|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier KPN
|
Boete voor KPN wegens slechte
dienstverlening
Door een onzer redacteuren
"Dagelijks lukt het tussen de 100 en 1.000 mensen niet het nummer te bereiken", zegt een woordvoerder van de Opta. Consumenten die er wel doorkomen krijgen niet zelden van de sprekende computer te horen het op een later tijdstip nog eens te proberen. Bij anderen wordt het contact met de computer verbroken tijdens het doorlopen van de procedure. Verder blijkt dat consumenten van wie de aanmelding wel succesvol lijkt te zijn verlopen in de praktijk nog steeds bellen via KPN, omdat het telecombedrijf administratieve fouten maakt. De Opta geeft KPN vijf werkdagen om het aanmeldingssysteem goed te laten functioneren. Elke dag na 26 juli dat de aanmelding niet goed werkt, kost KPN dagelijks 500.000 gulden met een maximum van 5 miljoen gulden. De toezichthouder heeft KPN in mei ook al een boete van een miljoen gulden opgelegd. De Europese Commissie ziet carrier- preselectie, het automatische bellen via een concurrent, als een van de belangrijkste middelen om de concurrentie op de telecommunicatiemarkt te bevorderen. De woordvoerder van de Opta wil KPN niet betichten van kwade opzet, maar constateert wel dat de invoering van het alternatieve belsysteem in andere Europese landen vlekkeloos is verlopen, vaak al een jaar geleden. KPN ontkent de problemen niet. "Belangrijkste oorzaak is dat het aantal mensen dat gebruik maakt van deze dienst boven verwachting groot is", aldus een woordvoerder. KPN beaamt dat het heeft gekozen voor een ingewikkelde aanmeldingsprocedure, maar het systeem is volgens de woordvoerder wel heel klantvriendelijk - "als het werkt". Voor de zakelijke markt heeft KPN een aantal maanden geleden al een alternatieve aanmeldingsprocedure geregeld, maar deze functioneert volgens de Opta ook "niet probleemloos".
|
NRC Webpagina's 20 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|