U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
HSL
(Site ministerie Verkeer en Waterstaat)

Over hogesnelheidslijnen


HSL weer 250 miljoen duurder

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 21 JULI. De aanleg van de Hogesnelheidslijn-Zuid wordt opnieuw 250 miljoen gulden duurder dan verwacht. De kosten van het totale spoorproject, dat in 2005 moet zijn afgerond, zijn gestegen tot 9,5 miljard gulden.

Eind juni liet minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) de Tweede Kamer al weten dat ze kampte met een tekort op de begroting voor de HSL- Zuid van 770 miljoen gulden. Vorig najaar werd de aanleg van het spoor voor de flitstrein nog begroot op 8,8 miljard gulden.

De jongste kostenstijging van 250 miljoen gulden, die naar nu blijkt in het bedrag van 770 miljoen gulden was verdisconteerd, is veroorzaakt door een hogere prijs voor de contracten van de zogeheten onderbouw: funderingen en de talrijke bruggen en andere 'kunstwerken' in het tracé. Netelenbos tekende daarvoor vorig weekeinde in totaal zes definitieve overeenkomsten met een waarde van 4,4 miljard gulden, 250 miljoen meer dan in maart was aangekondigd. De extra kosten zijn veroorzaakt doordat een aantal technische en financiële meevallers bij het project, waarop het kabinet eerder had gerekend, uiteindelijk niet doorgingen, zo zei het ministerie vanmorgen. Eind vorig jaar werd al een afzonderlijk contract afgesloten voor de bouw van een zeven kilometer lange tunnel onder het Groene Hart. De enige contracten waarover nog wordt onderhandeld betreffen een stuk spoor bij Breda - dat aansluiting moet geven op het bestaande net - en een overeenkomst voor de aanleg, het beheer en het onderhoud van de bovenbouw (de rails en de bovenleiding). In de contracten van dit weekeinde is geen clausule opgenomen om het contract te kunnen ontbinden als zou blijken dat twee in opspraak geraakte firma's, Strukton en HBG, bij een ander project in opdracht van de overheid fraude hebben gepleegd. Het openbaar ministerie in Haarlem onderzoekt thans of beide bedrijven strafrechtelijk dienen te worden vervolgd wegens vermeende fraude bij de uitbreiding van de Schipholtunnel.

Volgens een woordvoerster van het ministerie gaat het bij de HSL- contracten om een "separate zaak", die los moet worden gezien van de affaire rond de Schipholtunnel. De Tweede Kamer heeft Netelenbos echter eerder laten weten dat Strukton en HBG niet zouden mogen worden beloond met nieuwe contracten als zou komen vast te staan dat ze de overheid daadwerkelijk hebben opgelicht.

NRC Webpagina's
21 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad