U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Uitgever PCM ageert tegen kranten.com

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 11 AUG. Uitgever PCM heeft gisteren voor de rechtbank in Rotterdam geëist dat de internetsite kranten.com direct ophoudt met het verwijzen naar artikelen van de kranten van PCM. Kranten.com is een initiatief van twee studenten, E. Pellegrom en M. Klerx.

De site bestaat uit niet meer dan een rijtje krantenkoppen. In één oogopslag kan de surfer zien wat de websites van de Nederlandse kranten voor nieuws hebben. Door op een kop te klikken, wordt de internetgebruiker naar het betreffende artikel verwezen.

Dat is tegen het zere been van PCM, uitgever van onder meer Het Parool, de Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad. Doordat de internetter direct naar het artikel wordt geleid, omzeilt hij de homepage van de kranten, normaal gesproken de toegang van een website. De kranten hebben daar het grootste deel van de reclame op de homepage hebben staan. Kranten.com fungeert dus als een soort alternatieve homepage, en daardoor zien de bezoekers de reclame op de homepage van de kranten niet. Dat scheelt de kranten advertentie- inkomsten.

De advocaat van de twee ondernemers, mr. Visser, was geïrriteerd over de door PCM aangespannen procedure. "Het is wel duidelijk dat PCM helemaal niets heeft begrepen van de praktijk en de geest van internet," zo betoogde hij. Internet is sterk afhankelijk van de verwijzingen waartegen PCM nu in het verweer komt, de zogenaamde hyperlinks. Zoekmachines bijvoorbeeld, onmisbaar voor het vinden van informatie op internet, kunnen niet functioneren zonder hyperlinks.

De advocate van PCM, mr. Krikke, vertelde de rechtbank dat PCM het gebruik van hyperlinks niet wil verbieden, maar dat kranten.com systematisch misbruik maakt van de inspanningen van de kranten, en advertentie-inkomsten genereert die eigenlijk aan de kranten toebehoren. Daarop deed advocaat Visser PCM een idee aan de hand. Waarom zet de uitgever de reclame niet naast de artikelen, in plaats van op de homepage. Probleem opgelost, aldus Visser. De uitspraak is op 22 augustus.

NRC Webpagina's
11 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad