U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Big Brother VS in een dip

RENÉ MOERLAND
In Nederland duurde het even, maar Amerika weet het publiek het al na amper twee weken: Big Brother is saai. Een criticus van USA Today verzuchtte na de eerste twee uitzendingen: "Kan iemand me even wakker maken als het af is?"

De kijkers denken er hetzelfde over. Op de eerste avond, woensdag 5 juli, was de Endemol-productie nog goed voor 22,5 miljoen kijkers. Vier dagen later waren er nog 6,5 miljoen over. De maandag daarop trok de belangstelling weer even bij, met ruim tien miljoen kijkers, maar daarop volgde opnieuw een roetsj. Deze vrijdag waren er minder dan 6 miljoen kijkers over.

CBS en Endemol zijn niettemin "tevreden". De Amerikaanse zender omdat Big Brother volgens haar nog altijd zestig procent meer kijkers trekt in de doelgroep van 18 tot 30 jaar dan haar zomerprogramma's in voorgaande jaren. En bij Endemol wijst men op de gebruikelijke kijkersontwikkeling in Europa: veel kijkers bij de eerste uitzending, daarna een dip, en na een paar weken ging het programma lopen.

Endemol koestert "de hoop en de verwachting" dat het in de Verenigde Staten niet anders zal gaan.

Toch is al duidelijk dat Big Brother achterblijft bij het concurrerende reality-tv programma Survivor (ook van CBS), waarin de deelnemers een afvalrace voeren op een onbewoond eiland. Ook de quiz Who wants to be a millionaire (van ABC) trekt veel meer kijkers. Bovendien reageert de pers kritischer op Big Brother dan op zijn concurrenten. Spot over de Ikea-meubels, verzuchtingen over de saaiheid van veel te gewone mensen met een veel te gewoon leven en ergernis over de inhoudsloosheid zetten de toon.

Newsweek somt deze week in zijn Amerikaanse editie vijf misvattingen op die van Big Brother "een flop" maken: dat moderne tv saai, lelijk en storend onnatuurlijk moet zijn, een hoog behanggehalte moet hebben en vooral recht-toe recht- aan-reality moet zijn. Niet waar, zegt Newsweek. Reality tv vraagt wel om echte mensen, maar ze moeten in een absurde, spanning veroorzakende situatie worden gebracht. Zoals op het onbewoonde eiland van concurrent Survivor. Natuurlijk is "de vissekom" (The New York Times) van het Big Brother-huis ook wel een beetje onnatuurlijk. Maar de discussie in Europa over het immorele karakter van het programma, valt in de VS in het niet bij de roep om meer spanning.

Wat de Amerikaanse Big Brother-kijkers saai vinden op tv, trekt ze meteen al geweldig aan op het web. De site www.bigbrother2000.com, waarop het leven in het Big Brother-huis 24 uur per dag te volgen is, liep na de eerste uitzending binnen een dag twee keer vast wegens overbelasting. Beheerder AOL (samen met CBS) wenst nog geen cijfers te geven, maar wil wel kwijt dat het aantal page-views sinds de aanvang verviervoudigd is. Er zijn inmiddels ook enkele fansites en internet-parodieën met namen als Red Room (www.brad.nu/?yhnws), Big Brother Updates (www.bigbrotherupdates.com) en Little Sisters, de laatste bij tv-ster Mr. Showbiz van de concurrerende zender ABC (www.mrshowbiz.com).

Zo wordt Big Brother in de Verenigde Staten voorlopig teruggebracht tot zijn oervorm: een homevideo die per ongeluk op tv is beland.

NRC Webpagina's
18 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad