U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Schiphol

Van alles mis in drukte op Schiphol


Schiphol kampt met een overweldigende drukte. Er zijn meer zieken, koffers raken zoek, en het personeel draait lange diensten.

Door ESTHER ROSENBERG

SCHIPHOL, 25 JULI. Om drie uur maandagmiddag is de Schiphol-ambulance zeven keer uitgereden: een gapende hoofdwond, een epileptische aanval, een galblaasontsteking, rugpijn met uitvalsverschijnselen en wat flauwtes. De wachtkamer van de EHBO-post zit al vanaf 's ochtends vol. Passagiers komen voor vaccinaties, galblaasontstekingen en hernia's. Een verpleegkundige telt twaalf reanimaties deze maand. Door de zomerdrukte op de luchthaven is het aantal patiënten gestegen van gemiddeld veertig naar zestig per dag. "We zien veel onervaren reizigers", zegt ambulance-verpleegkundige René Hoogenbosch in de koffiekamer van de EHBO, "ze komen voornamelijk voor keel-neus-en -oor- en maag- en darmklachten." Onervaren reizigers zijn met name charterpassagiers die niet goed eten, of hun medicijnen vergeten. Spanning voor de reis en soms vliegangst doen de rest. Door het grote aantal vertragingen vallen ook meer mensen flauw, vooral 's nachts. Vanaf acht uur gisterochtend is Hoogenbosch in de weer, vierentwintig uur later zal zijn dienst er op zitten. "De werkdruk is wat groter", erkent hij.

Nederlands grootste luchthaven kan de drukte nauwelijks aan. Het afgelopen weekeinde was het drukker dan ooit, en zaterdag en zondag worden nog meer passagiers verwacht. De 5.000 parkeerplaatsen voor lang parkeren zijn vol, en de plaatsen voor korter parkeren nagenoeg. Reisbureaus adviseren hun klanten deze weken drie uur van tevoren aanwezig te zijn, in plaats van twee uur.

De vertragingen zijn toegenomen, de bagageafhandeling is vastgelopen en tot overmaat van ramp staakten de Italiaanse luchtverkeersleiders gisteren van 10.00 uur tot 14.00 uur waardoor enkele honderden passagiers op Schiphol strandden. De vluchten van en naar Italië werden gistermiddag vertraagd of geannuleerd.

In de bagageruimte wacht een Italiaanse vrouw met haar twee dochters al een uur op haar koffers. Van de drie is er één terug in haar bezit. Van haar vlucht zijn acht tot tien stukken vermist, zegt een baliemedewerker van de KLM. De businessclass-tasjes, die reizigers zonder koffer als vergoeding krijgen, zijn op. Economy-kits met toiletartikelen en T-shirts zijn er nog in overvloed. Bij de servicebalie van de KLM krijgt de Italiaanse vrouw te horen dat de vermiste koffers mogelijk met de volgende vlucht van Milaan Malpensa naar Amsterdam meekomen. Zo niet, dan kan ze zich melden bij de 'arrival agents' van de KLM, die rapport opmaken van vermiste koffers: afgelopen zondag 30, en gistermiddag 29.

"Van alle luchtvaartmaatschappijen op Schiphol komen gemiddeld ruim tweehonderd koffers per dag niet aan", zegt een van de 'arrival agents' van de KLM. Op een topdag, zoals zondag, worden in totaal 200.000 koffers verwerkt. "Boze mensen staan al vanaf april schreeuwend en dreigend aan de balie, daar is nog een plantenbak overheengegooid."

Extra kofferrapers ingeschakeld

Het aantal vermiste koffers is vanaf april verdubbeld, schat ze. De baliemedewerksters van de KLM draaien gewoonlijk diensten van acht uur. Drie weken geleden nam de KLM maatregelen, nu moeten ze na vier uur worden afgelost: "Het is gewoon te heavy.". Ook liet de KLM vijftig medewerkers van de Amerikaanse partner Northwest overkomen om te helpen bij het afhandelen van de bagage. Schiphol zette zes extra 'kofferrapers' in. "Het probleem zit niet in de afhandeling van de bagage van vertrekkende of aankomende, maar van de transferpassagiers", benadrukt een woordvoerder van de luchthaven. Een nieuw systeem dat volgend jaar in gebruik genomen zal worden, moet de capaciteit van de koffers per uur verdubbelen.

De Schiphol-servicemedewerkers in de vertrekhal hebben hun handen vol aan de vakantiereizigers. Zoekgeraakte, verlopen en vergeten paspoorten voeren de lijst aan, zegt baliemedewerkster Kyara Kubinek. Vragen over vliegtuigvertragingen - "Ik schat dat het aantal vertragingen verdubbeld is de afgelopen maanden" en over last-minute-reizen volgen met stip. De grote winnaars van de zomerdrukte zijn dan ook de last-minute- reisbureaus op Schiphol. Bij de balie van L'Tur dat gespecialiseerd is in deze reizen, zaten gisteren de vluchten tot en met woensdag vol. Carlo van Wanroy, in witte broek en geel T-shirt, heeft geluk gehad. Hij had vrijdag al geboekt en vertrekt over een paar uur. De reguliere reisbureaus heeft hij niet eens gebeld, hij ging er van uit dat deze duurder waren en vol zaten. Met zijn vriendin vertrekt hij naar Alanya (Turkije), voor 600 gulden. "Ik zag op Teletekst dat dat toevallig nog vrij was."

"Vooral in de ochtend staan ze hier rijen dik aan de balie", vertelt baliemedewerkster Marieke Driehuis. Ze zegt ongeveer zestig tickets per dag te verkopen. Vóór het EK voetbal waren dat er twintig tot dertig. De klanten willen weg, naar de warmte. Waar dat is doet er niet toe. Wat het kost ook niet, de reguliere reisbureaus zitten namelijk vol. "Mensen denken dat last-minute-reizen goedkoper zijn, maar wij kunnen ook maar vier of vijf stoelen per vlucht krijgen. Daardoor liggen de prijzen nu veel hoger dan anders."

NRC Webpagina's
25 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad