie die boven de branches uitstijgt, bijvoorbeeld over salarisadministratie, personeelszaken of belastingen. Voor dit soort informatie kan zibb.nl putten uit Elsevier-bladen die zich op ondernemers richten, zoals Bizz en Comm.

"Een website bouwen is iets anders dan een blad maken. We wilden niet al onze vaktijdschriften naar internet kopiëren, maar iets heel nieuws maken", aldus Smits. "Je hoeft dan ook maar voor één website reclame te maken en niet voor een heleboel verschillende."

Een aantal Elsevier-titels heeft overigens al wel een eigen website. "Dat is de afgelopen jaren zo gegroeid. Een deel van die sites blijft voorlopig bestaan, maar een aantal gaat op in zibb.nl", weet Smits. "We concentreren ons nu voorlopig op de zeven branches waarmee we begonnen zijn. Uiteindelijk moeten het er wel meer worden."

Verhoeff hoopt van zibb.nl "de Nederlandse Vertical.net" te maken. Vertical.net is een populaire Amerikaanse website die voor allerlei branches websites heeft opgezet waarop bedrijven uit die sector elektronisch handel kunnen drijven. Bedrijven betalen per afgesloten transactie een bedrag aan Vertical.net. "Wij willen van de verticale onderdelen van ZIBB ook zulke handelsplatforms maken." Daar is echter een zekere schaalgrootte voor nodig en die bereik je volgens Verhoeff door veel bezoekers te trekken. "We hebben nu vijf- tot zesduizend bezoekers per dag, dat moeten er minstens vijftien- tot twintigduizend worden."

Om bezoekers te trekken heb je relevante informatie nodig. "Die hebben wij genoeg", aldus Verhoeff. "Maar daar red je het niet mee. Concurrenten die geen nieuws en informatie hebben kopen die gewoon."

Een website als Onderneemhet.nl van bankverzekeraar ING, die zijn zakennieuws goeddeels extern betrekt, wil zich ook graag ontwikkelen tot elektronisch handelsplatform. "Banken en verzekeraars steken vrolijk 50 miljoen in een zakelijke website. We krijgen dus te maken met nieuwe concurrenten die niet uit de hoek van de traditionele uitgevers komen, maar wel gevaarlijke spelers kunnen worden."

Zibb.nl had aanvankelijk enkele miljoenen guldens op jaarbasis te besteden. "Met dat budget kunnen we die strijd niet winnen. Daar is zeker 10 miljoen per jaar nodig." Inmiddels is dat bedrag beschikbaar. Dat is volgens Verhoeff tekenend voor de cultuuromslag die zich voorzichtig binnen de uitgever voltrekt. "De komst van Crispin Davis sijpelt nu door naar de werkmaatschappijen van Reed Elsevier. Er komt meer geld beschikbaar voor internet."

Een website optuigen is volgens Verhoef en Smits, van huis uit bladenmakers, iets heel anders dan een tijdschrift maken. "Veel mensen die heel goed zijn in het maken van bladen begrijpen niets van internet. De werkwijze is totaal anders, op internet gaan alle ontwikkelingen veel sneller", aldus Smits.

Verhoeff: "Binnen Elsevier worden de elektronische uitgaven daarom samengebracht in een apart bedrijfsonderdeel."

Wat is er dan zo anders? "Bij zo'n internetproject praat je over hele andere omzet- en winstscenario's", aldus Verhoeff. Strakke normen hiervoor, zoals die bij bladen gelden, ontbreken. Een nieuw vakblad moet bijvoorbeeld binnen een of twee jaar bewezen hebben levensvatbaar te zijn. Op internet daarentegen is verlies maken in de aanloopperiode geen probleem. Reed Elsevier ziet dat als een investering in de toekomst, want de uitgever gaat ervan uit dat op termijn een groot aantal internetspelers zal afhaken. Zibb.nl is van plan over te blijven. Verhoeff: "Nu zeggen ze gewoon: begin maar, en over een maand of zes, zeven zien we wel veel verder."

NRC Webpagina's
12 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad