|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Nederlandse Antillen
|
Antilliaans minister Carel de Haseth over 'historisch'
wetsvoorstel
'Wat wij doen is volkomen democratisch'
ROTTERDAM, 18 JULI. Dat de regering van de Nederlandse Antillen haar parlement helemaal 'buitenspel' wil zetten, klopt niet. "De machtigingswet is beslist geen blanco cheque", zegt Carel de Haseth, de gevolmachtigde minister van de Antilliaanse regering in Nederland. "Intussen gaat de democratische besluitvorming gewoon door. Het kán, dit staat allemaal in de Nederlandse wet die we hierop uitvoerig hebben nageplozen." De Haseth belt vanuit Willemstad, Curaçao, waar de Antilliaanse regering gisteren bekend maakte dat zij tot januari 2001, als deze kabinetsperiode eindigt, de machtigingswet wil invoeren. Zonder onmiddellijke goedkeuring vooraf van de Staten, het Antilliaanse parlement, kan het kabinet dan direct handelen. Zonder raadpleging van adviesinstanties als de Sociaal Economische Raad of de vakbonden. In een land dat tegen het einde van iedere maand, als de ambtenarensalarissen moeten worden uitbetaald, failliet dreigt te gaan, is dat hard nodig, zegt De Haseth. "Stapels wetten" moeten de komende tijd worden aangenomen. De meeste maken deel uit van het Nationaal Herstelplan, dat de crisis moet keren. De basis voor dit herstelplan is een ook in Nederland met lof ontvangen rapport van de 'Drie Wijze Mannen', onder wie de president van de Centrale Bank, over ingrijpende economische maatregelen. Zij stelden in juni 1999 al voor om een machtigingswet in te voeren, maar dat haalde het niet in het toenmalige kabinet Camelia-Römer. Intussen werd de nood op de Antillen met de maand hoger. De Haseth spreekt daarom van "een historisch moment". Een keerpunt. In een spoedzitting zullen de Staten volgens hem vandaag nog instemmen met de wet. Die zou dan deze week al van kracht moeten worden. "We hebben dit voorstel naar goed Nederlands gebruik eerst voorgekookt binnen de coalitie." De Antilliaanse regeringscoalitie telt zeven partijen, waarvan de Partido Antia Restructera (PAR) van premier Pourier en De Haseth, de socialistische partij MAN, de arbeiderspartij FOL en de Nationale Volkspartij PNP de voornaamste zijn. De coalitie heeft 18 van de 22 zetels in de Staten. De machtigingswet bestaat uit drie onderdelen. De Haseth somt ze op. Allereerst zijn de te wijzigen wetten tot in detail vastgelegd. "De Staten zien dus tot op de paraaf precies op welke terreinen wij snel zaken willen veranderen." Ten tweede staan in de machtigingswet de terreinen vermeld waar snel nieuwe wetten geproduceerd moeten worden. Dan gaat het over e-commerce bijvoorbeeld, want ook de Antillen hopen op een 'nieuwe economie'. En over jongerenbeleid, onder meer om de uittocht naar Nederland af te remmen. De Haseth: "Het gaat uitsluitend om onderwerpen die ook al in het regeerakkoord staan." Ten derde kent de machtigingswet een zogenoemde grandfather-clause. Die houdt in dat de regering ook wetten kan afkondigen waarvan het voorstel nu al bij het parlement ligt, maar waarover nog geen besluit is genomen. Daartoe behoort onder meer de ontslagwet, cruciaal voor flexibilisering van de arbeidswet en inkrimping van het peperdure ambtenarenapparaat.
De machtigingswet is volkomen democratisch, zegt De Haseth opnieuw - en
staatsecretaris De Vries (Koninkrijksrelaties) zal dat later bevestigen.
De Staten moeten er mee instemmen. Daarna houdt de verantwoordelijkheid
van de volksvertegenwoordigers niet op. "
Naast de machtigingswet vraagt de Antilliaanse regering de Staten om
machtigingen voor het aanvragen van overbruggingskredieten: 109 miljoen
gulden in het jaar 2000, 70 miljoen gulden in 2001 en 56 miljoen gulden
in 2002. Wie wil dat nog betalen? De Haseth wil het nog niet zeggen:
"We zijn in gesprek, maar willen de kanalen wel openhouden. Daarom
noemen we het bewust niet." De machtigingswet is er om "heel snel zaken
te doen", zegt De Haseth. En niet vast te lopen in de bureaucratie?
"Dat is het niet. Wij moeten nu echt een een enorm pakket aan
maatregelen verwerken. Iedereen loopt al tijden op zijn tenen, keer op
keer hebben we tegenvallers waardoor er met grote spoed nóg meer
maatregelen moeten worden doorgedrukt. Met de reguliere
besluitvormingsprocedures kunnen we het eenvoudigweg allemaal niet meer
aan." Een voorbeeld van tijdrovende besluitvorming? "Nieuwe
pensioenregelingen voor de ambtenaren. Als dat eerst bij de SER en de
vakbonden moet worden doorgerekend, ben je een hele tijd verder voordat
we iets kunnen dóén. Nu rekenen we voorlopig zelf, en
daarmee neem je als regering heel wat op je schouders." Omdat de
machtigingswet met nieuwe verkiezingen eindigt, loopt het huidige
kabinet flinke risico's op verlies van stemmen. Het zal tot dat moment
tal van impopulaire, kostenbesparende maatregelen moeten nemen. "Dat
klopt wel", zegt De Haseth. "Maar een regering regeert niet voor de
verkiezingen maar voor een land. De situatie is dramatisch. En als je
land straks niet meer bestaat, daar heb je als regering ook niet veel
aan." Deze maand besloot het eilandsbestuur van Curaçao de eigen
salarissen fors te verhogen tot meer dan het viervoudige. Valt dat te
rijmen met dit kabinetsbeleid? "Neen!", zegt De Haseth bitter. Zijn
partij PAR stemde tegen, andere coalitiepartijen die ook in de
eilandsraad zitten, stemden voor. " Juist in een periode dat je op
iedereen een beroep moet doen geef je met zoiets een verschrikkelijk
signaal af." De machtigingswet is dan ook vooral als signaal aan de
bevolking bedoeld, zegt De Haseth: "We gaan orde op zaken stellen. En
we doen het snel."
|
NRC Webpagina's 18 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|