U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Net5 wil het liefst 'VARA' zijn

JAPKE-D. BOUMA
Programmadirecteur Bart in 't Hout hoefde niet lang na te denken, toen de manager van Gert Jan Dröge hem belde of Net5 belangstelling had. Natúúrlijk wilde Net5 Dröge!, zegt In 't Hout aan de vooravond van de presentatie van nieuwe programma's voor het winterseizoen van SBS6 en Net5.

De komst van Glamourland op Net5 past perfect in de strategie om het kleine zusje van SBS6 verder uit te bouwen. Net5 scoort momenteel rond de vijf procent marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. De ambitie van SBS is om daar op termijn 7 tot 8 procent marktaandeel van te maken. Om dat doel te bereiken, krijgt Net5 dit najaar een miljoenenboost in het programmabudget. Er is vijftig procent meer geld beschikbaar dan vorig jaar.

De zomerslaap waarin Net5 de afgelopen maanden verkeerde, met louter buitenlandse series, speelfilms en herhalingen, is daarmee voorbij, waarschuwt In 't Hout. "We hebben ons kruit drooggehouden. Nu gaan we flink uitpakken met eigen producties."

Voor het eerst komen er programma's op Net5 die qua budget en beoogde kijkcijferaantallen ook bij SBS6 niet hadden misstaan. Zoals Expeditie Robinson, waarin een door camera's gevolgd groepje mensen op een onbewoond eiland moet zien te overleven. De Amerikaanse versie, Survivor, breekt momenteel alle kijkcijferrecords in Amerika, inclusief die van Big Brother. Ook verwacht In 't Hout veel van de dagelijkse kennisquiz Webstrijd - "geen kwisje, maar een echte kwis met allure en pretentie" - en de doorstart van de Nederlandse comedy In de Vlaamsche Pot op Net5, de comedy die vijf jaar geleden bij Veronica stopte. Genoemde producties mogen dan gericht zijn op een groot publiek, ze krijgen wel een Net5-jasje, zegt In 't Hout. Dus: intelligenter, meer highbrow dan de programma's bij SBS6. Bij Robinson is er bij de casting van de kandidaten op gelet dat ze "verbaal en in nadenken hebben laten zien tot iets meer bereid te zijn". SBS-jargon voor: ze zijn slimmer dan die dit jaar in De Bus van SBS6 meereden. Ook In de Vlaamsche Pot is ge- upgrade. Het restaurant waar de verwikkelingen zich afspelen heeft een Michelinster gekregen en de serie heet nu Auberge De Vlaamsche Pot. Een van de hoofdrollen wordt gespeeld door Dicky van der Toorn, bekend geworden als Thijsje uit de Wim T. Schippers dramady We zijn weer thuis. Maar laat de lezer geen verkeerde indruk krijgen, Net5 is allerminst op zoek naar het predikaat 'elitair'. Want elitaire zenders scoren niet. "Bij SBS willen we zenders maken die succesvol zijn. Dat is wat ons onderscheidt van de publieke omroep." In 't Hout wil dus geen vergelijking met Nederland 3. Liever verwijst hij naar de VARA, de omroep waarmee Net5 nog een tijdje had geprobeerd te gaan samenwerken. "Bij de VARA worden ook komedies uitgezonden; die omroep heeft ook de pretentie een groter publiek te willen bereiken. Maar we hopen wel jonger en vrouwelijker te zijn met Net5."

Met Paul Haenen, Rijk de Gooyer en Maarten Spanjer - de sterren die vorig jaar groots werden aangekondigd - gaat Net5 niet door. Zij hebben te marginaal gescoord om door de commerciële VARA te worden geprolongeerd. Er moet natuurlijk wel gewoon geld verdiend worden bij SBS.

NRC Webpagina's
25 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad