B E E L D :
Te overtuigd
Hubert Smeets
Een chef waarschuwde me ooit
voor te veel eigendunk. "Belangrijk. Maar je moet niet denken dat het er
ook echt toe doet", zei hij toen we overspannen onze kopij aanboden. De
tekst ging over het polderfascisme exact zestien jaar geleden. Het
clubje waarover we schreven, spatte kort daarna in drie
fragmentatiebommetjes uiteen. De onderliggende gedachte stierf echter
geen stille dood. Integendeel, realiseerde ik me toen ik gisteren op
Arte de documentaire Skin or die van de Zwitser Daniel Schweizer
zag, een film over de kaalkoppen aller landen die zich nadrukkelijk aan
het verenigen zijn. Schweizer is niet over één nacht ijs
gegaan. Hij heeft skinheads uit Polen, Duitsland, Zwitserland,
Frankrijk, Denemarken en Amerika ontmoet. Hij heeft hun, merendeels
illegale, concerten gefilmd.
Het resultaat is verbijsterend monotoon. Bijna permanent gaan de
rechterarmen gestrekt omhoog. De commentaarstem spreekt ondertussen
pathetisch: "Zij zijn uit op de ondermijning van de grondwettelijke
orde. We mogen onze blik niet afwenden. De geschiedenis herhaalt zich
nooit, maar er zijn parallelle verschijningsvormen waarneembaar." De
beelden en teksten van de hoofdpersonen zijn daarentegen realistischer.
Een Pools skinhead-bandje zingt: "Vandaag is het zondag, we gaan
niet naar de kerk. Vandaag is het zondag, het voetbal roept ons." Het
publiek antwoordt uitzinnig: "Sieg heil, Sieg heil".
Ruim twintig jaar geleden borg de eerste skinhead Jimmy Pursey
van Sham '69 zijn gitaar op, omdat hij erachter kwam dat zijn publiek
rechtsradicaal was en niet op andere gedachten te brengen. Zelf
sympathiseerde Pursey met de punk-achtige beweging Rock Against Racism.
Ongeveer tien jaar geleden begon Tipper Gore haar kruistocht tegen
expliciete teksten in popsongs van welke band dan ook. Ze dachten beiden
dat ze ertoe zouden doen.
Een misverstand. Precies dertig jaar nadat de nu 64-jarige Duitse
advocaat Horst Mahler (tandartszoon uit Silezië) via de DDR naar
Beiroet vloog voor een eerste militaire training onder Palestijnse
auspiciën, dromen zijn potentiële kleinkinderen weer van
revolutionair geweld. Toen was hun leuze 'oorlog in de periferie, oorlog
in het centrum van het imperialisme'. Nu is hun leuze 'Juden Raus. White
Power'.
Het lijkt een omkering van de fronten. Het is het niet. Want dertig jaar
na dato laten de skins zich opnieuw leiden door het adagium van
de toenmalige Berlijnse kraker Frits Teufel: 'maak kapot wat jullie
kapot maakt'. Horst Mahler begrijpt dat en schaamt zich er niet voor, zo
bleek eergisteren in het programma Fakt op de eerste Duitse
zender ARD. Het is vooral de "vastberadenheid" van de Rote Armee
Fraktion die de skins inspireert, zei hij. Een gewone jongen
beaamde dat in Fakt: "Politiek is voor dikke oude grijze mannen
met veel geld."
Indertijd was Mahler een van de ideologen van de RAF. Nu is hij een der
aartsvaders van de skinheads. Toen reageerde de politieke elite
met een Berufsverbot voor communisten en andere vijanden van de
grondwettelijke orde. Nu overweegt de ondernemerselite met een
beroepsverbod voor neonazi's en andere grondwettelijke vijanden. Toen
voelden de langharige activisten zich gesterkt in hun overtuiging en
overschreden ze monter de grens tussen verbaal radicalisme en
terrorisme. Thans kondigen de kaalhoofdige activisten aan dat ze "hun
leven voor de beweging" zullen geven. "Ik heb alles op een rijtje
gezet", aldus een skinhead. Terreur is "de volgende stap".
Bijna tegelijkertijd met Skin or die ontving Chazia Mourali bij
de Amsterdamse omroep AT5 voor haar programma De zwoele stad de
house-dj Micha Klein, die wekelijks in de Escape zijn Chemistry draait.
"Een kunstenaar is ook ondernemer", zei Klein. "Hij moet de
werkelijkheid ballen geven, visible maken". Deze eigendunk klopt.
Ik zwijg, indachtig mijn chef van weleer. Een skin heeft me
gisteravond uitgelegd waarom. "Politiek is saai, muziek niet."