T V V O O R A F :
Net5 wil het liefst 'VARA' zijn
JAPKE-D. BOUMA
Programmadirecteur Bart in 't
Hout hoefde niet lang na te denken, toen de manager van Gert Jan
Dröge hem belde of Net5 belangstelling had.
Natúúrlijk wilde Net5 Dröge!, zegt In 't Hout aan de
vooravond van de presentatie van nieuwe programma's voor het
winterseizoen van SBS6 en Net5.
De komst van Glamourland op Net5 past perfect in de strategie om het kleine zusje van SBS6 verder uit te
bouwen. Net5 scoort momenteel rond de vijf procent marktaandeel in de
doelgroep 20-49 jaar. De ambitie van SBS is om daar op termijn 7 tot 8
procent marktaandeel van te maken. Om dat doel te bereiken, krijgt Net5
dit najaar een miljoenenboost in het programmabudget. Er is
vijftig procent meer geld beschikbaar dan vorig jaar.
De zomerslaap waarin Net5 de afgelopen maanden verkeerde, met louter
buitenlandse series, speelfilms en herhalingen, is daarmee voorbij,
waarschuwt In 't Hout. "We hebben ons kruit drooggehouden. Nu gaan we
flink uitpakken met eigen producties."
Voor het eerst komen er programma's op Net5 die qua budget en beoogde
kijkcijferaantallen ook bij SBS6 niet hadden misstaan. Zoals
Expeditie Robinson, waarin een door camera's gevolgd groepje
mensen op een onbewoond eiland moet zien te overleven. De Amerikaanse
versie, Survivor, breekt momenteel alle kijkcijferrecords in
Amerika, inclusief die van Big Brother. Ook verwacht In 't
Hout veel van de dagelijkse kennisquiz Webstrijd - "geen kwisje,
maar een echte kwis met allure en pretentie" - en de doorstart van de
Nederlandse comedy In de Vlaamsche Pot op Net5, de comedy die
vijf jaar geleden bij Veronica stopte. Genoemde producties mogen dan
gericht zijn op een groot publiek, ze krijgen wel een Net5-jasje, zegt
In 't Hout. Dus: intelligenter, meer highbrow dan de programma's
bij SBS6. Bij Robinson is er bij de casting van de kandidaten op
gelet dat ze "verbaal en in nadenken hebben laten zien tot iets meer
bereid te zijn". SBS-jargon voor: ze zijn slimmer dan die dit jaar in
De Bus van SBS6 meereden. Ook In de Vlaamsche Pot is ge-
upgrade. Het restaurant waar de verwikkelingen zich afspelen heeft een
Michelinster gekregen en de serie heet nu Auberge De Vlaamsche
Pot. Een van de hoofdrollen wordt gespeeld door Dicky van der Toorn,
bekend geworden als Thijsje uit de Wim T. Schippers dramady We zijn
weer thuis. Maar laat de lezer geen verkeerde indruk krijgen, Net5
is allerminst op zoek naar het predikaat 'elitair'. Want elitaire
zenders scoren niet. "Bij SBS willen we zenders maken die succesvol
zijn. Dat is wat ons onderscheidt van de publieke omroep." In 't Hout
wil dus geen vergelijking met Nederland 3. Liever verwijst hij naar de
VARA, de omroep waarmee Net5 nog een tijdje had geprobeerd te gaan
samenwerken. "Bij de VARA worden ook komedies uitgezonden; die omroep
heeft ook de pretentie een groter publiek te willen bereiken. Maar we
hopen wel jonger en vrouwelijker te zijn met Net5."
Met Paul Haenen, Rijk de Gooyer en Maarten Spanjer - de sterren die
vorig jaar groots werden aangekondigd - gaat Net5 niet door. Zij hebben
te marginaal gescoord om door de commerciële VARA te worden
geprolongeerd. Er moet natuurlijk wel gewoon geld verdiend worden bij
SBS.