|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
'Massahysterie' rond Concorde
Maar statistieken zijn multi-interpretabel. De Concorde mocht dan vóór de crash in Parijs een uitstekend safety record hebben, met een handjevol vluchten per week behoeft dat cijfer nuancering. Bovendien zorgt de ramp bij Parijs ervoor dat er ineens 'nieuwe' vragen ontstaan. Is de plaats van de motoren en brandstoftanks vlakbij het landingsgestel wel zo'n gelukkige constructie? En zijn de banden van de Concorde wel bestand tegen de extreem hoge snelheid waarmee het toestel moet opstijgen? Daarnaast wordt de ramp ineens katalysator voor kritiekpunten die er altijd al waren, maar die nu ineens weer boven komen. Zoals het feit dat de Concorde een buitengewoon milieuvervuilend- en kerosineverslindend toestel is waarvan de ontwikkeling handenvol belastinggeld kostte terwijl slechts een minieme groep ervan profiteert en de techniek nooit breed tot wasdom is gekomen. En plotseling noemen luchtvaartanalisten ook een economisch aspect. Een maatschappij als BA, dat vorig jaar ruim 800 miljoen gulden verlies leed en geconfronteerd wordt met stijgende brandstofkosten, moet snijden in de kosten. Blijft de Concorde, in een afweging van prestige tegenover kostenbeheersing, overeind? Het zorgt allemaal voor wat de Britse pers de 'Hindenburg-factor' noemt, analoog aan de ramp met het Duitse luchtschip dat in één klap het vertrouwen in dat vervoermiddel tot een minimum reduceerde. Yates noemt dat te ver doorgeschoten. Volgens hem is bewezen dat er een markt voor de Concorde is, zij het een kleine en exclusieve: "Technisch blijft het toch een uniek toestel dat zeker nog tien jaar meekan. Niet voor niets heeft de Britse burgerluchtvaartdienst net voor zo'n periode een bewijs van luchtwaardigheid afgegeven.'Of de Concorde inderdaad nog zo lang vliegt, zal vooral afhangen van de uitkomsten naar het onderzoek over de ramp in Parijs. Als blijkt dat die veroorzaakt is door een specifiek 'Concorde-probleem', is het de vraag of het complete vertrouwen in het toestel terugkomt, al denkt Yates dat "na het luwen van de paniek" het toestel nog gewoon toekomst heeft. De passagiers aan de speciale Concorde-incheckbalie op Heathrow lijken zich daar geen zorgen over te maken. Tegenover een paars zitje op paars tapijt en met paarse kunstbloemen op tafel neemt een ouder echtpaar geroutineerd de instapkaart in ontvangst. Ze willen wel kwijt dat ze graag met de Concorde vliegen vanwege "de enorme tijdwinst'. Dat een tripje hun duizenden guldens meer kost dan een overtocht per business class, zegt ze niets: "We hebben het geld en we doen het gewoon.' Lachend: "Nu er eentje is neergestort, zal het wel een tijdje duren voordat het weer gebeurt.' Ze verdwijnen in de chique lounge, vlak bij gate 14, de vaste stek van de Concorde in een hoekje van terminal 4. Dan weten ze nog niet dat hun toestel door BA-technici, na de laatste gebruikelijke check, aan de grond zal worden gehouden, met alle gevolgen voor "de enorme tijdwinst'. Pas twee uur en een kwartier later stijgt het echtpaar op en klikken de fototoestellen van de spotters op het terras boven terminal 2. De start blijft indrukwekkend om te zien, zegt John Henderson, met vrouw en dochter naar de spottersplek gekomen. Toch lijkt er na de ramp iets veranderd, vindt hij: "Dat er vandaag een ander toestel moest worden ingezet kan natuurlijk gebeuren, maar door de crash heeft Concorde iets van zijn glorie verloren. Het lijkt ineens een gewoon vliegtuig geworden.' En hij blikt naar de bruine plukken kerosinedamp die BA vlucht 001 uitbraakt boven Heathrow.
|
NRC Webpagina's 2 AUGUSTUS 2000
|
Bovenkant pagina |
|