U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Spa

San Pellegrino

Perrier

Evian


Nederland lest dorst met duur en deftig bronwater


De bron- en mineraalwaters rukken op. Vorig jaar nam de Nederlandse consumptie toe met 14 procent. Toch is leidingwater even gezond, melden waterleiding- bedrijven. En vijfhonderd maal goedkoper.

Door onze redacteur FREDERIEK WEEDA

HUIZEN, 21 JULI. Binnen een uur verkocht de Albert Heijn in Huizen vorige week vrijdag tien keer meer flessen water dan normaal op een hele dag. Bedrijfsleider H. Smits was slim geweest: donderdagavond hoorde hij dat het leidingwater was besmet met een bacterie en dus bestelde hij meteen een veelvoud aan flessen Spa en Bar le Duc. "Die zijn het goedkoopst. Niemand gaat koffie zetten of babyvoeding maken met Italiaans water van San Pellegrino", zegt Smits.

Bewoners van de regio Naarden-Bussum-Huizen moeten zich deze week even in Frankrijk hebben gewaand: daar verkiest iedereen al jaren water uit een fles boven kraanwater. De stormloop op flessen was in dit geval uit nood geboren - tot gisteren adviseerde het waterbedrijf nog om het leidingwater in die regio te koken.

Ook zonder besmet leidingwater rukt het bron- en mineraalwater op in Nederland. In 1999 dronken Nederlanders 272 miljoen liter flessenwater, 14 procent meer dan het jaar daarvoor, volgens de Nederlandse Frisdranken Industrie. Wereldwijd is het aantal verkochte liters bronwater sinds 1996 met dertig procent (22 miljard liter) gestegen. Sinds kort bestaat er zelfs een internationaal vaktijdschrift: Bottledwaterworld.

In Nederlandse restaurants verschijnt tegenwoordig steevast een fles water op tafel, grote supermarkten breiden het aanbod almaar uit: drie soorten Spa uit België, Ramlösa uit Zweden, San Pellegrino uit Italië, Evian en Vittel uit Frankrijk, Bar le Duc uit Brabant - het staat allemaal in de schappen. Nederlanders hebben steeds meer behoefte aan gezonde producten, zegt J.W. Bakker, directeur van het importbedrijf Springwatercompany. Hij is marktleider op het gebied van deftig bronwater dat met name wordt besteld door betere hotels en restaurants. "Mensen willen ook een lekker alternatief voor alcohol", zegt hij. Bakker importeert sinds kort bronwater met fruitsmaken of toegevoegde vitamines en 'heilwater' uit Oostenrijk. Volgens Bakker heeft dat een genezende werking bij onder meer maag- en darmklachten. Hij betreurt het dat hij er in Nederland niet op die gronden voor mag adverteren.

Toch is het Nederlands leidingwater net zo gezond als bron- en mineraalwater. Zo meldt de website van het Waterleidingbedrijf Midden Nederland: "De eisen die aan flessenwater worden gesteld, zijn in het algemeen minder streng dan die voor drinkwater. De kwaliteitseisen voor bron- en mineraalwaters zijn omschreven in de Warenwet. Daarin zijn voor vijftien stoffen de maximale hoeveelheden omschreven, terwijl de Waterleidingwet voor 57 stoffen de maximale hoeveelheden vermeldt. Sommige fabrikanten van mineraalwaters beweren wel eens dat veel mineralen goed zijn voor het lichaam. Mineralen spelen inderdaad een belangrijke rol bij belangrijke lichaamsfuncties, maar te veel mineralen is ook niet goed."

Gemiddeld gebruiken Nederlanders 127 liter water per persoon per dag, waarvan ze maar 3,5 liter drinken of gebruiken om te koken. De rest gaat op aan de douche, wc of wasmachine. Door die gebruiksverhouding voelt het Waterleidingbedrijf Midden Nederland zich niet bedreigd door de toename van het gebruik van bronwater, zegt de woordvoerder. Bovendien is een liter kraanwater in Utrecht 500 maal goedkoper dan de goedkoopste liter bronwater. Maar de grote voedingsconcerns ruiken een markt. Het Zwitserse Nestlé (Perrier, San Pellegrino en Vittel) lanceerde vorige maand een nieuw 'pan-Europees' bronwater merk 'Aquarel', waarvoor het bedrijf bronnen heeft gekocht in vijf Europese landen. Voordeel van één merk is dat Nestlé overal dezelfde reclame kan maken, voordeel van verschillende bronnen is dat dat scheelt in transportkosten. Het Franse Danone (Evian, Volvic) kan volgens kenners niet achterblijven.

Ook Coca-Cola, Pepsi Cola en Heineken, die elk over een omvangrijk wereldwijd distributienetwerk beschikken, hebben watermerken gelanceerd: Aquarius (Coca-Cola), Sourcy (Heineken) en AquaFina (Pepsi).

De waterhandel zou nergens zijn zonder marketing, zegt universitair docent Wouter de Vries jr. van de VU in Amsterdam. "Nederlands leidingwater bevat vaak meer verschillende mineralen dan mineraalwater. Maar de fleswaterbedrijven adverteren al jaren met 'gezond' en de consument is dat gaan geloven." De omstandigheden waaronder mensen flessenwater drinken, maken het ook aantrekkelijker zegt de Vries. "Het is meestal aangenaam koud omdat het uit de koelkast komt. En als je bezoek hebt, zet je geen kraanwater op tafel maar een mooie fles bronwater."

NRC Webpagina's
21 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad