|
|
|
NIEUWSSELECTIE
|
Oprichter Mosselman over Dutch Bird
'We willen stoelen voor onze bedden'
ROTTERDAM, 2 AUG. Voormalig grootaandeelhouder Hans Mosselman van Air Holland begint een nieuwe chartermaatschappij. Naast Martinair, Transavia en Air Holland vertrekt nog deze winter het eerste toestel van Dutch Bird naar zonnige vakantiebestemmingen in Zuid-Europa. Als alles goed gaat zet de onderneming in februari een tweede vliegtuig in, volgende zomer mogelijk een derde. Reisorganisatie Sudtours, waarvan Mosselman eigenaar-directeur is, wordt de belangrijkste leverancier van passagiers voor Dutch Bird. Sudtours is de niet de eerste reisorganisator met een eigen luchtvaartmaatschappij. Travel Unie (TUI) vliegt in Duitsland al met toestellen van Hapag Lloyd. Deze zomer vliegt TUI ook vanaf Schiphol met toestellen van de Duitse luchtvaartmaatschappij. TUI en Hapag Lloyd behoren beide tot moederbedrijf Preussag. Mosselman heeft zich altijd voorstander getoond van een derde chartermaatschappij naast de aan KLM gebonden Martinair (50 procent KLM) en Transavia (80 procent) om de concurrentie te bevorderen. Zijn deelneming in Air Holland eindigde in een faillissement. Air Holland slaagde er eind vorig jaar in vanuit dit faillissement een doorstart te maken, maar zonder Mosselman.
Is een vierde Nederlandse chartermaatschappijen niet wat veel?
"De handel is er, er is voldoende vraag. We zijn zelf de grootste toeleverancier van Dutch Bird. Door die verticale integratie zijn we verzekerd van passagiers. Sudtours heeft meer garantiebedden ingekocht dan andere touroperators. Daarom moeten we een passende capaciteit hebben, dat is makkelijker te regelen met een eigen chartermaatschappij. Deze zomer hebben we bijvoorbeeld minder bedden verkocht dan we eigenlijk konden verkopen, omdat er niet genoeg vliegtuigstoelen waren. Ook andere grote touroperators hebben interesse getoond in Dutch Bird. We richten ons puur op Zuid-Europa, mogelijk later op Zuid-Afrika en Egypte. Landen als Sri Lanka en de Malediven doen we niet aan, omdat het risico te groot is. Als een toestel daar aan de grond komt te staan is het voor een kleine maatschappij organisatorisch moeilijker om daar iets aan te doen dat dat een machine op Corfu kapot gaat."
Was een samenwerking met Air Holland niet vanzelfsprekender geweest?
"Ik heb niets tegen Air Holland. Neem van mij aan dat ik binnen redelijke grenzen er alles aan gedaan heb om de maatschappij een nieuwe kans te geven. Ik ben bij alle herstartpogingen betrokken geweest. Maar het plan is nu om samen met oud-directeur Jan Heppener van Air Holland van Dutch Bird een gerespecteerde vliegmaatschappij te maken. We willen niet meer de zweem hebben van het oude Air Holland. We willen met een schone lei beginnen. We zijn de boeken opnieuw aan het schrijven, moeten opnieuw aan alle eisen zien te voldoen en nieuwe vergunningen verkrijgen. Dutch Bird moet het elan zien te krijgen die Sudtours de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Wel zullen piloten en andere personeelsleden van Air Holland hun medewerking verlenen. We benaderen ze niet actief, maar als ze zich zelf melden zijn ze welkom."
Waarom kan Dutch Bird wel overleven, wat Air Holland niet kon?
"Als ik in het verleden iets geleerd hebt dan is het wel dat je niet te veel risico moet nemen. Dat je je dollars goed moet indekken, je indekken tegen brandstofprijzen, je moet zorgen dat je goede leasecontracten hebt en niet te hoge kosten maken. Onze financiële situatie zal van het begin af aan op orde moeten zijn. Bij Air Holland was ik dan wel grootaandeelhouder, maar ik heb nooit grip gehad op de commerciële activiteiten van de maatschappij, dat was de afspraak."
Waarom de naam Dutch Bird? "Het moest iets Nederlands zijn. Ik ben met advocaten wekenlang bezig geweest een geschikte naam voor het bedrijf te vinden. Alles wat maar iets met vakantie of met 'sol' te maken had was al vergeven aan andere luchtvaartmaatschappijen."
|
NRC Webpagina's 2 AUGUSTUS 2000
|
Bovenkant pagina |
|