U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Dotcom blijft de meest chique naam


Nieuwe internetadressen met .sex of .shop op het eind moeten ruimte en orde creëren op het overvolle web. Maar hoe dat moet gebeuren is nog onduidelijk.

Door onze redacteur YASHA LANGE

AMSTERDAM, 18 JULI. Een normaal internetadres met .com op het einde is niet meer te vinden, maar ook de raarste zijn al bezet. Www.aaaa.com is een bedrijf op de Kaaiman-eilanden, www.zzzzz.com is een sekssite. "Het hele Engelse woordenboek is al geregistreerd als .com internetadres", zegt Bart Boswinkel, directeur van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Boswinkel is net terug uit Japan. Op een conferentie in Yokohama werd besloten dat het aantal internetadressen moet worden uitgebreid door naast .com of .org nieuwe extensies toe te voegen. Reden: ruimte creëren voor nieuwe sites en concurrentie op het internet aanwakkeren. Namen werden nog niet genoemd, maar er zijn mogelijkheden te over. Webwinkels zouden .shop op het einde kunnen krijgen, zodat je op intuïtie naar www.slaapzak.shop kan gaan als je gaat kamperen. Dat past bij het nieuwe zoekgedrag: gewoon intikken en kijken waar je uitkomt. Op dezelfde manier kunnen financiële instellingen terecht onder . fin, vakbonden bij .union, reisorganisaties zouden herkenbaar zijn onder . travel en informatie zou op sites met .info kunnen worden gezocht. Misschien wordt het internet er iets duidelijker op. Want de huidige schaarste aan bestaande namen heeft tot verwarring geleid. Www.teens.net en www.teens. org leiden naar sekssites. Dat is misschien geen grote verrassing, want heel veel internetadressen leiden naar sekssites. Maar toch is het niet logisch: adressen met .net op het einde waren ooit bedoeld voor internetproviders en . org adressen waren voor voor non-profit organisaties.

Om de verwarring groter te maken: www.tieners.net en www.tieners.org zijn weer geen sekssites. Die internetadressen leiden naar de jongerensite van de Evangelische Omroep. Nieuwe adressen met .sex op het einde zouden dit probleem kunnen oplossen. Alle seksites bij elkaar, dat filtert ook lekker makkelijk. De toename van het aantal internet-adressen zou ook de prijzen kunnen verlagen. Www.porno.org is nu te koop voor honderduizend dollar. Het bedrijf Lectric bezit www.seks.nl. "Er is al tonnen voor geboden", zegt marketing manager Sjoerd Keijser. Ze verkopen het niet omdat ze geen "domeinboer" willen zijn. Keijser verwacht dat de prijs van het domein zal dalen als er een extensie met .sex komt. "Dan krijg je www.harde.sex en www.poep.sex."

Goedkoper wellicht, maar de uitbreiding zal internet niet duidelijker maken. Daarvoor zijn er teveel beren op de weg, "Ik verwacht niet dat internet er overzichtelijker van wordt", zegt Boswinkel. Volgens hem zullen de nieuwe open domeinen vooral ingenomen worden door bestaande bedrijven. Jurisprudentie heeft aangetoond dat zij met succes hun naam en merk kunnen beschermen en adressen kunnen claimen. "Extra extensies leiden daarom grotendeels tot een verdubbeling van het aantal sites", verwacht Boswinkel. Heineken heeft nu www.heineken.com, maar als er straks sites komen met .eu of . shop op het einde, wil Heineken die óók hebben. Misschien kan Heineken spullen verkopen onder .shop en bedrijfsinformatie geven onder .com, maar veel extra ruimte voor nieuwe bedrijven creëert het niet. Bestaande bedrijven kunnen ook niet worden gedwongen hun mooie .com adressen op te geven. Www.sex.com blijft waar het is en kan niet geforceerd worden te verhuizen naar www.sex.sex. "Ik zou het niet accepteren als ik gedwongen zou worden om te verkassen naar www.shop.shop", zegt Jeroen Dekkers, directeur van het Nederlandse www.shop.nl. "En wie moet daar dan gaan zitten? Wij of het Amerikaanse www.shop.com?"

Vragen te over bij de bedoelde uitbreiding. Wie krijgt het eerste recht op algemene termen als www.cheap.travel of www.bargain.shop? Waarschijnlijk wordt het 'wie 't eerst komt, 't eerst maalt'. Maar in Japan is, na jaren praten, vooral besloten íets te doen. Hoe, wie en wat is nog onduidelijk.

Dit tot verdriet van Nederlandse internetondernemers. "Er is een gigantische schaarste", zegt Karel van der Poel, vice-president strategie bij internetinvesteerder Gorillapark. "Wij willen soms geld in een bedrijf stoppen met een goede naam, maar het internetadres is dan al bezet. Dat is een groot probleem." Maar ook hij verwacht niet dat de uitbreiding het gewenste effect zal hebben. , ,Een .com adres is op dit moment de Holy Grail en dat zal zo blijven. Het heeft iets koninklijks. Iets van de hofleverancier, uit de vorige eeuw." De prijzen voor .com adressen blijven hoog, er komen waarschijnlijk eerder méér dan minder rechtzaken over namen, internet zal er niet doorzichtiger door worden en veel meer ruimte levert het ook niet op, vrezen betrokkenen. Wat dan wel? Een paar jaar geleden was Boris Veldhuijzen van Zanten de eerste die bedacht dat de domeinnamen van het land Togo (.to) interessant zijn. Hij kocht mooie namen als go.to en surf.to en zette een succesvol bedrijf op. Nu investeert hij in nieuwe bedrijven, maar hij loopt al jaren tegen de schaarste in vrije internetadressen op. Gevolg: "Ik verzin niet eerst een naam voor een nieuw bedrijf. Ik kijk eerst wat nog vrij is op internet."

Het besluit in Japan is volgens hem "too little, too late". "Internet verandert zo snel, maar hier wordt jaren over gedaan. Dat kan écht niet. Misschien komen er nu acht algemene extensies bij, veel te weinig. Alle bedrijven staan in de startblokken.

Volgens Veldhuijzen van Zanten zou de oplossing zijn om het internet met minstens honderd extensies uit te breiden. Van .car en .motor tot .food en . sport. "Dan zou een appelkweker www.apple.food kunnen registreren. Computerbedrijf Apple kan daar dan geen aanspraak op maken, maar wil dat ook niet, als er zoveel extensies zijn. En ik denk dat gebruikers er in een week vertrouwd mee zijn. Die vinden hun weg wel."

NRC Webpagina's
18 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad