F I L M V O O R A F :
Topkapi
MARISKA GRAVELAND
Een 'erotisch wonderbeest' werd
Melina Mercouri in 1965 door een Trouw-recensent genoemd vanwege
haar rol in Topkapi, en dat bedoelde hij niet als compliment.
Mercouri gedraagt zich inderdaad onbeschaamd wellustig, maar dat maakt
deze exotische misdaadkomedie nu juist zo leuk.
Mercouri speelt een iets oudere vamp die lichtelijk lispelt en zichtbaar
opgewonden raakt bij de aanblik van mannen, maakt niet uit wie, en
edelstenen, het liefst zo groot mogelijk. Regisseur Jules Dassin, toen
kersvers echtgenoot van Mercouri, kan niet genoeg van haar krijgen en
filmt haar langdurig als ze lonkt naar Turkse worstelaars die zich met
vet insmeren, of als ze zich vergaapt aan de met edelstenen versierde
sultansdolk in de Topkapi in Istanbul.
Deze uiterst kostbare en zwaarbeveiligde dolk moet en zal in het bezit
komen van Mercouri. Hulp komt van een knappe meesterdief (Maximilian
Schell), een acrobaat van de kermis en een sjoemelaar met kreukelig
jasje (Oscar-winnende rol van Peter Ustinov). Het grootste deel van de
film bestaat uit de zorgvuldige voorbereidingen van deze onmogelijke
opgave. Pistolen zullen er niet aan te pas komen, want, zo zegt de
meesterdief, "I never liked guns, it obstructs the artist in me".
De beroemdste scène van Topkapi zit aan het eind, als de
drie mannen in een zenuwslopende scène via het dak het gebouw
binnendringen. De vloer is bezaaid met geluidssensoren, dus laat de
acrobaat zich via een touw boven de glazen kist met de dolk zakken. De
tweede helft van de film had al weinig dialogen en leunde vooral op
lichaamstaal en omgevingsgeluiden, maar deze scène is helemaal
tergend muisstil. Via een hele gemene montage wordt ons nog wel even de
schrik op het lijf gejaagd. Vele malen is deze kraakscène
geïmiteerd, recentelijk nog door Tom Cruise in Mission:
Impossible.
Geheel in de geest van de sixties zit Topkapi vol met
'psychedelische' effecten, kleurexperimenten en kaleidoscopische
vervormingen. Het maakt de film nog vreemder en mooier dan hij al was
door de aanwezigheid van Mercouri, dat aaibare luipaard met de
waanzinnige blik in haar ogen.
Topkapi (Jules Dessin, 1964, VS), zaterdag, Ned.1, 23.53-1.47u.