B E E L D :
Lekker monopolie
H.J.A. Hofland
Er zijn theoretici die hebben
bewezen dat de westelijke beschaving pas goed tot ontwikkeling is
gekomen dankzij de uitvinding van de zakdoek of de veiligheidsspeld. Tot
hun soort hoort ook het brein achter de driedelige documentaire De
Coca Cola oorlog waarvan gisteren door de NPS het tweede deel is
uitgezonden.
'Coca Cola is geroepen, de wereld te regeren,' zegt een gelovige in de eerste minuut. In de volgende 59 minuten wordt aangetoond
dat het is gelukt. Eerst heeft het niet veel gescheeld of het nazisme
was erdoor bedwongen (ze bleven in Duitsland adverteren tot Pearl
Harbor). Daarna werd de Tweede Wereldoorlog ermee gewonnen en een eind
gemaakt aan de segregatie in Amerika. Het communisme werd ermee op de
knieën gebracht, de Russen hebben er hun vrijheid aan te danken, en
tenslotte konden de Amerikanen ook weer vrienden worden met de
Vietnamezen.
Al oorlogen winnend en vrede stichtend raakt de fabrikant van Coca Cola
in een worsteling op leven en dood met concurrent Pepsi. Maar alweer een
wonder: terwijl de strijd op en neer golft, blijven ze coëxisteren
en aan beider heilzame werking komt geen einde. Op den duur gaat het
meer in de richting van de Griekse mythologie. Herhaaldelijk verzekert
het commentaar dat beide dranken voor 90 procent uit suikerwater
bestaan. Maar dat zegt niets. De toverkracht zit in de andere 10.
Daarover wordt gezwegen, zoals het hoort.
Waarom is dit zo'n voorbeeldige documentaire? Ten eerste door de
consequent volgehouden grote lijn. Van Cola-standpunt bezien is het
werkelijk mogelijk, driekwart eeuw wereldgeschiedenis terug te brengen
tot de macht van twee frisdranken. Ten tweede door de dierbaarheid. De
wereld weet nog van niets als Jesse Owens op de Olympische Spelen in
Berlijn zijn legendarische tijd op de 100 meter loopt, tot woede van de
nazi's, want Owens was zwart, en kampioenen hoorden wit te zijn. In
Berlijn wordt Cola gedronken.
Dan Coca Cola en de Invasie (ik heb Private Ryan geen Cola zien drinken,
schiet me nu te binnen). Beelden van de sit-ins, het gemengd gaan zitten
aan de counters van Woolworth waar rassenscheiding was voorgeschreven.
Cola bestellen en niet bediend worden. Zo zijn de studenten daar hun
strijd begonnen. De weduwe van Martin Luther King wordt voor de
begrafenis opgehaald met het Coca Cola-vliegtuig. Nixon en Chroesjtsjov
verschijnen, jong en slagvaardig, in hun beroemde keukendebat en
verzekeren elkaar dat het ene systeem het andere zal begraven. Het cola-
systeem heeft gewonnen. Genoeg over de dierbaarheid.
Dan, ten derde, is er de boodschap om verder over na te denken. De
destijds zeer en nu minder bekende dichter Jevgeni Jevtoesjenko
verschijnt, om de lof te zingen van de oude Russische frisdrank kvass,
die het tegen de cola heeft moeten afleggen. Hoe komt dat? Het geheim
zit niet alleen in hocuspocus van de aan het suikerwater toegevoegde
tien procent. Het zat ook al in de T-Ford, in de kauwgum, vroeger in de
sigaretten en nu in de McDonalds, en altijd al in Hollywood. In de
twintigste eeuw hebben de Amerikanen het geheim van universeel lekker
ontdekt, dit onmiddellijk gemonopoliseerd en daarna zijn ze er zelf
heilig in gaan geloven, met de energie van zendelingen. Dat is de
formule: lekker plus monopolie plus geloof plus energie is wereldmacht
op de vrije markt. Deze documentaire gaat dus over veel meer dan cola.
De tijd is langzamerhand rijp om ook over Bill Gates en zijn Microsoft
bijvoorbeeld een dergelijk verhaal te maken, en dan vooral over Windows.
Die twee cola's zijn niet voor alle zes miljard mensen op aarde even
lekker, maar misschien wel de helft is bereid geweest, zich het te laten
wijsmaken. Evenmin is Windows het superieure programma, maar een aantal
mensen is erin getrapt, voldoende voor Microsoft en zijn leiders om een
greep naar het monopolie te doen. In een documentaire zoals deze over de
cola, zou je kunnen uitleggen hoe het komt, en bewijzen dat de muis van
Bill de wereld regeert.
De Coca Cola oorlog is gemaakt door Irene Angelico en een
Canadese productiemaatschappij. Dicht genoeg bij om de materie goed te
kennen, en met voldoende afstand voor ironie en objectiviteit. Er komt
nog één aflevering cola.