U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Dossier KPN

Boete voor KPN wegens slechte dienstverlening

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 20 JULI. KPN riskeert een boete van maximaal 5 miljoen gulden als het de dienstverlening aan concurrerende telefoonbedrijven niet binnen vijf dagen op peil brengt. Dat heeft de Opta, de toezichthouder voor telecommunicatie, vandaag besloten.

KPN is wettelijk verplicht om concurrenten toe te laten op zijn landelijk telefoonnetwerk. Consumenten die van deze alternatieve belbedrijven gebruik willen maken moeten zich aanmelden via een speciaal telefoonnummer, dat wordt beheerd door KPN zelf. De Opta ontvangt onophoudelijk klachten over de slechte bereikbaarheid van dit nummer.

"Dagelijks lukt het tussen de 100 en 1.000 mensen niet het nummer te bereiken", zegt een woordvoerder van de Opta. Consumenten die er wel doorkomen krijgen niet zelden van de sprekende computer te horen het op een later tijdstip nog eens te proberen. Bij anderen wordt het contact met de computer verbroken tijdens het doorlopen van de procedure.

Verder blijkt dat consumenten van wie de aanmelding wel succesvol lijkt te zijn verlopen in de praktijk nog steeds bellen via KPN, omdat het telecombedrijf administratieve fouten maakt.

De Opta geeft KPN vijf werkdagen om het aanmeldingssysteem goed te laten functioneren. Elke dag na 26 juli dat de aanmelding niet goed werkt, kost KPN dagelijks 500.000 gulden met een maximum van 5 miljoen gulden.

De toezichthouder heeft KPN in mei ook al een boete van een miljoen gulden opgelegd. De Europese Commissie ziet carrier- preselectie, het automatische bellen via een concurrent, als een van de belangrijkste middelen om de concurrentie op de telecommunicatiemarkt te bevorderen.

De woordvoerder van de Opta wil KPN niet betichten van kwade opzet, maar constateert wel dat de invoering van het alternatieve belsysteem in andere Europese landen vlekkeloos is verlopen, vaak al een jaar geleden.

KPN ontkent de problemen niet. "Belangrijkste oorzaak is dat het aantal mensen dat gebruik maakt van deze dienst boven verwachting groot is", aldus een woordvoerder. KPN beaamt dat het heeft gekozen voor een ingewikkelde aanmeldingsprocedure, maar het systeem is volgens de woordvoerder wel heel klantvriendelijk - "als het werkt".

Voor de zakelijke markt heeft KPN een aantal maanden geleden al een alternatieve aanmeldingsprocedure geregeld, maar deze functioneert volgens de Opta ook "niet probleemloos".

NRC Webpagina's
20 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad