B E E L D :
De kleine man casht
Maarten Huygen
Het televisieseizoen is dit jaar
wat langer uitgevallen dan vorig jaar maar deze week heeft ondanks de
regen definitief de lethargie van herhalingen ingezet. Helaas wordt niet
elke herhaling als zodanig aangekondigd zodat je pas na een paar minuten
als kijker déj vu ervaringen krijgt.
Gisteren de laatste uitzending van het North Sea Jazz
Festival dat dit jaar zoals alle andere festivals
wéér voller en groter was. Dan is het echt zomer. In een
van die mooie uitzendingen zag je drie wijze saxofonisten samenscholen
in muzikale conversatie. Ze houden elkaars grepen en ritmes scherp in de
gaten. Het lijkt me bijzonder, je voelt de richting die de ander ingaat,
loopt er dan een paar akkoorden op mee, wandelt zelf een zijpad in, de
anderen volgen weer waarop een derde een sprintje trekt. Zoals drie
mannen die vrolijk buitelend, springend, salto's makend, jonglerend over
een grasveld gaan.
Zomer is ook de Tour en Big Brother Ruud die de Prins
Carnaval van RTL is. De masseur mag in RTL's Tournieuws
commentaar leveren, ook tijdens de rustdag. Hij laat zijn haar weer
donker uitgroeien. Rond een beginnend tonsuur ontwaarde ik dun zwart
haar naar buiten omkransd met de oude blonde Big Brother
feestlokken die langzaam verdwijnen. Over een paar maanden is er weer
een nieuwe Big Brother serie en een nieuwe Ruud maar zo hoog als
vorig jaar zullen de kijkcijfers niet meer zijn. De Amerikaanse versie
van Big Brother is jammerlijk aan het floppen. Niet alleen de
kritiek vindt het saai ("het leven in de hel van Ikea"), ook de kijkers
hadden begin deze maand al binnen het eerste uur al bij miljoenen
afgehaakt. Zelfs een van de deelnemers had zich openlijk afgevraagd of
de kijkers hier wel in geïnteresseerd konden zijn. Ieder volk heeft
zijn eigen tempo op de televisie en het Amerikaanse tempo ligt hoger dan
het Nederlandse.
Een van de wekelijkse portretjes in Urbania, een stadstriptiek
ging over een man die de ondankbare taak had om in Rotterdam op
flatdaken duiven te vangen en te doden. Met hun enorme zoutzuurproductie
maken deze vliegende ratten het verblijf op flatbalkons onmogelijk. De
wapperende was en meubilair worden verteerd door wit-groene guano. Toch
zien veel stadsmensen het vlees liever groeien in de supermarkt en
hebben ze principiële bezwaren tegen het doden van dieren zodat de
duivenvanger regelmatig wordt bedreigd met uitroepen als "ik maak je
af". Ik zag de man, een slanke donkere hindoestaan met lang dik haar,
een oorbel en de mooie achternaam Ajodhia op een dak van een hoog
flatgebouw, pittoresk langs de brede, drukbevaren Rotterdamse Maas een
val met duiven leeghalen. Sommigen zeiden dat zwarte piet op het dak
zat. Ajodhia had zelf ook twijfels over zijn werk. Zijn vrienden noemen
hem "de terminator". Voordat de duiven de gaskist in gingen, deed hij
altijd een schietgebedje: "Oh God vergeef me voor wat ik doe. 't Is mijn
werk." In het Hindi. "Ik hoop dat dat het dan goed genoeg is", zei hij
berustend. Interessant was ook zijn hobby, grote auto's. Hij liet zijn
met leren stoelen beklede Mercedes zien, een van de twee in zijn bezit.
"Heeft alles, airco, elektrische ramen"', zei hij trots. "En klokker
voor flitsapparaten". Wat is dat, vroeg ik me af. Een anti-
politieschild, een snelheidsradarzoeker? Helaas leggen de verslaggevers
van Urbania altijd net te weinig nieuwsgierigheid aan de dag voor
details. Dat is een van mijn bezwaren tegen dit kleurrijke programma.
Tantaluskwellinkjes.
Hij zei ook dat de sociale dienst voor hem "niet opschiet" omdat hij
twee kinderen had. Zou het wel opschieten bij kinderloosheid? Een derde
fascinerende uitspraak: op zijn veertigste wilde hij "alles voor elkaar
hebben". Kun je als kleine man ook cashen? Of was hier sprake van het
vroege WAO-pensioen? Zijn uitleg: "áls ik werk, wil ik voor
mezelf werken" liet vele vragen open. Wat mij betreft had het langer
kunnen doorgaan, een Stadsdyptiek dus.