|
|
|
NIEUWSSELECTIE Ahold
|
NMa: klant niet dupe
Ahold mag A&P-keten overnemen
Door een onzer redacteuren
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) oordeelt dat er door de overname geen economische machtspositie ontstaat die de consument zal duperen. De NMa heeft gekeken naar de landelijke concurrentiepositie van Albert Heijn, C1000 en A&P supermarkten. In sommige plaatsen, zoals in Uithoorn, zijn dat de enige aanwezige supermarkten. Maar consumenten kunnen volgens de NMa in de omgeving ook bij een concurrent terecht. Laurus, de tweede grote supermarktketen (26 procent van de markt), is volgens de NMa trouwens een "speler van formaat". Bovendien zullen "partijen rekening moeten houden met de concurrentiedruk van soms sterke regionale supermarktketens." Daarnaast kopen consumenten nog altijd 35 procent van hun dagelijkse consumptiegoederen bij speciaalzaken, schrijft de NMa. Directeur A. Spaans van A&P vindt het "onbegrijpelijk" dat de NMa zo lang over haar uitspraak heeft gedaan. Maar hij is blij dat "de onaangename afgelopen zeven maanden voorbij zijn". Het personeel (8.500 mensen) vindt dat volgens hem ook, er was een hoop "onrust". De overname is in december vorig jaar aangemeld. A&P was eigendom van het Duitse concern Tengelmann. De overname zal geen consequenties hebben voor de keuzevrijheid van consumenten, zegt ook de woordvoerder van Schuitema, omdat C1000 en Albert Heijn volgens hem altijd sterk met elkaar concurreren. "C1000 en A&P zullen niet samen inkopen met Albert Heijn en op geen enkele manier met Albert Heijn samenwerken. Anders zou dat wel een gevaar zijn voor de vrije concurrentie." Ook hij kan zich "voorstellen" dat de afgelopen maanden "vervelend waren voor A&P". Investeringen in bijvoorbeeld cursussen heeft A&P in die periode amper gedaan. "Het ziet er natuurlijk minder florissant uit dan in december vorig jaar", aldus de woordvoerder van Schuitema, voor 73 procent eigendom van Ahold. Schuitema en Sperwer (Plusmarkt, Garantmarkt) hebben onlangs ook een fusie aangekondigd. De NMa buigt zich daar nu over. Als die overname doorgaat, groeit het marktaandeel van Ahold tot 45 procent. Wel heeft Schuitema gezegd dat het belang van Ahold dan wordt teruggebracht tot ongeveer 60 procent.
|
NRC Webpagina's 25 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|